Barnard 33 Hästhuvudnebulosan - Claes Martinsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Barnard 33 Hästhuvudnebulosan - Claes Martinsson

Post by ClaesMartinsson »

Ny bild i galleriet
Objekt: Barnard 33 Hästhuvudnebulosan
Exponering: 17x4min
Fotograf: Claes Martinsson
Teleskop: GSO RC8 med CCDT67
Kamera: Canon 450D IR modifierad
Kommentar: Hästhuvudnebulosan även denna från ett ljusförorenat ställe vilket gjorde att jag fick använda ett LPR-P2 filter och korta subbar.Denna också tagen med en DSLR kameran kyld i hemmagjord DSLR kyl och runt -2 grader i EXIF temp. Guidning med OpenPHD2 genom ett Borg 50mm och en SSAG kamera. Exponering och focus med AstroPhotoTool v3.05, stacking med DeepSkyStacker och processing i Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Barnard 33 Hästhuvudnebulosan - Claes Martinsson

Post by Martin F »

Ännu en fin bild från dig! Är väldigt nyfiken på din kylare, hur funkar den? Är den svår att bygga själv?


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: Barnard 33 Hästhuvudnebulosan - Claes Martinsson

Post by ClaesMartinsson »

Kylen bygger på ett peltier element och kylflänsar jag tog från en Jula kylbox, några fläktar, ett liggunderlag och en tunn aluminium platta. Hela bygget tog kanske 6-7 timmar totalt och det var inte speciellt svårt men heller inte speciellt professionellt gjort.
Se nedan bild på teleskopet med DSLR kylen monterad.
Telekop-full.JPG
Telekop-full.JPG (78.46 KiB) Viewed 2071 times
Jag kommer snart lägga upp lite information och detaljer om DSLR kylen i tråden om "Hemmabygge". Har även en 100 kroners funderande flatfield lösning som jag gjorde med en gammal Laptop skärm jag tänkte visa.
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Barnard 33 Hästhuvudnebulosan - Claes Martinsson

Post by Martin F »

Kanon! Sitter den monterad utanpå kameran eller har du tagit isär höljet och kyler inuti kameran?

Return to “Bilder”