Redigerat en bild jag hittade på nätet,gjort en svart ring (nåja) på ungefär hur mkt av spegeln jag ser,men annars är det bra skärpa osv när man tittar i det.
Va kan detta bero på,är det för att det är ett snabbt newton det blir så här knepigt?

Focuserarröret är det inte,tagit ur det helt och det blir ingen skillnad.Funderar på sekundären jag med,har dom möjligtvis skickat med en för liten för en spegel på 500mm tro?AstroFriend wrote:Kanske för liten diameter på sekundär eller innerdiameter på fokuserare eller röret för långt. Du har ju en annan optisk konstruktion nu.
Lars
Om jag minns rätt, satt det tidigare en barlow i strålgången mellan sekundären och fokuseringsenheten som fördubblade fokallängden. Fördubblad fokallängd gör att en mycket mindre sekundär behövs.AstroFriend wrote:Fast primär och sekundär spegeln var väl ett matchat par, eller?
Vad är diametern på primär resp sekundär (korta sidan)? Förhållandet för visuellt bruk brukar ligga på 0.25 till 0.35 på normala konstruktioner.
Så borde bara vara den inbördes placeringen som inte är optimal.
Men som sagt, rutat papper och skalenlig skiss över speglar och strålgång klargör allt.
/Lars
AstroFriend wrote:Oups...
Bäst man är försiktig med vad man säger, här har sågats friskt i teleskopet :-)
Mäta och veta först, sedan såga!
/Lars