stålpir

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

stålpir

Post by micke187 »

tänkte höra med er som byggt pir om hur kraftig gjutningen till plattan bör vara för att de ska va stabilt nog. lite synd bara att man inte fått hem alla delar till den än så man kan visa den färdiga piren men kommer ladda upp bilder när den kommer bli färdig.röret är 1meter hög 90mm bred och stålet är 4mm tjockt.så får hoppas de ska bli stabilt nog och förhoppningsvis lite framtidssäker för lite uppgraderingar i framtiden.
Attachments
pir
pir
pelare 2.jpg (45.93 KiB) Viewed 5285 times
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: stålpir

Post by AstroFriend »

Hej Micke!
Har du tänkt att börja med EQ3 monteringen och mindre refraktor så räcker det helt säkert, troligen också med en EQ6 montering och 8" Newton. Det som möjligen ser lite klent ut är de bultar/distanser som håller den övre monteringsplattan. Jag hade M18 till mina, blev rekommenderad M20 men det blev för trångt. Får kompensera med att inte ha så långa, kanske 6 till 9 cm när jag justerat in det. Jag har gjort utrymme för en framtida EQ8 eller liknande. Då kanske mina klena bultar ställer till problem och medför ombyggnad.

Antar du skall fota, för visuellt är det inte lika känsligt.

Jag har en 60 cm hög och 25cm grov betongpelare fastgjuten i berget, så här:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... mount.html

Stålpelare som du valt har ju den fördelen att den kan göras smäckrare och man reducerar problemet med att teleskopet kan slå i pelaren. Får du problem med vibrationer är det effektivt att fylla röret med sand.

Det andra som du frågar om, foten, skall du gjuta fast den i ett berg eller menar du att gjuta en nedgrävd klump i lös jord? Den kan ju göras ordentligt stor så behöver du aldrig göra om det även om du byter till kraftigare stålrör i framtiden för ett mycket stort teleskop.

Har nu ingen egen erfarenhet om betongklumpar. Men det jag läst andra gjort är 0.8x0.8 meter och kanske 0.5 meter djup och stenbädd under ned till frostfritt, men det beror ju mycket på hur marken är beskaffad.

Beskriv det lite närmare så kommer det svar här från andra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: stålpir

Post by micke187 »

Hej Lars! Till och börja med är det till det som står i min singnatur.
Har funderat lite på en uppgradering till ett Heq5 har läst väldigt gott om det och de är nog en stor uppgradering från mitt eq3 ja har nu.
Så det ja var lite orolig över om röret var lite klent i början men om ja har i sand så kanske det blir bättre.
det jag tänkt med betongplattan är hur mycket ja behöver gräva ur i marken tills det blir stabilt nog har läst endel på olika forum men
är väldigt lite som nämns om hur bred eller djup de bör vara.
har tänkt å gjuta ner 4st m16 stålgänger som sen bultas fast i bottenplattan på piren.tanken är att gräva ett hål i gräsmattan bakom huset så tänkte om man grävde 600 djupt och kanske 600 brett om det är tillräckligt?
ah gängerna till övre monteringsplattan hade ja tänkt å använda m12 gänger till men det kanske är lite klent får kanske ta å kolla över när det blir en ny montering längre fram.
ja kommer bifoga mer bilder längre fram när skapelsen blir färdig så får man hoppas på att det blir bra :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: stålpir

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Ja HEQ5 har jag läst mycket gott om, är ju bland annat inte lika klumpig som min EQ6, halva vikten tror jag.

M16 låter lite klent till botten, det är ju en hävstång från teleskopet med det långa järnröret. Viktigt är ju också att flänsarna är i tillräckligt grovt matrial. Jag skulle nog ha 15mm där nere och gärna lika mycket däruppe beroende på hur stor diametern blir. Bättre att ta i så du inte behöver göra om det senare.

Sanden förstärker inte stolpen, tar borta ev. vibrationer.

Googlade och fann dessa länkar:

http://www.astroromp.com/astronomy/permanent_pier.htm

http://www.skyatnightmagazine.com/featu ... scope-pier

http://www.faintgalaxy.com/pierconstruction.htm

Min egen sida dök upp också, men den har du ju redan :-)

Hoppas det finns lite användbara ideer i de länkarna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: stålpir

Post by micke187 »

Tack nu har ja lite å gå på:)
mm kändes som att m16 skulle vara tillräckligt kraftigt men kanske får ta å kolla på de lite.
bottenplattan 1cm tjock så de tror ja ska vara nog och flänsarna är i 8mm stål fast de går ju om man vill svetsa på lite kraftigare när de blir uppgradering :)
hade även kunnat valt lite kraftigare gängor till monteringsplattorna men eftersom ja valde att ha de lite smalare så kan ja inte ha kraftigare gängor dock..
kan sätta dit fler så blir de något mer stabilare dock.
återkommer med bilder när det hela är klart.
får kolla lite i länkarna du lagt upp så är de vel bara att börja gräva sen :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: stålpir

Post by stoffe »

Jag byggde min stålpir av 120x120 mm fyrkantsrör med 10 mm gods. Den blev stadig och bra. Fördelen med att bygga en smal pir är att du kanske skaffar ett större teleskop i framtiden som behöver ha utrymme att "svinga" förbi med bakre delen av tuben nära piren. Jag kan t ex inte köra min Cave Astrola 8" f/8 på en vanlig EQ6 med stativ för den tar i benen väldigt lätt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: stålpir

