252P/LINEAR - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
Tannerswe
spamtest: JA

252P/LINEAR - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: 252P/LINEAR
Exponering: 4 bilder@8s, f2, ISO 3200
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 14mm f/2.8
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Kometen 252P/LINEAR ligger rätt fint till nu under morgontimmarna och fastnade i morse på bild tillsammans med Mars och Saturnus.

Tyvärr var inte minnet med mig alls om att kometen skulle vara synlig så jag reste lätt med bara kameran och vidvinkel i handen. Följare, tele, montering och teleskop stod kvar så fint där hemma :D

I övrigt var det en helgrym natt med de bästa mörkervärdena jag mätt på ön, 22.01 och 21.89 (justerat ned värdena pga monteringens glas) var toppnoteringarna!!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Tannerswe

Re: 252P/LINEAR - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Med markeringar
Attachments
252plinear5.jpg
252plinear5.jpg (746.69 KiB) Viewed 6313 times
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini

timokarhula

Post by timokarhula »

Fin bild! Jag försökte se komet 252P/LINEAR för några morgnar sedan men då var månen bara 2 grader ifrån så det var ingen chans från Västerås.

Jag är lite förvånad över de extremt mörka värdena som uppmätts med SQM här i Sverige på sistone. För att nå 22.0 ska inte en tillstymmelse till ljuskon från någon stad vid horisonten synas. 22.0 har inte ens Mauna Kea, La Silla, Coonabarabran etc. Kalmar med 36000 invånare ligger också bara ca 4 mil fågelvägen? 22.12 skulle betyda världens mörkaste plats! Hmm... Jag tror säkert att Öland är en av Sveriges mörkaste platser, men 22.12 är det nog inte! Hur är det med batterierna i SQM-apparaten? När de börjar bli gamla kan de visa konstiga värden. Redan vid SQM 21.8 ska man se hela zodiakalbandet med gegenschein och airglow. Syns de tydligt från Öland? No offence. :)

/Timo K
Tannerswe

Post by Tannerswe »

timokarhula wrote:Fin bild! Jag försökte se komet 252P/LINEAR för några natter sedan men då var månen bara 2 grader ifrån så det var ingen chans från Vasteras.

Jag är lite förvånad över de extremt mörka värdena som uppmätts med SQM här i Sverige på sistone. För att nå 22.0 ska inte en tillstymmelse till ljuskon från någon stad vid horisonten synas. 22.0 har inte ens Mauna Kea, La Silla, Coonabarabran etc. Kalmar med 36000 invånare ligger också bara ca 4 mil fågelvägen? 22.12 skulle betyda världens mörkaste plats! Hmm... Jag tror säkert att Öland är supermörk, men 22.12 är det nog inte! Hur är det med batterierna i SQM-apparaten? När de börjar bli gamla kan de visa konstiga värden. Redan vid SQM 21.8 ska man se hela zodiakalbandet med gegenschein och airglow. Syns det tydligt från Öland?

/Timo K
Mörkaste platsen i världen är det inte direkt och mätaren har säkert sina issues som jag inte kan kontrollera vad jag vet. Batterier bör det inte vara då det är USB-varianten jag mäter med
http://unihedron.com/projects/sqm-lu/

Zodiakal ljus och airglow syns här från ön lite då och då . Tex från platser som tex som denna bild är tagen ifrån. Bara 14km från Kalmar och ungefär från samma plats så har jag sett airglow
Attachments
Resmo04_1500px.jpg
Resmo04_1500px.jpg (1.13 MiB) Viewed 6283 times

timokarhula

Post by timokarhula »

Det "vanliga" zodiakalljuset på kvällarna och morgnarna är ett vanligt fenomen. Men, hur är det med zodiakalbandet? Förlängningen av ljuset som förenar zodiakalkvällsljuset med morgonens dito? Ljuset ses som ett band över ekliptikan natten igenom. I mitten av detta band lyser Gegenschein. Det borde synas bra från Öland för jag kan se det härifrån Virsbo (SQM-L 21.6 som bäst). Nu menar jag visuellt. Fotografiskt borde det vara mycket enklare.

/Timo K
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Håller med Timo, jag är också förvånad. Enligt Brian Skiff kan man på ett ställe som är totalt fritt från störande ljus, och bara kring solens aktivitetsminimum, få ett värde av 22.0. Jag vet att man i Namibia uppmätt 21.95, men 22.0 tror jag inte har registrerats. Så jag tror att mätningen på Öland har någon felkälla.

I övrigt kan jag bara instämma i att dina bilder från Öland är suveränt vackra!

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula

Post by timokarhula »

Hans, det har registrerats lite djupare än 22.0 vid extremt mörka platser. Jag uppmätte 22.09 i Nangerwalla i december 2009 och jag har läst om uppmätta värden på drygt 22.10 i Namibia (Sossusvlei Lodge). Jag har observerat från båda platserna och jag kan garantera att det inte finns några som helst ljusföroreningar. Det finns ingen bebyggelse inom minst 100 km avstånd i någon riktning.

