Jupiter (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Jupiter (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter (RGB-deroterad)
Exponering: 4x 3 min R+G+B
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: Jag har stackat ihop all bra data från hela kvällen 2015-03-11.

Bland annat data från denna bild som jag tidigare har presenterat.
http://astronet.se/view_image.php?id=3666

Man lär sig alltid något nytt med bildbehandlingstrixen. Denna bild är stackad med Autostakkert med blur aktivierat, 2x resampling (filmen skalas upp innan stackning) och sedan uppskärpt i Registax 6 med wavelets. När allt detta var gjort så har R/G/B bilderna deroterats ihop i WinJupos för att sedan deroteras ihop ytterligare i RGB bilder. En liten lätt uppskärpning i Photoshop CS6 har utförts, det syns knappt. Detta är de bästa data jag lyckats få fram under denna kväll.

Bilden är fotad med min Cave Astrola 8"f/8, EQ6, 2,5x powermate med Baader LRGB filter, Xagyl filterhjul, ASI120MM. Ca 4000 mm brännvidd, f/20 sampling 0,19 bågsekund/pixel.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Den versionen som jag från början publicerade.
Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

En riktigt fin bild av Jupiter och väl avvägt och försiktigt uppskärpt. Det återstår att fota lite mer den här säsongen :)

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack Torbjörn, jag såg nu att bilden hade något blåstick, jag har dragit av lite på det blåa och har publicerat en ny version med en mer behaglig färgbalans. Ja visst, fotandet är inte slut på en bra tag :good:

Det jag har haft problem med är att få en snygg kantskärpa vid derotationen, ofta får jag fula vänsterkanter och jag får vrida undan allt fult baklänges mot planetens rotationsriktning. Hur som helst så är jag nöjd med alla smådetaljer och att bilden fortfarande ser mjuk ut trots hård bildbehandling.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jag provade att försöka få ut maximalt med detaljer och har laddat upp en ny version och har originalbilden under.

Jag ställer mig själv undrande till mitt eget resultat med dessa tre frågor.

Hur ska man egentligen visa planetbilder, snygg lättsam bild eller maximalt med detaljer även om den ser onaturlig ut?
Vad ser snyggt ut och vad är syftet med att visa upp sina alster?
Kanske ska de vara ett mellanting mellan mina två versioner?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,
Det beror väl på vad man vill visa. Ibland är det något vackert man vill visa och ibland är det någon spännande detalj man vill framhäva. Tror det är viktigt man framställer vad man själv vill visa, inte vad andra vill se. Lite förklarande text tydliggör, speciellt när det är detaljer man framhävt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by Oortcloud »

Håller med föregående talare. Det optimala är ju en kombination av bägge men det är ju svårt att få till här uppe i norr. Upp till fotografen att välka om du frågar mig. Du har ju fått med mycket detaljer vid polerna och det är ju kul. Kul att du lyckas med deroteringen. Har inte gjort något på länge men vad jag minns blir det alltid problem längs ena sidan. Hur gör du?

Martin
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ja det blir alltid väldigt fult längs ena sidan, nämligen vänstersidan om man har norr uppåt. Det är lite trixet men om du har WinJupos öppet så kan du välja Tools -> De-rotations of images... när du har lagt till dina RGB ims-filer (alltså inte de enskilda R/G/B filerna om man som jag har en monokrom kamera) så kan du högerklicka på vilken av filerna i listan som helst och välja "Set as time reference" prova att välja en bild i taget som "time reference" och se vilken som blir bäst. Jag lyckas i regel bäst med den som är högst upp i listan eller näst högst upp. Tyvärr så vrider man bort lite av det fina på högersidan av bilden (fortfarande förutsatt att norr är uppåt).

Allt detta förutsatt att man har rätt tidstämpel med det får man helt automatiskt om man har rätt tid på datorn vilket man förslagsvis ställer in med en NTP-klient eller GPS med PPS. Sedan så får man rätt tid i Firecapture och filnamnet blir rätt förutsatt att man kryssat i rätt ruta i konfigurationen och har man Linux eller OSX så tror jag att oacapture gör rätt tidstämpel på filerna, jag har inte provat det ännu.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter (RGB-deroterad) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jag uppdaterade bilden igen, jag fick hjälp av Peter R här på forumet med färgbalansen. Stort tack Peter!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”