Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter (11 sekunders mjuk animation)
Exponering: 10x 6 min R+G+B
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM-S
Kommentar: En animation som jag skapat, jag tycker den flyter på riktigt fint nu. 1 minut mellan varje äkta delbild. Det går självklart att tidsplitta ännu tätare men jag är nöjd så här. Sedan har jag skapat virtuella bilder däremellan. Urspungsmaterialet är 10 st RGB bilder tagna mellan 2016-03-11-2215_7 och 2016-03-11-2311_4 vilket blir 56 minuter och 18 sekunder mellan första och sista bilden. Varje äkta delbild innehåller 2 st R/G/B bilder. Dvs 6 enskilda filmer som stackats och deroterats. (Tiden är angiven i WinJuposformat). Tidsmätningen är mycket exakt, jag har egen tidserver hemma som distribuerar tiden till min teleskopdator.

Notera även hur detaljerna rör sig på så kort tid, tydligast är nog ekvatorialbandets rörelse.

Bilden är stor och tar en stund att ladda eftersom det är 660 bilder i den 11 sekunder långa gifanimationen. Animationen flyter på i 60 fps!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by Peter R »

Hej Christoffer,

väldigt snyggt utfört, mjukt och fint :good:
Jupiters System I roterar 7,63° fortare per dygn jämfört med System II så man bör se en differentierad rörelse på c:a 1/3° på en timme.
Därför har jag alltid föredragit den här typen av animationer som känns mera levande jämfört med de mera statiska som görs utifrån en enda deroterad stillbild.

/*Peter R
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by LasseH »

Verkligen fin animering.
Mvh,
LasseH.
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by Ginge »

Heh, kult! Jeg er ingen planetfotograf så teknisk ros skal jeg ikke forsøke meg på, men dette er jo nesten som å være i bane. Finfin animasjon!

mvh Ginge
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by Präriefoten »

Hej Christoffer,

Mycket snygg och stor animation! Intressant att planeten roterar så mycket på så kort stund. Man ser även hur detaljerna och färgerna blir klarare ju närmare de kommer mitten av bilden. Hela bilden är mjuk och behaglig att titta på och jag upplever bilderna som mer naturliga framför många stillbilder som har en tendens till att bli "hårdare". Imponerande animation, hoppas vi får se fler i framtiden.

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Vilken snygg animation du gjort och ganska lång också. Du skrev att du till o med ser förflyttningar i molnen, det lät häftigt. Kanske det går att animera med låsning på GRS så det bara är molnen som rör sig. Hur stor rotation klarar derotation av innan det blir för suddigt pga av vinkeln?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by Corpze »

Kanonbra! :good:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by utas »

Snygg!
Verkar som du lagt ner jobb på att få alla individuella bildrutor så lika som möjligt?
-Flyter på riktigt snyggt! :good:
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by stoffe »

Vad kul att denna animation uppskattats av så många här på forumet! Jag har lagt till information i mitt första inlägg om att animationen flyter på i 60 bilder per sekund. Jag har provat lite olika varianter och versioner men denna blev bäst tyckte jag. Jag hade även en sån tur att seeingen var ungefär lika på de flesta bilder, den blir något bättre någonstans i mitten av animationen vilket syns men inte påverkar resultatet så mycket. Jag har jobbat en hel del för att inte få något fult hack i animationen, bildernas kvalité är ungefär likvärdiga på de tio ursprungsbilder som sedans mappats om. Nästan allting är gjort i WinJupos.

PeterR - Ja visst syns det trots att det en förflyttning trots att det endast är en 1/3° förskjutning från början till slutet i animationen. Tänk om man haft 4-5 timmars uppföljning av jätteplaneten under en kväll, då hade man sett ännu mer snurr på detaljernas rörelse 8) Att göra en animation av en enda stillbild förstår jag inte ens hur det är möjligt, låter komplicerat.

LasseH - Tack Lasse :good:

Ginge - Tack :)

Präriefoten - Ja fler animationer blir det säkert, en hel del jobb men det är kul när man får till något som flyter på bra 8)

AstroFriend - Ja det går att göra en låsning på GRS men upplösningen blir inte så bra när GRS ligger nära någon av kanterna. Jag skulle behöva en hel komplett transit för att få en bra animation. Något för framtiden kanske? :)

Corpze - :)

utas - Tack! Jag har kört alla 30 st R/G/B filmer på samma inställningar i stackningsprocessen, samma mängd av uppskärpning och sedan in i WinJupos för att mappa om och derotera och rotera fram rätt antal bildrutor för en mjuk animation.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe.
Du har verkligen nått långt i planettekniken och lyckade resultat. Jag tror det är väldigt många världen över som skulle vilja läsa om detta. Varför inte lägga upp det på din hemsida med engelsk text?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by stoffe »

