Dubbla barlowlinser

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Dubbla barlowlinser

Post by Rohobinio »

Hej!

Jag kan ju nästan själv räkna ut att detta inte är optimalt. Med min refraktor som är 120mm i diameter rekomenderas max ca 240 gånger förstoring. Men jag tänker att jag kanske kan se planeter lite större. Är det någon som testat detta?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dubbla barlowlinser

Post by Bengt »

Funkar hur bra som helst.

Bengt
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Dubbla barlowlinser

Post by Rohobinio »

Hur mycket vågar man tänja på gränsen?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dubbla barlowlinser

Post by Bengt »

Ja har kört 2st 2x long barlow utan problem både med planet foto med webbkamera och visuellt .
Men det är klart är det tunga okular är det kanske inte helt idealt.

Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Dubbla barlowlinser

Post by Peter R »

Om du har 2 bra barlows så är det inga problem.
Det mest extrema jag har gjort, och det var enbart för att testa vad resultatet skulle bli, var att stacka en 2,5x Powermate på en 4x dito, det blir 10x högre förstoring. Förhållandena var helt fantastiska, sådana som man kanske inte ens får en gång om året
http://astronet.se/view_image.php?id=2303

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Dubbla barlowlinser

Post by stoffe »

Visst går det att stacka barlow och powermates, men. Det är bättre att förlänga med en tom hylsa. Det blir många optiska element som själ både ljus och introducerar nya optiska fel. Förstoringen ökar på en powermate (förutom 2,5x versionen) när man ökar avståndet från linspaketet till kameran. Jag köpte mig en 5x powermate och den kan jag förlänga så jag kan få 7-8x nånting sånt. Jag har inte exprimenterat så mycket men jag stannar nog på 8000 mm brännvidd för min del med min 8" tub. Diffraktionsbegränsningen har redan bottnat där för min del.

Snygg bild Peter! :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Dubbla barlowlinser

Post by Rohobinio »

Kul att det går att tänja så pass mycket på gränsen! Det blir en liten beställning från Astrosweden då tror jag.
Nu är det rätt stjärnklart här i Östersund. Frun och ungen sover, jag tar med mig vinaren ut till teleskopet och gör sådant som Galileio gjorde!
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Dubbla barlowlinser

Post by stoffe »

Om du köper dig en barlowlins extra så kan du testa att skruva av optiken och använda den som förlängningsrör mellan din barlow som du redan har och ditt okular så slipper du förlora så mycket ljus genom extra linselement som kanske inte ens behövs? Eftersom förstoringen ökar med avståndet mellan barlow och okular. Det finns till och med okular med riktigt kort brännvidd med färre linselement än standard för att kunna få in så mycket ljus som möjligt till ögat för t ex högförstorande planetobservationer, täta dubbelstjärnor, månobservationer osv.. Min avatarbild togs med en 5x powermate och en brännvidd på 8000 mm ----------------------------->
Men att fota är något helt annat än att observera visuellt eftersom det går att frysa korta stunder av bra seeing för att sedan stacka ihop.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Optik”