PHD2 dockad till egen montering.

Utrustning och metoder.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Problemet är löst.
Micro-testknapparna på varje relä skapade nån slags tjuvspänning till andra relän. Genom att löda bort knapparna så fick varje funktion ett eget relä.
-Varför GPUSB och all in one skilde sig åt har jag inte susning om.

Nu är det bara städa upp bland kablarna och gå över till testkörning med stativet/teleskopet.
Med tanke på årstiden så dröjer det väl lite på bra tillfällen....
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Natthimlen har tillåtit första testet med PHD2.
Med manuell guidning så kan jag manövrera monteringen vi GPUSB -reläkort-till motorerna för RA och DE.
Jag har den fördelen att jag hör (och ser) reläerna arbeta samtidigt som guidestjärnan flyttar sig i PHD2.
-Så långt en klockren funktion..

Problem:
När jag trycker på guideknappen startar inte guidningen automatiskt. Den tycks behöva en "knuff" av den manuella funktionen.
-Då funkar den.. men står nöjd trots att stjärnan inte ligger i fokus. Tyvärr verkar det vara lite slumpmässigt, jag ser inget system i felet.
Jag erkänner att jag inte läst eller tittat på alla instruktioner som finns utan jag går genvägen via alla experter som finns här.
Förmodligen har jag missat nån viktig inställning..?

-En fråga, alla staplar som kommer fram i diagrammet, motsvara det en guidepuls?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Innan du kan guida måste den kalibrera in sig, fungerar det som det ska?

Man kan ställa in grafen i olika moder. En av dom visar guide pulserna, olika färg för DEC och RA. Den andra kurvan för respektive visar felavståndet.

När du skriver inte i fokus, menar du på fel position eller utanför fång området (den gröna rektangeln) ? Storleken på rektangeln går att ställa in. I setupen kan du också ställa in pulserna, finns en beräkning som går att göra där först om vad som är lämpligt.

Man kan också ändra på hysteres och annat, skiljer lite mellan olika versioner av PHD2.

Jo en fråga till, guidar du via datorn eller är kameran direkt ansluten med ST4 interfacet?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Om kalibreringen är ett måste så låter det betydelsefullt för det har jag inte gjort..

Med fokus menar jag hårkorset som finns uppe till höger i "star profile".
Fångområdet (kvadraten) har jag provat att minska utan nån märkbar förändring.

-har inte provat aggresion och hysteres

Guidetuben -250x64 mm med orion allinone, levererar bara bilden. St4-utgången används inte.
Pulserna går från PHD2-datorn-gpusb-reläkort-24v motorer.

Kalibrerar man med hjälp av manuell styrning?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Kalibreringen brukar vara det första som händer när man trycker på guidning om det inte är gjort tidigare. Ändrar man något i uppställningen måste den också göras om.

Nu har man ju blivit lite ringrostig, dels för att det var ett tag sedan den användes, dels för att när jag använder den går den som tåget och man inte behöver bekymra sig.

Det låter som om du har det kopplat ganska likt som jag har. En skillnad dock är att jag "mjukvaru" pulsar över ASCOM/EQMOD medans du gör det hårdvaru mässigt, blir väl i praktiken samma sak som att du använder ST4 ingången på en montering. Men det gör många och det går ju bra även om man kanske missar någon finess, har för mig att det just berör något med pulsvidden, men kommer inte ihåg vad. Men det skall fungera även så.

Och fokus, det är inte jättekritiskt på fokus. Men fokus måste vara så bra att signalen kommer upp till en viss nivå. Du kan nedtill på PHD se signal/brus, s/n om det är typ runt 3 eller under tappar den låsningen och då kanske det blir sådant fenomen som du beskriver.

När du säger manuell guidning/styrning, menar du då med knapparna i PHD2 fönstret för manuell styrning? Eller via någon extern knappsats?

Jag har aktivert nätverk kommunikation i PHD, men tror inte du behöver det. Mer för kommunikationen till CdC, APT och liknande.

Tycker det låter lite som om du har för svag signal på stjärnan, kolla s/n signalen enligt ovan till att börja med. Ett sätt att öka känsligheten på kameran med bekostnad på upplösningen är att binna pixlarna 2x2 eller 3x3, kan vara värt att prova.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Focus var nog fel ord. Centrerat i korset skulle det vara. Focus på stjärnan var jag nöjd med. Och det var Altair, alltså mycket ljusstark, så den signalen borde räckt till. Provade även nån annan mindre stjärna bredvid ifall Altair var för stark.
-Jag noterade kvalitetssiffrorna som blinkade nedre vänstra hörnet. Då och då hördes ett "pling" vilket var en varningssignal.

