Variabelvakuum...

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelvakuum...

Post by Tompa »

Kul Bengt, ena benet i träsket redan :green:
Jag tycker att defokusering är det enklaste sättet när jag bedömer visuell magnitud. När man defokuserar är det ganska lätt att se vilka jämförstjärnor som är svagare och starkare. Sen kan man gaffla in mellan en som är starkare och en som är svagare, då brukar det gå fort att hitta rätt. Och kom ihåg att det blir spridning vid visuella skattningar, 0,3-0,4 magnituder i skillnad mellan olika observatörer är inte ovanligt. Så var inte rädd att rapportera in dina resultat.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Variabelvakuum...

Post by Bengt »

Har nu gjort ett försök uppskatta min första variabel Z UMa till 9.0 ( men såg i era tidigare obsar det nog blev lite för högt värde uppskattat) . Kanske en hel magnitud eller mer. )
Tror jag gjorde misstaget inte gå upp i mer än 60x förstoring . Får finslipa tekniken verkar det som .,
Man har fått en liten ny utmaning verkar det som till nästa pass :-)


Det tog ett tag för mig läsa av kartan rätt . Till skillnad från deep sky gäller det rotera bilden mer rätt.
Detta kräver annan träning än man sysslat med innan läsa av kartan lite mer exakt .

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelvakuum...

Post by Hans Bengtsson »

Visste väl att du skulle anta utmaningen! Snart kommer detta att sitta som en smäck.

Just nu skulle jag använda kartan för Z UMa som har FOV 6 grader (länken jag gav ovan). Sedan skulle jag använda sökaren helt och hållet. Du har sökare minst 5 cm? Lämpliga jämförelsestjärnor på den kartan är 78 och 73 (dvs magnitud 7.8 och 7.3) nära Delta UMa (magnitud 3.3, står som 33 på kartan), och även stjärnan 79 nära Z UMa.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Variabelvakuum...

Post by Bengt »

Ja har 7x50 sökare .

Har börjat föredra belyst hårkors när jag letar deep sky . Men inser fördelen med en rättvänd 7x50 på dessa objekt.

Kom nu på vad jag gjorde för fel . Pinsamt erkänna det jag räkna uppåt istället får nedåt på Mag skalan när jag jämförde med referens stjärnorna ,helt plötsligt stämde det riktigt väl med andra obsar nu i feb ni andra gjort :-)
Det misstaget gör jag inte om :-)

Bengt
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelvakuum...

Post by ThomasK »

Jag tycker det är lättast att bedöma en variabel om den inte syns allt för ljus i valt instrument. Ögat blir saturerat kan man säga om stjärnorna är för ljusa, och det är svårt att se skillnader i ljusstyrkan. Bäst tycker jag det funkar att bedöma i intervallet ca 1 till 4 magnituder över gränsmagnituden. Med min 10x50 kikare tar jag variabler mellan mag. 3 och 6 ungefär och med 25x100 kikaren funkar mag. 7 till 10 bäst.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelvakuum...

Post by Hans Bengtsson »

Sökaren är väldigt användbar för ljusa variabler, jag använder den (9x50 i mitt fall) som huvudsakligt observationsinstrument för magnitud 7 och ljusare. Magnitud 7-8: då brukar det bli en kombination av sökare och lägsta förstoring i teleskopet. Men man får anpassa en del efter hur långt från variabeln som jfr-stjärnorna ligger.

Min sökare är rak. Det ger fördelen att den är lätt att sikta med, och även fördelen att bilden är uppochner men inte spegelvänd, precis som i teleskopet. Nackdelen är att det vid obs nära zenit blir jobbiga obspositioner. Den detaljen har jag löst så fiffigt att jag placerat ett balkongtak över mig så jag ändå inte kan observera där ...

Sedan finns det ju vinklade sökare som ger en helt rättvänd bild. Bekvämt vid obs nära zenit. Men man får tänka på att bilden då är vriden 180 grader jämfört med bilden i teleskopet. Om det inte hade varit för balkongtaket skulle jag nog ha både en sådan sökare och en rak sökare på teleskopet.

