Jupiter deroterad - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter deroterad - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter deroterad
Exponering:
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Jupiter deroterad.

Häromkvällen hade jag telekonferens med Stoffe Svenske, som visade mig runt lite i Winjupos, programmet jag vägrat engagera mig i... -Förmodligen är det så, att när man väl får kläm på detta smått "skruvade" program, och lägger upp plåtandet efter möjligheten att kunna stacka bilder från fler och längre sekvenser, kommer planetfotandet att nå högre höjder för min del.
Lägger upp denna "pimpade" bild, med skärpning och färgmättnad tills skämskudden åkte fram... :)
Viss reservation för färgbalansen, då jag suttit och fånstirrat på skärmen alldeles för länge nu... -är dessutom begåvad med ett visst mått av färgblindhet!
Tyvärr narrades IC capture, programmet till kameran lite, redan vid 75% av histogrammet blev EZ lätt utfrätt. Fast, å andra sidan, hade de mörka delarna blivit brusiga om man underexponerat... -delikat balansgång...

Till höger om Gasjätten, har jag lagt in miniatyrer av Röd, Grön och Blå färgkanal.

Ett tack till Stoffe för inblick och guidning i Winjupos!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter deroterad - Roger Utas

Post by stoffe »

Det här är ett riktigt bra resultat!

Bra färgbalans, många fina små skarpa detaljer och lågt brus. Kul att du visar de tre färgkanalerna som miniatyrer till höger.

Två frågor, är det ingen IR-kanal iblandad som ett 70% luminance lager i denna bild? Har du lagt till mer färgdata från samma kväll?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter deroterad - Roger Utas

Post by Torbjörn »

Otroligt snyggt Roger :good: Vad skall man mer säga?

/Torbjörn :D
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter deroterad - Roger Utas

Post by Peter R »

Fantastiskt snyggt resultat.
En fråga: du säger att EZ blev lätt utfrätt men till skillnad från dina tidigare bilder verkar ingenting avara utfrätt i den här bilden :good: Hur fick du tillbaka teckningen?
är det ingen IR-kanal iblandad som ett 70% luminance lager i denna bild?
IR kan vara intressant på grund av den fina detaljåtergivningen men bör i mitt tycke visas separat. Lägger man in den i RGB-bilden som L eller R-kanal påverkar man färgbalansen.

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter deroterad - Roger Utas

Post by stoffe »

Anledningen till att jag frågar är för att jag och Roger bildbehandlade tillsammans i nästan 3 timmar över Teamviewer. Då hade vi IR på 70% inblandad och jag undrar om det är samma bild som jag kompilerade i WinJupos eller om detta är en ny kompilering utan IR?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter deroterad - Roger Utas

Post by utas »

Halloj!

Ja, detta blev bättre, med derotering å andra nymodigheter... :D
Stoffe: Jo... -det är så här... -att luminanskanalen finns där nånstans... :) -Men den fick inte vara med som infälld bild, pga. att bilden då hade blivit för bred!
Fast å andra sidan, så ligger den som en förstärkning på samtliga färgkanaler... så jag splittade bara den färdiga bilden!
Ang. färgdatan.. kom på ett litet trick.. -i Photoshop, finns det en funktion som heter "sök färg". -Den ligger under bild-justeringar.
Väljer man "3 strip" där, får du en bild som påminner om gammal technicolor! Gör ett lager med den funktionen, och blanda in ca: 25-50 % i originallagret.. och du har genom fusk sparat en massa tid på "färgboostning"! (sa den färgblinde...) Ger en subtil ökning av färgmättnad, utan påslag av brus!

Tackar, för omdömet, Peter! Jag har suttit och dragit i spakarna in absurdum, det var otroligt vad känsligt det var med kontrast, hödagrar och ljus... För lite högdagrar och kontrast, och bilden föll platt... -för mycket, och det såg ut som ett lysrör i EZ... Har blandat lager och åbäkat mig... -får duga nu, iaf. åt en annan färgblind filur. :)
Risken är att man inte kan säga STOPP.. -det blir lätt kladdigt efter ett tag... -men tar man en lille paus, blir man mer klarsynt igen...
Å andra sidan, var den första bilden jag la ut ett resultat av 15 minuters hafsig bildbehandling, så allt man gjorde med den, blev en förbättring...

Tackar, Torbjörn!
Blev som sagt mycket bättre med derotering... -fast jag har kämpat emot med både näbbar och klor...
-Jo, det finns en sak man kan säga... --Fler klara nätter och mer fantastisk seeing!
Har nästan givit upp hobbyn, pga. det vidriga vädret vi haft här de senaste året... men har starka förhoppningar på Mars och April!

Såg förresten ombearbetningen av din senaste Jupiterbild, med AS!, Registax å Winjupos... -Blev ju riktigt bra... -Den där Stoffe är en bra ambassadör för ny och JOBBIG teknik! ;)
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter deroterad - Roger Utas

Post by magnahrl »

Snyggt jobbat, Roger :good:
"tar man en lille paus, blir man klarsynt igen"...gäller det även livet i övrigt? :S
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter deroterad - Roger Utas

Post by utas »

Ja, Magnus... Försöker att implementera det på jobbet också! :D
-Tack, Magnus, för vänlig kommentar!
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter deroterad - Roger Utas

Post by vroomster »

Riktigt fin.
Kanske ska tömma disken och ge sig på en 15 - 20 minuter om läget bjuds :)
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter deroterad - Roger Utas

Post by stoffe »

utas wrote: Såg förresten ombearbetningen av din senaste Jupiterbild, med AS!, Registax å Winjupos... -Blev ju riktigt bra... -Den där Stoffe är en bra ambassadör för ny och JOBBIG teknik! ;)
Inget är jobbigt när man sedan kan det :good: Jag är bara glad att jag kan hjälpa till 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”