Tja kanske det, min hemsida är mer ett experiment om hur man bygger en liten itx-dator som bara drar några få watt och sedan installerar Linux för att sedan sätta upp en egen webbserver med wordpress själv för att lära mig mer om hur Linux funkar med serverdrift. Jag skulle behöva ha fiberoptisk uppkoppling mot internet för att kunna driva min sajt på ett mer lämpligt sätt. Jag bor på landet och kan endast få 3G internet i dags läget, jag har alltså inte ens ADSL uppkoppling. Men man skulle kunna lägga upp sajten på ett konventionellt webbhotell. Dock kostar det pengar och är inte alls lika roligt som min nuvarande lösning. Just nu är sajten faktiskt helt gratis bortsett från de få watt i strömförbrukning som går åt :) Gratis dns har jag till och med.

Jo jag har nördat in mig på planetfoto, jag tycker det är kul att dela med mig lite om hur jag gör oxå. Jag känner oxå att det finns mycket kvar att upptäcka.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by AstroFriend »

Jo jag förstår problemet med din bredbandlösning. Men jag tycker också det du gör är så fantastiskt att det måste ut nu. Om några år är även detta gammal teknik och intresset falnar.

Ett förslag. Vi lägger upp det på min hemsida som en "tutorial by Stoffe", en nödlösning naturligtvis men vore kul om du kom ut med detta utanför Sverige medans tekniken fortfarande är aktuell. Alltså inte bara bilder utan även hur man går tillväga. Om du skriver brödtexten på engelska och skapar bilder samt länkar gör jag anpassningen till formatet på min hemsida. Allt behöver ju inte vara med från början utan kan göras i etapper. Alternativet är ju på forumet Cloudy nights men då är det inte lika smidigt med bilder, redigeringar och uppdateringar. Men man kan ju alltid diskutera det där med hänvisning till tutorialen. Du kan länka till CN och tutorialen på din nuvarande hemsida utan att belasta den med hög trafik.

Tycker du det är intressant så diskuterar vi vidare på mail och telefon.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by stoffe »

AstroFriend - Detta får vi ta över Skype.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by Peter R »

Hej Christoffer!
Vilken snygg animation du gjort och ganska lång också. Du skrev att du till o med ser förflyttningar i molnen, det lät häftigt. Kanske det går att animera med låsning på GRS så det bara är molnen som rör sig. Hur stor rotation klarar derotation av innan det blir för suddigt pga av vinkeln?
Hej Lars, du kanske har missat vårt Jupiterprojekt från 2013-14 https://vimeo.com/98291257 där vi mappade 560 bilder under 90 dagar. Därefter kunde vi animera Jupiters molnband accelererade 1 miljon gånger, frigöra oss från Jorden och flyga fritt mot Jupiter i likhet med Voyager 1 och 2. Vi kan flyga över polerna och se Jupiter från baksidan samt naturligtvis låsa rörelsen på GRS om vi vill.

Vi gjorde också en uppföljning förra året som en test med fokus på att visualisera GRS egenrotation (som numera är nere på endast fyra dagar) med hjälp av ett internationellt samarbete och mera högupplösta bilder https://vimeo.com/125851831 .
PeterR - Ja visst syns det trots att det en förflyttning trots att det endast är en 1/3° förskjutning från början till slutet i animationen. Tänk om man haft 4-5 timmars uppföljning av jätteplaneten under en kväll, då hade man sett ännu mer snurr på detaljernas rörelse 8) Att göra en animation av en enda stillbild förstår jag inte ens hur det är möjligt, låter komplicerat.
Nejdå, det är säkert mindre komplicerat än vad du har gjort och det är så de flesta statiska animationer som man hittar på diverse astronomifora är gjorda.
Om du i stället för att animera dina 10 grundbilder, som var och en visar små förskjutningar, använder dem som en enda kontinuerlig grundbild, ungefär som stitchningen av heltäckande eller partiella kartor, så kan du animera det väldigt mjukt och snyggt i winjupos, men det blir inte riktigt lika levande.
Martin Högberg gjorde en sådan animation i Winjupos baserad på vår karta nr 9 som i sin tur bestod av en mängd delbilder.
Jag testar att ladda upp den här. Den är lite tung så om det inte funkar så får jag ta bort den igen.

/*Peter R
Karta9_2013-03-09.gif
Karta9_2013-03-09.gif (18.24 MiB) Viewed 5347 times
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter (11 sekunders mjuk animation) - Christoffer Sve

Post by stoffe »

Jaha nu förstår jag du menar! Ja jag har gjort på ett annat sätt. Jag har inte en grundbild som jag utgår ifrån utan tio bilder. men jag har däremot skapat alla bilder mellan mina tio bilder i WinJupos för att få ett bra flyt, jag vill inte ha några hack i detaljerna.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.