Det finns mätningar från Skottland och från en av Storbritanniens Kanalöar som uppvisade SQM värden bättre än 23.0?! Varför skulle dessa platser vara en hel magnitud mörkare än alla andra platser på jorden? Mätningarna gjordes nog inte regelrätt och inte ens under en klar himmel. Under en molnig himmel kan värdena bli mycket mörka. Därav uttrycket "kunde inte ens se handen framför mig". Jag kan t.o.m. läsa en dagstidnings (stora) rubriker under stjärnljus. :) Det gjorde jag prov på i februari när jag var mörkeradapterad under 6 timmar.

/Timo K
Tannerswe

Post by Tannerswe »

Jag har läst lite manualer nu och hittat en möjlig felkälla.

Vi har mätaren monterad i Unihedrons chassi och den har ett glas som tar lite ljus som motsvarar 0.11. Detta är nog inte justerat för i programmet och ger i så fall ett högt falskt värde. Nattens mätning blir då "bara" 22.01 vilket också skulle vara omöjligt?
Mätaren är relativt ny men behöver kanske sig en omkalibrering i fabrik ändå.
Attachments
20160401_025119-e1459507618807-660x567.jpg
20160401_025119-e1459507618807-660x567.jpg (55.89 KiB) Viewed 6277 times

timokarhula

Post by timokarhula »

Bra dokumenterat med foton och allt! Jag föreslår att någon oberoende observatör med SQM apparat gör mätningar med dig parallellt och då ser man hur mycker värdena skiljer sig.

Jag tror säkert att Öland är "true-dark". Det kan man säga allmänt om platser med SQM >21.5. Det är min vän Brian Skiffs benämning på en himmel som medger en observation av de allra flesta djuprymdsobjekten, så som de bör ses. Tyvärr har jag inte själv upplevt Ölands-himlen så mycket och endast i maj 1982 under en klassresa såg jag lite av natthimlen där och då var det inte helt mörkt. Då var Mars ljus och nära opposition.

/Timo K
Tannerswe

Post by Tannerswe »

Ja lite backup till sina data vill man ha, särskilt nu när de stack iväg.
När jag varit ute och mätt på ön så har jag loggat alla mätdata och när jag mäter på en ny plats så hoppar jag över första minutens data för att mätaren ska stabilisera sig och mäter sedan ett par minuter till och tar ett medelvärde för denna tid.

Som du säger är det bästa och enklaste är att kontrollera med en annan mätare så får man svart på vitt om och hur mycket det diffar. Öland är mörkt helt klart, frågan är ju bara hur mörkt.

Denna kväll var bra, bra mycket bättre än under någon annan jag mätt tidigare. Jag reagerade t.om. hemma i Kalmar innan jag åkte över bron att det var så "krispigt" som det var. På vägen ner till Seby läge så stannade jag och mätte på ett antal platser som jag mätt på tidigare tex vid Möckelmossen som är allmänt ansedd som en mörk plats, där har jag tidigare mätt upp 21.63, 21.77 och 21.75 och igår small det till med 21.98 (dessa värden ska dras av 0.11 från). Så det var en bra kväll,

Annars när det gäller mörkret här nere så är lite åt det håller som du beskrev tidigare, att du kunde läsa tidningen i skenet från vintergatan. Nu har jag inte testat just det men tex använder jag nästan aldrig ficklampa när jag är ute då det är så pass ljust som om det vore som om en delvis belyst måne vore uppe. I början var det många gånger jag var förundrad över att det inte var mörkare om nätterna här där det ska vara mörkt :P

Den absolut mörkaste plats jag varit på, upplevelsemässigt (inga mätdata än), är nere vid Segerstads fyr. Sydöstra Öland består av ett fåtal småbyar om 5-20 hus och ner till fyren är dessutom nästan 2km till bort från allt. Trots lite belysning i trädgården hos Christian som bor där, så var det en otrolig himmel och detaljerna man såg i vintergatan slår allt jag sett... än så länge.

jwarell

Post by jwarell »

Fantastiskt fin bild Jörgen! Kulatt du fångade 252P - du gjorde möjligtvis ingen magnitudskattning...?

Angående SQM-mätning vore det mycket intressant om du eller Timo kunde göra parallellmätning med Iphoneappen Dark Sky Meter (DSM). Med den kan väldigt många få tillgång tikll en billig SQM-mätare, om den kan kalibreras. Jag har en Iphone 5 och appen verkar ge rimliga värdlen både för gränsmagnitud och SQM - men jag har som agt inga riktiga prylar och kan inte kalibrera den. Kameran på Iphone4 är för dålig för att ge bra resultat med DSM.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Tannerswe

Post by Tannerswe »

Tack Johan!
Tyvärr är det väl pretty pictures man främst har sysslat med men om man jämför med stjärnorna runt omkring så skulle jag säga 8.55...

