QSO 0957 + 561 A/B Twin QSO - Håkan Barregård

Bilder från galleriet
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

QSO 0957 + 561 A/B Twin QSO - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ny bild i galleriet
Objekt: QSO 0957 + 561 A/B Twin QSO
Exponering: 10*1min
Fotograf: Håkan Barregård
Teleskop: Meade RCX12"
Kamera: Atik 314L+
Kommentar: Kvasaren ligger på 8.7 miljarder ljusårs avstånd (z=1.41, enl wiki men nasa ang 14 miljarder) och ljuset passerar genom den massiva galaxen YGKOW G1 som ligger på 3.7 miljarder ljusårs bort. G1s centrum ligger 1" från B (den nedre pricken) och separationen A/B är 6". Detta gör att ljuset tar olika lång tid att nå oss. Det skiljer ca 417 dagar mellan A o B. Detta är den första gravitationslinsen som upptäkts (1979) och därmed bekräftade Einsteins teori om den krökta rumtiden.

Kvasaren ligger 10 bågminuter norr om NGC3079, i Ursa Major och de båda komponenterna har en magnitude på ca 17 så det krävs ett lite större teleskop att se den visuellt, än mer att lösa upp de olika delarna.

Övre bilden har upplösningen 0.8"/pixel och den inv nedre bilden är översamplad till 0.4"/pixel.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: QSO 0957 + 561 A/B Twin QSO - Håkan Barregård

Post by mikaelanderlund »

Mycket spännande och intressant bild! Då vänta vi bara på ett väl upplöst Einstein Cross, Q2237+030 med ZW 2237+030 :)

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: QSO 0957 + 561 A/B Twin QSO - Håkan Barregård

Post by Lazze »

Kul och intressant med en kvasarbild.
Z = 1,4 får jag också till ungefär samma antal ljusår som du men undrar om inte NASA menar det avstånd som gäller idag för när de skriver 14 miljarder ljusår?

Du har ju fått till bra upplösning också och apropå Einsteins kors så gjorde jag ett försök i vintras men seeingen ville inte alls vara med så det blev inte mycket av det korset :)

/Lasse
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: QSO 0957 + 561 A/B Twin QSO - Håkan Barregård

Post by hbar »

Helt rätt Lasse, de tar hänsyn till universums expansion och kan därför ange detta som avstånd men deras Hubble bild är ju inte från den positionen så det är lite trixande med siffrorna. Ändå kul att kunna fånga fotoner som är dubbelt så gamla som vårt solsystem.

Einstein Cross kommer jag inte att kunna lösa upp men med bra seeing och lite tur/tålamod så kanske vi kan få till något med ett korsliknade utseende.

/Håkan
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: QSO 0957 + 561 A/B Twin QSO - Håkan Barregård

Post by jörgen_jo »

Hej !

Verkligen intressant finns med på min önskelista men inte kommit mig för.

Extra kul är det att när Einstein förutspådde den här typen av fenomen kommenterade han samtidigt att detta knappast var något vi skulle kunna observera. Då visst man förstås inte om kvasarer men ändå, idag kan man med amatörutrustning observera fenomenet.


Mvh
Jörgen

Return to “Bilder”