Hur räkna ut detta?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Hur räkna ut detta?

Post by sollerön »

Läst att diametern på den sekundära och hållare ska ha viss betydelse för teleskopets prestanda,desto mindre diameter på dessa desto bättre. En obstruktion på 0,20 och därunder skulle va mkt bra,hur räknar man ut detta?

Min spegel är på 114mm och diametern på den sekundära är 28mm, som är något tjockare än hållaren..

Image
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur räkna ut detta?

Post by AstroFriend »

Oftast är det diametern man jämför, i ditt fall skulle det bli 28/114=0,25. Det är nog tillräckligt lågt för att vara ok om det är maximal kontrast och detaljer i utbredda ytor, såsom planetytor.

Skall man fota och utnyttja hela fältet är det dock inget bra, astrografer kan ha sekundärspeglar med upp till halva diametern av primärspegeln. En stor anledning till att refraktorer som inte har någon obstruktion väljes trots sitt dyrare pris.

Man kan säga att de yttre delen bidrar med skärpan på de högfrekventa spatiala området, typ stjärnor. Medans de centrala bidrar med skärpa och kontrast för de låga spatiala frekvensern, såsom ytobjekten.

Om man vill veta hur mycket ljus som faller bort pga av sekundären är det mer arean som är intressant att räkna ut och jämföra. Och i det fallet bör man ju också titta på hur hög reflektivitet de olika reflekterande ytorna har och transmissionen på linseleent i till ex. comacorrector och ev. filter. Allt tillsammans ger avservärda förluster.

Ex. två ytor som reflekterar 90% ger, 0.9x0.9=0,84, alltså 84% av ljuset kommer fram, lägg därtill sekundärens blockering och de andra sakerna som finns i det optiska systemet. Även kameran har ju flera glas element som ljuset skall passera, säg 3st, det blir 6 övergångar mellan luft och glas. lite bidrag från varje blir mycket tillsammans.

Ytterliggare saker är DSLR kamerans Bayerpattern filter, kamerans QE, ja inte är det många fotoner kvar till sist.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Hur räkna ut detta?

Post by sollerön »

Tack för svaret,då är det helt ok då. :)

Läste på en utlänsk sida om skywatcher 130/900,dom tyckte sekundärhållaren hade för stor diameter (46mm=0,36) och förmodligen påverkade kontrasten i teleskopet lite grann....
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hur räkna ut detta?

Post by stoffe »

Jo det är helt korrekt att sekundärobstruktionen har med kontrasten att göra. En lätt jämförelse kan vara att ställa upp två olika teleskop bredvid varandra med samma ljusöppning men där f-talet skiljer sig. T ex ett f/4 och f/6 teleskop. För samma förstoring kommer kontrasten vara bättre i det teleskop med högt f-tal pga av att ljuskonen från primärspegeln är smalare och då behövs en mindre sekundärspegel. Ett teleskop med lågt f-tal har trubbigare ljuskon och behöver således en större sekundärspegel för att samla ihop hela ljuskonen och skicka ut den åt sidan till fokuseraren.

Jag har 17% sekundärobstruktion på min f/8 newton, det ger väldigt bra kontrast och jag tycker det är väldigt viktigt att detta lyfts upp. Jag har möjlighet att till och med gå ner till 12% men då måste jag bygga om sekundärspegelhållaren lite vilket är jobbigt men något jag har funderat på i framtiden. Det är inga orignalgrejor utan sekundärspegelhållaren är hembyggd av mig så det är egentligen bara att börja :good:

Men detta är av betydelse speciellt för en visuell observatör eller planetfotograf är detta av stor betydelse. För djuprymdsfoto är många ute efter en ljushink som snabbt samlar in mycket ljus på kort tid för att ta vackra bilder eller göra mätningar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Optik”