-Med manuell så menade jag PHD2s manuella fönster.
- Möjlighet finns även att köra med handenheten för att simulera en avdrift.

Det jag har att gå på just nu är den där kalibreringen som var ett måste, som du säger.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Jag har ganska slut på ideer just nu.

Men ett ping kommer när PHD tappar låsningen pga för svag stjärna eller att moln glider förbi. Möjligen kanske man kan tänka sig det också om stjärnan är väldigt kraftigt överexponerad, men det hade du ju redan testat.

Hittar PHD automatiskt lämplig guide stjärna eller är det du som markerar vilken du vill använda?

En annan sak som kan vara känslig är orienteringen av kameran. Är den upp och ned eller spegelvänd tror jag PHD fixar det själv, men sitter den snett relativt RA/DEC så fungerar det inte. Jag har guidat med 10 graders vinkel när kameran av misstag vridit sig i fästet så mycket verkar gå i varje fall.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by stoffe »

Jag kan pressa kontakt till ST4 interface i fall du behöver. Jag kommer på makträffen oxå.

Det kan behövas ett "pull-down" motstånd för att det hela ska funka bra. Gissningsvis är max strömuttag 50-100 mA från ST4 enheten.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Astrofriend: Jag var noga med att orientera kameran rätt i linje med RA DE axeln. Jag kan lätt koppla om RA+ till RA- samt DE+ till DE- ,-rent mekaniskt, vilket jag även provade.

Stoffe: ST4 används som sagt inte i min montering. En ST4 kabel går visserligen från GPUSB till driverkortet. Man skulle lätt kunna tro att ampere-styrkan inte skulle räcka till för att driva driverkortet. Men eftersom det fungerar tveklöst med PHDs manuella knappar så ser jag inga problem där. Det lär väl inte vara nån skillnad i dom pulserna.

Det blir väl till att ta sig tid till att fördjupa sig i bruksanvisningar och kolla you-tube-klipp, särskilt när det gäller kalibrering..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Tänkte på en sak till, det skall visserligen inte göra att det inte fungerar alls men längre fram blir det viktigt för funktionen. Där du matar in informationen om teleskopet, har du valt guide tuben och inte huvudteleskopet? Och rätt pixelstorlek för guide kameran?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Det står 3,75 vilket är rätt värde. Fokallängden stod på 300 men ska vara 250. Känns inte som nåt avgörande fel.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Hej Tony,

Märkligt då allt tycks stämma. Jag plockade fram min astro server och startade upp. Jag har PHD2 ver 2.61. dev6 installerad där.

Gjorde en skärmdump på mina inställningar, blir ju lite olika dina men kanske intressant att se i varje fall:
phd2-setup-01.jpg
phd2-setup-01.jpg (38.78 KiB) Viewed 10939 times
phd2-setup-02.jpg
phd2-setup-02.jpg (38.76 KiB) Viewed 10939 times
phd2-setup-03.jpg
phd2-setup-03.jpg (52.36 KiB) Viewed 10939 times
Här får du beräkna calibration step för ditt eget system, bara tryck på knappen.
phd2-setup-04.jpg
phd2-setup-04.jpg (47.28 KiB) Viewed 10939 times
phd2-setup-05.jpg
phd2-setup-05.jpg (38.64 KiB) Viewed 10939 times
Du kan också lägga till darks för din guide kamera, under lättar för vissa kameror att identifiera guide stjärnan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Jag uppdaterade till 2.6.2 samt kopierade en del av dina värden.
-Sen är de bara att vänta på klart väder..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

[Det funkar.......följstjärnan hoppade runt lite hysteriskt en stund innan programmet kalibrerar sig själv tydligen. Genom att gradvis höja aggressioner på Ra och De så ökade precisionen mer och mer. Har kört en timmes tid med perfekt (tror jag) följning . Får se sen hur det ser ut på kommande foton. Tyvärr tog blixten huvuddatorn som jag använder till kameran, så jag lär fixa den först.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Grattis till fungerande autoguidning !

Sörjer din förlorade dator :-(

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;