Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad)
Exponering: 3x120s
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM-S
Kommentar: Då var det dags för en liten variant av Jupiter från mig. 6 minuters filmlängd, 2 minuter i varje färg deroterat i WinJupos. Det blev ganska bra :)

Fotat med 2,5x Powermate, Cave Astrola 8" f/8, Xagyl filterwheel med Baader RGB filter, ZWO ASI120MM-S, ej överklockad, ej highspeed output och 68 i gain. Variabel fps rakt igenom, det var dis så fps-talet varieade mellan 20-70 under natten. Jag har använt mig av 12-bits läget då det var bra seeing.
Sampling 0.19 bågsekunder per pixel, dvs 4000 mm brännvidd och 3.75 micron pixlar på kameran.
Många av detaljerna syntes visuellt i 320x förstoring.

Bildbehandlingskedja.

Firecapture -> Autostakkert -> WinJupos -> Registax6 -> PS CS6.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Bilden är uppdaterad, detta är bilden som jag laddade upp från början som alla kommenterar till kommentar nr 12 refererar till
Attachments
2016-03-11-2217_6-CS-RGB_skalad.JPG
2016-03-11-2217_6-CS-RGB_skalad.JPG (170.95 KiB) Viewed 5645 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Jupiter visar upp sig från sin bästa sida. Den stora röda fläcken visar struktur ser man tydligt :)

/Torbjörn
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by LasseH »

Hej Stoffe.
På många ställen ser det ut som att blå och röd kanal ligger bredvid varandra. Är det möjligt att något gått fel? Jag trodde först att det var dags att ta fram de gamla 3D-glasögonen.
Mvh,
LasseH.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Jag har också lagt märke till färgfelen och funderat.

Eftersom det inte är över hela ytan utan fläckvis kan man ju undra. Hur är det med hastigheten på molnen, hur mycket hinner de förflytta sig under motsvarande tid som Jupiter roterat? Tittar då bara på de centrala delarna, i kanterna blir ju sidrörelsen väldigt liten vid det perspektivet.

Antar att molnen hastighet är mycket lägre än rotationen men nyfiken och frågar ifall någon har koll på det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Färgkanalerna är förskjutna och aningen roterade i förhållande till varandra, jag antar att det är en mappningsfråga i Winjupos, så det rör sig inte om molnens förflyttning.
Jag skickade ett mail till Christoffer igår kväll för att uppmärksamma honom på misspassningen och är säker att han kommer att fixa till det när han får tid.

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Hej, jo jag såg det i efterhand med lite piggare ögon. Det är blå kanal som blivit förskjuten, förmodligen mätfel i WinJupos. Det var omöjligt för mig att kompilera ihop längre sekvenser för mig. Jag jobbar på det..
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by vroomster »

Najs!
Bara färgerna, men du levererar alltid jäkligt bra detaljer. Hoppas kunna ge dig en match nästa säsong när jag uppgraderat :green:
Mina Winjupos tester blev inte så bra. Jag lade tillfällena med bäst seeing på kortare sekvenser.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by ThomasK »

Bilden funkar faktiskt med 3D-glasögon! :D Var tvungen att testa, och man ser tydligt ett halvklot som sticker ut genom skärmen.
Thomas Karlsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

ThomasK wrote:Bilden funkar faktiskt med 3D-glasögon! :D Var tvungen att testa, och man ser tydligt ett halvklot som sticker ut genom skärmen.
Coolt! Ja då kanske den ska vara som den är då :D Vilken typ av 3D-glasögon hade du?
vroomster wrote:Najs!
Bara färgerna, men du levererar alltid jäkligt bra detaljer. Hoppas kunna ge dig en match nästa säsong när jag uppgraderat :green:
Mina Winjupos tester blev inte så bra. Jag lade tillfällena med bäst seeing på kortare sekvenser.
Tack så mycket! WinJupos är inte så krångligt bara man gör en korrekt mätning, jag brukar låta WinJupos göra mätningen åt mig med F11-tricket. Men någonting har uppenbarligen gått snett denna gång. Senaste WinJupos är förresten första 64-bit versionen av programmet. Äntligen :)

Hehe, tänk om jag oxå hunnit uppgradera tills nästa säsong 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by vroomster »

Tack så mycket! WinJupos är inte så krångligt bara man gör en korrekt mätning, jag brukar låta WinJupos göra mätningen åt mig med F11-tricket. Men någonting har uppenbarligen gått snett denna gång. Senaste WinJupos är förresten första 64-bit versionen av programmet. Äntligen :)

Hehe, tänk om jag oxå hunnit uppgradera tills nästa säsong 8)
[/quote]

Nänä. Nu kör du på med din 65'a tills vi andra hinner ifatt. Allt annat vore unsportmanlike conduct för att tala hockeyspråk.
(Slutar väl med att man sitter här skuldtyngd med en C14 på baksidan och jämrar sig över dålig seeing)

Drar man ut det på tid, så vänta en 10-12 år då jag tjänat vår läckande gamla svenska skuta ett arbetsliv. Vi kommer att sälja vad vi har och flytta till min frus hemtrakter. Montana eller Colorado. Då kan man göra helgutflykter hit: https://www.meteoblue.com/en/weather/fo ... ca_5308655 Där kan man snacka förutsättningar. Jisses... Kollade kartan och insåg att det är 12 timmar i bil... Får bli Albuquerque istället. Hysteriska jetströmmar dock...
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by ThomasK »

Klassiska gamla röd-gröna, tror de följde med en Fantomen-tidning för längesen.
Thomas Karlsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jag tror mig ha hittat felet med bilden, blå kanal är mest förskjuten, grön är lite mindre förskjuten. Det fanns en ny inställning i Firecapture Beta som var ikryssad som innebar att filterväxlingstiden ej har tagits hänsyn till, varför det finns en sådan funktion är för mig en gåta. Jag återkommer här i tråden om/när jag får till något vettigt. Måste mäta filterväxlingstiden först och kompensera alla bildfiler.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by jwarell »

Filterväxlingstiden är helt marginell jämfört med exponeringstiden per filter så det kan inte vara orsaken.

Kan det möjligtvis vara så att bildorienteringen är fel i winjupos? Om bilden är roterad 180 grader kommer jupos att göra derotationskompensationen i fel riktning. Då uppkommer färgfel i form av förskjutna kanaler, mest märkbart på planetskivans centrum, som i din bild.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack för alla fina och bra tips i denna tråd och även privata meddelanden från bland annat Peter. Nu är min bild uppdaterad och min gamla bild ligger under den nya i första inlägget.

Felet var precis det som signatur jwarell påpekat. När jag använda F11 tricket i WinJupos så hade jag en upp och nedvänd bild och mätningen blev upp och ned. Jag vände alla bilder 180 grader i ViewNX och började om. Nu tycker jag att bilden stämmer bättre eller vad säger ni andra?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter 12-bit (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Den är jättefin :good: Man ser strukturen i GRS och dessutom små röda fläckar i polområdena, har aldrig lagt märke till sådana förut. Skönt att du kom fram till vad som hade hänt, det kan ju sätta lite myror i huvudet sånt...

/Torbjörn