Varianten med vinklad sökare som ger spegelvänd bild är däremot inte lämplig vid variabelobservationer med Newton. Mycket förvirrande.

Hårkorset ska inte vara belyst om man gör magnitudskattningar med sökaren. För min personliga del skulle jag gärna avstå från hårkors helt, det fyller knappast någon funktion i detta sammanhang. Var synfältets mitt ligger kan ju ögat ändå avgöra. Så en slaktad halv fältkikare funkar bra som sökare ifall den går att fästa på ett säkert sätt.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelvakuum...

Post by Tompa »

Jag hann med en snabb tidsserie innan taket lade sig i vägen...
Jag fick med den senare delen av uppgången ur minima för DX Per och en dykning mot djupare magnituder för LP Per. Inga minima kom med. LO Per lite fladdrig. NSV 15519 som ligger i samma fält visar ett litet hopp, upp till ca 12.45 från runt 12.65. Jag har inte hunnit kolla av vad det kan vara för typ av variabel.

Det blir en kamp mot klockan och hustaket, om inte annat följer fortsättning till hösten.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Variabelvakuum...

Post by Bengt »

Gjorde ett nytt försök igår på dessa två variabler ligger dessa värden inom rimliga värde ?
RY UMa 7.2
Uppskatta på nytt Z UMa fick den nu till 7.9.

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelvakuum...

Post by Hans Bengtsson »

Ser helt OK ut! RY UMa 7.2 ligger mitt i AAVSO-kurvan just nu. Och Z UMa 7.9 verkar också bra. Gustav H hade 7.6 för två veckor sedan, och stjärnan är så sakteliga på väg neråt i kurvan.

Har du fått någon SVO-signatur och login ännu? Kontakta annars Thomas K så fixar han det lätt och snabbt.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelvakuum...

Post by ThomasK »

Bengt, du har nu ett meddelande med inloggningsuppgifter till SVO.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelvakuum...

Post by Tompa »

...och nu sitter båda benen stadigt i variabelträsket :green:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Variabelvakuum...

Post by Bengt »

Tack för input och inlogg .
Ska undersöka mer sidan kring detta i helgen.

Även om jag tittar lite i stellariumprogrammet innan har jag haft god nytta av min sky pocket atlas i jumbostorlek som har markerat ut många variabler på kartorna att börja utgå ifrån innan man hoppar sig fram på de utskrivna kartorna .

Finns det en bra översikt karta på nätet att skriva ut med bra nybörjare variabler att börja med utöver de ni tipsat om här?



Bengt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Variabelvakuum...

Post by timokarhula »

På tal om variabelvakuum. Är det inte lite märkligt att himlens för närvarande ljusaste supernova, SN2016X, bara har observerats av mig? Galaxen är ju tillgänglig även från Sverige för den ligger på himmelsekvatorn i Virgo. Avskräcks inte av att det är en UGC-galax. UGC8041 och supernovan syntes med 10-tummaren trots närheten till en 6.8 mag stjärna. Jag skattade SN2016X till magnitud 13.9 den 11 februari.

http://www.rochesterastronomy.org/supernova.html#
http://www.rochesterastronomy.org/supernova.html#2016X
http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... nt-sn/6214

/Timo K
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Variabelvakuum...

Post by Robin Andersson »

Tompa wrote:...och nu sitter båda benen stadigt i variabelträsket :green:
Kul att se att folk fortfarande hamnar i träsket :good:

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Variabelvakuum...

Post by Robin Andersson »

Bengt wrote:Tack för input och inlogg .

Finns det en bra översikt karta på nätet att skriva ut med bra nybörjare variabler att börja med utöver de ni tipsat om här?

Bengt
Har ingen karta att erbjuda men tips på några ljusa miror som jag själv observerat för ett par år sedan:

W Aur
UV Aur
U Ori
R Leo

OBS: Jag har ingen koll på hur ljusa de är i dagsläget så kanske är så att du inte kan se dom i skrivande stund.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space