Bilden nedan är ett utsnitt från en helt obehandlad bild och tex den gula stjärnan under HIP86019 är 8,9 och den gula lite snett upp till höger om kometen ligger på 8,3
Attachments
252P_utsnitt.jpg
252P_utsnitt.jpg (128.5 KiB) Viewed 6211 times

timokarhula

Post by timokarhula »

Jörgen, jag tror helt säkert att Öland är ett mörkt ställe för deep-sky. Som visuell observatör tjatar jag om hur väl zodiakalljuset syns, inte bara pyramiden vid skymning / gryning. Folk brukar bara ta fotografier på himmelsobjekt men inte beskriva hur storskaliga fenomen såsom zodiakalbandet syns med ögat. Ögat är extremt känsligt för stora, ytljussvaga objekt. Om man ser motskenet, Gegenschein, så är det ett tecken på en "orörd" himmel. Dessa visuella fenomen är extra känslig för ljusföroreningar och syns endast vid "pristine skies". De allra flesta människorna på jorden har inte sett en orörd stjärnhimmel så varje gång jag besöker Wicherina eller Nangerwalla i W.A. så blir jag tagen av himlens vackerhet och rikedom. Det är lätt att jag blir stående där med öppen mun och stirrar på den södra Vintergatan i zenit. Jag analyserade igår mina obsar från 3 februari och nu inser jag att jag har sett samtliga Messier-objekt ljusare än 7:e magnituden med blotta ögat (39 stycken, världsrekord). Under den sista natten med buskbranden på andra sidan Highway så kunde jag trots den ljusare himlen se galaxen Centaurus A (NGC5128) med blotta ögat. Jag bekräftade observationen med mitt minsta instrument som jag hade med mig, en 3x20 kikare!

/Timo K
jwarell

Post by jwarell »

Hej Jörgen, tyvärr är fotometri av kometer betydligt mer komplicerat än så, och svårare än att göra en visuell skattning. Man måste mäta med multipla aperturer och vara säker på att stjärnorna inte är saturerade.

Om du kan posta din råbild här så kan jag göra ett försök med astometrica-focas-kphot. Det är tyvärr enda sättet att få ut visuellt jämförbara magnituder. Läs mer här:

http://www.britastro.org/projectalcock/ ... ometry.htm

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Tannerswe

Post by Tannerswe »

jwarell wrote:Hej Jörgen, tyvärr är fotometri av kometer betydligt mer komplicerat än så, och svårare än att göra en visuell skattning. Man måste mäta med multipla aperturer och vara säker på att stjärnorna inte är saturerade.

Om du kan posta din råbild här så kan jag göra ett försök med astometrica-focas-kphot. Det är tyvärr enda sättet att få ut visuellt jämförbara magnituder. Läs mer här:

http://www.britastro.org/projectalcock/ ... ometry.htm

/Johan
Misstänkte att det inte var så enkelt :P
Här ligger filen om du vill göra ett försök.

https://www.dropbox.com/sh/bl6o5pf99z2e ... xGfea?dl=0

timokarhula wrote:Jörgen, jag tror helt säkert att Öland är ett mörkt ställe för deep-sky. Som visuell observatör tjatar jag om hur väl zodiakalljuset syns, inte bara pyramiden vid skymning / gryning. Folk brukar bara ta fotografier på himmelsobjekt men inte beskriva hur storskaliga fenomen såsom zodiakalbandet syns med ögat. Ögat är extremt känsligt för stora, ytljussvaga objekt. Om man ser motskenet, Gegenschein, så är det ett tecken på en "orörd" himmel. Dessa visuella fenomen är extra känslig för ljusföroreningar och syns endast vid "pristine skies". De allra flesta människorna på jorden har inte sett en orörd stjärnhimmel så varje gång jag besöker Wicherina eller Nangerwalla i W.A. så blir jag tagen av himlens vackerhet och rikedom. Det är lätt att jag blir stående där med öppen mun och stirrar på den södra Vintergatan i zenit. Jag analyserade igår mina obsar från 3 februari och nu inser jag att jag har sett samtliga Messier-objekt ljusare än 7:e magnituden med blotta ögat (39 stycken, världsrekord). Under den sista natten med buskbranden på andra sidan Highway så kunde jag trots den ljusare himlen se galaxen Centaurus A (NGC5128) med blotta ögat. Jag bekräftade observationen med mitt minsta instrument som jag hade med mig, en 3x20 kikare!

/Timo K
Jag vet att jag har fått "oförklarliga ljusa" partier när jag fotat som skulle kunna vara ett Gegenschein. Som markjägare med kameran i högsta hugg och nybörjare inom astronomin så ser man inte direkt allt, till stor del pga okunskap då det ibland kan vara svårt att se saker man inte vet om.
Men jag ska försöka vara lite mer observant visuellt framöver så kanske jag kan svara bättre.

Return to “Bilder”