Flyttbart Observatorie

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
mliljedl
Posts: 22
Joined: 2013-09-29 11:14:47
spamtest: JA

Flyttbart Observatorie

Post by mliljedl »

Efter inspiration från denna tråd viewtopic.php?f=21&t=7918
Så påbörjade jag ett projekt för 1,5år sedan som jag tänkte visa, ett obervatorie på hjul.

Image[/url]
Image[/url]
Image
Image[/url]
Image[/url]
GSO 10", EQ6 synscan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Flyttbart Observatorie

Post by Martin F »

Grymt! Vill se mer bilder inifrån mm. Hur får du stabil montering? Fäster du stativet i golvet (vibrationer?) eller har du ett hål för att ställa det på marken?


Sent from my phone using Tapatalk
mliljedl
Posts: 22
Joined: 2013-09-29 11:14:47
spamtest: JA

Re: Flyttbart Observatorie

Post by mliljedl »

Skall försöka fixa mera bilder... Stativet lyfter man ner på marken när man parkerat. Det är i nuläget ganska långt, nästan 2meter även fast jag har väggar som vikes ner på mitten, men jag tänkte testa hur det funkar och om det går så kortar jag av det.
Image
GSO 10", EQ6 synscan
mliljedl
Posts: 22
Joined: 2013-09-29 11:14:47
spamtest: JA

Re: Flyttbart Observatorie

Post by mliljedl »

Va nyss ute och tog några bilder inifrån, men dom blev nu inte sådär jättebra.... tänkte också ta bilder när taket är av och väggarna nerfällda, men som vanligt så kommer det att regna eller vara mulet i flera veckor framöver.

Belysningen är ledband som jag monterat i alu. skenor 2st band per skena ett rött och ett vitt.
Kontrollrummet är isolerat och värms av en diesel värmare(typ Webasto).
"lådan" till höger är sängen ifall man blir trött när man är ute och obsar, på bordet till vänster skall datorn stå.

Tror att jag får korta av stativet ganska mycket som det är nu så måste man ha en lång stege för att nå upp till okularet.
Så blir det även stabilare eftersom jag även tänkte testa på astrofotografering.

Image
Image
Image
Image
GSO 10", EQ6 synscan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flyttbart Observatorie

Post by AstroFriend »

Oj, det här var inga dåliga grejor. Rullande hotell med observatorium.

Har själv haft lite planer på en släpvagn för teleskopet fast då väldigt slimmad och kompakt. Har dock tyvärr ingen plats där släpvagnen kan stå parkerad när den inte används.

Jag tror nog som du att stolpen till monteringen kan ge lite problem vid foto. Bland annat måste nog plattan mot marken vara större för att bli stabilt nog. Hur är det tänkt att justeras så du får stolpen vertikal, för justerskruvarna blir väl lite svåra att komma åt om det inte är en stor lucka i golvet eller? Fast kanske bara se till att parkera där marken är tillräckligt plan och finjustera upptill. Men i övrigt tycker jag det ser väldigt fint ut.

Ser ju ut att vara klart för en provtur, kanske redan gjort. Här var klart väder i natt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
mliljedl
Posts: 22
Joined: 2013-09-29 11:14:47
spamtest: JA

Re: Flyttbart Observatorie

Post by mliljedl »

Justerskruvarna nere på foten kommer man nog åt ganska lätt, man kan öppna upp två luckor som sitter på gångjärn så blir det ett 120x100cm hål i golvet, men jag har främst tänkt att man skall justera uppe vid fästet.
GSO 10", EQ6 synscan