Månen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Länge sedan jag la upp en månbild.
Den här tog jag i februari men inte hunnit ställa förrän nu.
Det var en kraftig libration på +07gr 23min i latitud.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Månen - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Härlig bild, Peter; Mare Crisium "onaturligt" långt in på månytan och Mare Marginis klart synlig. Snyggt! Libration som heter duga om jag nu minns min mångeografi rätt.

Hälsningar,
Magnus
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Månen - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Ps: det taggiga skuggspelet på Platos botten är också fascinerande. Har för mig Sir Patrick Moore gett fenomenet ett namn men minns inte vilket :sad: Kanske någon kunnigare kollega kan hjälpa mig?
/M
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Månen - Peter Rosén

Post by utas »

En utsökt, krispig bild!
Är det en bild, eller har du tagit fler och stackat?
Håller med Magnus, skuggspelet på Platos botten är fascinerande, speciellt då det är så påtagligt krispigt!

:good: :good:

//Roger
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Månen - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Efter att tittat i tidningen Sky at Night finner jag svar på min egen fråga. Platos Hook heter skuggspelet döpt av Moore & Wilkins: "it still has an air of mystery about its appearance even today". Fantastiskt fångat på Peters knivskarpa foto. Sånt kan verkligen återsparka intresset för månobservationer.
Stort Tack för din underbara månbild, Peter :good:

/Magnus
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Magnus och Roger,
Härlig bild, Peter; Mare Crisium "onaturligt" långt in på månytan och Mare Marginis klart synlig. Snyggt! Libration som heter duga om jag nu minns min mångeografi rätt.
Jag är själv inte så bevandrad i namnen på dessa librations-regioner (eller vad man ska kalla dem) men detta kan vara ett bra tillfälle att fördjupa sig :good:
Efter att tittat i tidningen Sky at Night finner jag svar på min egen fråga. Platos Hook heter skuggspelet döpt av Moore & Wilkins: "it still has an air of mystery about its appearance even today". Fantastiskt fångat på Peters knivskarpa foto. Sånt kan verkligen återsparka intresset för månobservationer.
Detta kände jag inte till, tack för infon.
Det är detta som är så bra med Astronet att hela tiden berikas med ny information och infallsvinklar :good:
Är det en bild, eller har du tagit fler och stackat?
Jag glömde skriva att jag har använt min 4x TeleVue Powermate. Då ryms månen bra med lite marginal på fullframechipet och med min nya flattener blir skärpan bra i alla delar.
Men för att krångla till det av gammal vana :shy: valde jag ändå att ta flera exponeringar centrerade på olika delar av månen så den består av totalt 12 olika exponeringar som jag har sammanfogat.

/*Peter R
User avatar
Ragge Lundmark
Posts: 60
Joined: 2015-10-07 18:20:20
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Ragge Lundmark »

Fantastisk bild. Djupt imponerad!!

/Ragge
Outerlake Observatory Bortle 4
Sky-Watcher 250 PX F/4,7
Samyang 135/f2
Sky-Watcher Startravel-80T/400 + QHY5L-II
NEQ6 Rowan Belt mod. + Zero Backlash mod.
QHY PoleMaster
ZWO ASI294MC Pro
ZWO ASI224MC
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

En riktigt fin bild av vår Måne. Extra kul att du tog bilden när librationen tydligen gör att man ser lite mer än vanligt på Månens sida.

/Torbjörn :)

Return to “Bilder”