Usb hub + aktiv förlängning

Allmän diskussion om teleskop.
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Usb hub + aktiv förlängning

Post by Jonny majava »

Jag har svårt att hitta rätt kategori för detta ämne...

Nu har har jag torrkört min utrustning inomhus och allt verkar lira enligt önskemål så nu skall grejerna ut på altanen.
Min tanke är att ställa monteringen ute på altanen och där koppla in monteringen, kamera och snart fokusmotor till en usb-hub och därefter en aktiv usb-kabel på runt 10 meter till datorn där alla program körs. (Ascom + maxim i huvudsak)

Min fundering är nu, fungerar det med usb-hub plus aktiv kabel eller blir det strul? (Jag vet ju att många kör med en laptop ute + vnc eller teamviewer)

Jag har oxo förstått att man kan maximalt ha sju enheter per usb-port på datorn och då räknas huben och kabeln som en varsin enhet. Är det så eller har jag fått det om bakfoten?

Hittat denna kabel: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... rch:result

/jonny
Ramnäs
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by stoffe »

Ja det kan bli strul, men det bör fungera. Jag antar att du endast har USB 2.0 enheter. USB3.0 är desto krångligare att förlänga.

Du kan ha upp till 127 st USB-enheter till en och samma USB-host.

Kabeln du länkar till ser inte ut att ha separat strömförsörjning, det har jag på min USB3.0 förlängningskabel men jag har valt att inte använda det. Oftast behövs det inte. Bra att din USB-hub har separat strömförsörjning det är väldigt viktigt i sammanhanget.

En väldigt populär och stabil USB-hub är EXSYS 1177 som fler av oss här på forumet har, fungerar jättebra :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by Jonny majava »

Tack för svar stoffe!

Om jag kör med usb2-enheter till en usb3-hub och sedan en aktiv usb2-kabel. Går det? Är det dumt att blanda på det viset? Usb2-hubar verkar avta i utbudet numera...

(Självklart skall huben vara externt strömförsörjd, skall leta efter huben du tipsade om)

/jonny
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by stoffe »

En USB3.0 hub som ansluts till USB2.0 enheter och USB2.0 host kommer endast att köra i USB2.0 hastighet. Det finns ett speciellt bakåtkompatibelt läge för det som hubben växlar till automatiskt.

Den hub som jag tipsade om finns på Elfa och på tyska Ebay. Jag har haft min i flera år och är väldigt nöjd med driften eftersom den är underhållsfri :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by Jonny majava »

Tack för tipset stoffe!
Jag beställde en sån hub ifrån https://www.reichelt.com/USB-Hubs/EXSYS ... &OFFSET=16&
Beställde även aktiv 20 meterskabel. Summa 720 kr inkl frakt o moms

Hoppas jag får dem till helgen :-)

Just nu håller jag på och tillverkar nya alt och az skruvar till min eq5 för polinställningen. Tydligen ett känt fel att de böjer sig.

/jonny
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by stoffe »

Det där kommer förmodligen fungera utmärkt, jag har aldrig förlängt USB2.0 så långa avstånd som 20 meter. Vet att det finns förlängare som förlänger USB2.0 med fiberoptik och då kan man förlänga flera kilometer.

Den där hubben kommer du ha mycket glädje utav i många år framöver :good:

Jag vet inte hur EQ5 ser ut riktigt men jag tror du behöver modifiera din klack oxå som skruven går emot för att du ska få en riktigt bra modifiering. Min EQ6a är modifierad med klack och det behövdes på den. Sedan satte jag bara i en rostfri bult efter att klacken modifierats. Jag flyttade över den lilla spaken som satt på originalbulten, den hårdlöddes fast.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Hogis
Posts: 55
Joined: 2012-11-19 16:00:28
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)
Contact:

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by Hogis »

Jag kör Laptop med USB2 -> 10m billig aktiv kabel -> USB2-hubb med extern ström.
På den kör jag SBIG huvudkamera, SBIG guidning, HITECH focuser, EQMOD.
Denna kombo har fungerat 100% problemfritt i över ett år nu.

Tidigare hade jag en QHY5/QCAM5 för guidning.
Den fungerade ok med en kort kabel direkt till datorn, men hängde sig ofta via förlängningskabeln.
Testade flertalet olika hubbar, men det hade ingen betydelse.

Summa summarum är nog att det även hänger på vilka device du hakar på.
Det är bara att prova sig fram.

Går i värsta fall att lösa med en billig liten laptop som står intill prylarna.
Sedan är det bara köra något remoteverktyg, RD/TeamViewer.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by Juicy6 »

Så här ser HEQ5 ut före och efter min klack-moddning:

Image

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by Jonny majava »

Hej.
Tack för er feedback om usb mm mm. Återstår ju att testa när hub och kabel kommer.
Jag är nyfiken på klackmodifieringen. Ser på bilden att klacken är breddad på den sidan som är neråt/bakåt. Finns det nån beskrivning nånstans? Det är exakt likadant i eq5 som eq6.
/jonny
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by Juicy6 »

Hej

Jag tror inte du behöver någon beskrivning för det här. Bara att försiktigt bända av plastbrickorna på sidan och skruva isär huvudet. Sedan ser man direkt hur man kan göra. Handlar ju om aluminium så det är lätt att bearbeta. Jag filade till en liten klack med någon cm sida och skruvade fast. Fyllde sedan mellanrummet mellan denna och originalklacken med "plastiskt stål" eller epoxy.

Det enda som kan gå fel är att man spräcker plastbrickorna med gradangivelsen. Men med en tunn skalpell är de loss efter tio minuter. De är enbart limmade. Jag har nog fler bilder på min moddning.

Rekommenderar även att ersätta originalströmpluggen mot en med låsning. Så den inte kan lossna under drift. Rowans drivremmmar är också ett självklart tillägg. Gör monteringen tystare och tightare.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by Juicy6 »

----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by Jonny majava »

Tack
Då har har jag klart för mig hur jag skall fixa detta. Om man ändå tillverkar en aluminiumbit som skall sitta där så kan man lika gärna göra den med rätt form så slipper man fyllningen emellan.
Få se hur jag gör, men nått blir det. Skitjobbigt när man inte kan fixa polaralignmenten smidigt nu.
Paketet med hub har inte kommit idag så jag kan ta det lugnt ihelgen ;-)
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by Juicy6 »

Ja det blir stor skillnad. Nu träffar bulten nästan i 90 grader mot klacken istället för i väldigt flack vinkel som tidigare. Man känner hur mycket bättre kontroll man har och hur mycket tajtare det är. Dessa monteringar borde inte säljas norr om Paris i nuvarande utförande!

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by magnuslar »

Hej!

Jonny, jag är nyfiken på hur din USB-hub funkar. Går den att driva med 12V, eller måste det vara 5V? Jag tänker att det vore smidigt om det gick att köra på 12, så man slapp en extra strömadapter utan kunde ta ström från samma som går till monteringen, som går på 12.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Jag svarar också på din fråga också eftersom jag meckat med hubbar och 12 volt. USB har ju som standard att den levererar 5 volt ut för att strömförsörja andra enheter. Därmed är nog de flesta av standard utförande så att de kräver 5 volt in. Jag har gjort det så enkelt för mig att jag köpt en 12 volt cigg plugg med USB utgång. Modifierat den så att jag har vanlig kabel in istället för den glappiga ciggarett-pluggen.

Du kan se här hur jag gjort:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part05

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;