P/2016 BA14 Panstarrs - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
AstroFriend
spamtest: JA

Re: P/2016 BA14 Panstarrs - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Hans.
Vad bra du kom och tänka på sommartiden. Jag gör en ny karta i morgon med uppdaterad bandata samt med timmarkeringar och ny UT.

Skall också se om jag kan ändra hur man döper filnamnet och få tiden direkt i UT. Verkar ju inte vara olösligt på den här kameran.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AstroFriend
spamtest: JA

Re: P/2016 BA14 Panstarrs - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Här har jag nu gjort en ny karta. Bandata uppdaterad i dag med senaste tillgängliga. Klockan är nu satt till 01:18 den 2:a april. Kometen är markerad med en timmes intervall. Under förutsättning att kameran var inställd på normaltid och visade då 01:18. UT skall i så fall i båda fallen vara 23:18 den 1:a april. CdC indikerar UT+2 och kameran UT+1.

Så här ser det ut:
CdC P2016 BA14 Panstarrs full.jpg
CdC P2016 BA14 Panstarrs full.jpg (107.91 KiB) Viewed 972 times
Nu dyker dock ett problem upp. Vad jag minns pekade teleskopet mer norr och höjden 63 grader är jag tveksam till om jag kan se, normalt brukar balkongen komma i vägen redan vid 55 grader, jag brukar börja fota på 35 grader för att hinna få tillräckligt många subbar innan balkongen skymmer utsikten, ser österut. I det avseendet stämmer kl 00:18 lokal tid mycket bättre. Här ser man vad viktigt det är att göra ordentliga anteckningar om man nu tänker göra några analyser av datat. Jag var så inne på att fil datum och tid styrdes från datorn som ställer om sig automatiskt för detta. Bra att jag tog tag i detta och utreder ordentligt, perfekt med forum som här där man får så mycket input.

Jag tittade i menyn igen på kameran, ser något märkligt, den står åter i normaltid och Paris. Kan det vara så att ATP går in och ändrar i inställningen? Får undersöka närmare vad ATP har för inställningar och vad den gör med dom.

CdC är gjort i Frankrike, vad har de för standard för vilken dag de går över till sommartid tro? ATP är gjort i Bulgarien om jag minns rätt. Canon i Japan. EQMOD från hela världen. Mycket som skall stämma överens för att de skall samverka rätt.

Lite nya saker att fundera över och finna någon förklaring till, astronomin håller en sysselsatt :-)

Update:
Har nu dömt om filerna med IRFanview och så här ser det ut, alla taggar som jag känner till ger UT (i det här fallet stod kameran i normaltid fast i verkligeheten var det sommartid):
canon summetime or not 04.jpg
canon summetime or not 04.jpg (32.5 KiB) Viewed 966 times
Jag har skrivit till IrfanView för att få tips.

UT är ju perfekt till astronomi men till vardags vill man ju ha lokal tid.

Alla dessa tidsproblem lär ha uppstått när jag bytte ut min Canon 5D till Canon 6D som hanterar tidsinformationen i exifdatat annorlunda.

Update:
Nu inför nästa bild kontrollerar jag extra noga hur inställningarna är och vilka tider som visas. Hittade en ruta i APT att boka i om man ville ha sommartid, den är ibockad nu.

Laptop:
01:18 lokal sommartid
Astro server:
01:18
Kamera:

Filernamn från APT:
Exifdata:
IPTCdata:

Nu går alla klockor lika, lokal sommartid. ja det är väl inte meningen man skall förstå detta, inte i varje fall kl 1 på natten.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;