Post by micke187 »

Jo de var tanken bakom å ha en smal pir allting blir mer smidigare å hanskas med :) fast som sagt kunde nog ha använt lite grövre rör dock men ska nog bli bra ändå tror jag:)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: stålpir

Post by micke187 »

Så nu har man kommit en liten bit fram på detta projekt:) fått ihop lite nu men är en till platta som saknas för att allt ska va komplett sen blir det att doppa allt i varmförzinkningen :)
pir
pir
IMG_1202.JPG (6.62 MiB) Viewed 5123 times
adapterplatta
adapterplatta
IMG_1196.JPG (6.35 MiB) Viewed 5123 times
adapterplatta
adapterplatta
IMG_1192.JPG (6.01 MiB) Viewed 5123 times
Attachments
pir bottenplatta
pir bottenplatta
IMG_1201.JPG (7.37 MiB) Viewed 5123 times
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: stålpir

Post by Jonas »

Har du hål någonstans för att kunna fylla röret med sand i framtiden? Visserligen är godstjockleken bra men det skadar aldrig att försöka dämpa vibrationer så mycket det går.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: stålpir

Post by micke187 »

Nej inte än men de kommer det att bli så fort ja fått den sista plattan ja behöver.Den blir till för att täcka det hålet ja ska göra uppe på den runda plattan.
Röret är i 6mm tjockt stål så de får ja hoppas att de ska räcka gott å väl:)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: stålpir

Post by stoffe »

Om du ska fylla piren med sand så bör det vara lika lätt att tömma ut all sand annars kan du likaväl gjuta igen allt med betong så får du en riktigt tung och otymplig pir att montera. Nackdelen med sand som jag ser det är att man kan få fukt i piren och det rostar innefrån. Sand är i regel fuktig om det inte endast är det översta lagret från en sandhög som solen lyst på några dagar. Dessutom om man vill dra kablarna i piren vill jag åtminstone inte jag ha fukt där, även om kablaget går i en plastslang eller ett plaströr. Jag har ej behövt fylla min pir med sand och tror att det är i de allra flesta fall inte behövs. Min pir blev stum och bra ändå, trots endast stål. Lätt att skruva loss och ta med utan att knäcka ryggen.

micke187 - Du får gärna skala ner dina bilder i som du lägger upp i trådar, forumet reglerar inte storleken själv.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: stålpir

Post by micke187 »

Jo det är ju en fördel om de är lätt att tömma de också så hålet kommer bli nästan lika stort som röret är och så behövs de hål när ja ska doppa piren i varmförzinkningen så annars skulle röret enligt dom som ska förzinka det att flyta.
Ja får se hur ja tycker de blir om sanden men det är alltid en fördel om man kan fylla de med sand om så behövs:)
Kablarna får gå utanför röret även om de skulle va mer praktiskt å ha dom i röret så det blir nog endast att svetsa dit fästen för kablar.
Ja de ska ja fixa såg att bilderna blev lite väl stora. Tänkte inte på de först sen såg ja efter ja la upp bilderna att ja glömde förminska dom:-p
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: stålpir

Post by AstroFriend »

Innan man minskar bilderna är det bra om man croppar bort det oväsentliga först, sedan brukar 800 pixels bredd bli lagom. I Firefox som jag använder som internetläsare kan man högerklicka på bilden och välja visa bild, då anpassar sig den till skärmens storlek. fast blir ju ganska krångligt om man skall göra det hela tiden.

Fin pir du gjort, verkar vara mycket arbete nedlagd på den. Förzinka har jag aldrig gett mig på, vilka förarbeten krävs och är det dyrt? Det jag vet om förzinkning är att alla svetsarbeten måste vara gjorda först, svetsar man på förzinkat matrial avges mycket giftiga ångor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: stålpir

Post by micke187 »

Så nu blev det mycket bättre när ja skala ner bilderna :)
bottenplatta.jpg
bottenplatta.jpg (179.11 KiB) Viewed 5033 times
adapterplatta.jpg
adapterplatta.jpg (151.46 KiB) Viewed 5033 times
pir.jpg
pir.jpg (150.69 KiB) Viewed 5033 times
bottenplatta.jpg
bottenplatta.jpg (179.11 KiB) Viewed 5033 times
Attachments
adapterplatta2.jpg
adapterplatta2.jpg (171.62 KiB) Viewed 5033 times
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: stålpir

Post by micke187 »

Jag använde paint å ändra storleken så de gick smidigt får komma ihåg att skala ner nästa gång innan ja bifogar hehe :green:
tack Lars! jo de har vel varit lite jobb med den men de är kul nu när man börjar se resultatet :) är inte jag som svetsat den dock vet inte hur de skulle sett ut annars hehe.
Det ja vet är att dom först doppar det i ett syrabad för å få bort all rost och orenheter så inget förarbete krävs vad ja vet.
och priset har jag ingen aning om tyvärr för han som doppar är min tjejs broder som är chef på företaget så de är ju lite lyx :)
Jo all svetsning måste va gjort annars får man hålla på att slipa bort om man behöver svetsa nåt mer.
Skulle tro att de inte går att svetsa direkt där zinket är men om de går så är de nog inte så hälsosamt som du säger :P
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8