viewtopic.php?t=10612
Vad kul att jag kom så nära som 0,57 bågsekunders separation från det 0,58 tidigare uppmätta värdet. Det är ju en oehört bra precision får jag lov att säga själv

För denna typ av foto så använder jag min planetfototeknik rakt av, det här är bra träning för att kunna fota planeterna i vår. Jag är för övrigt väldigt nöjd med min planetkamera som har 76% peak QE som oxå gjorde det möjligt för mig att hålla precis så hög fps och kort slutartid att det gick att frysa seeingen och få detta resultat i halvdålig seeing. Jag har trots allt kastat 87% av alla drygt 5000 bilder som jag tog. Det säger lite om hur dålig seeingen var.
Jo en artikel skulle man kanske kunna skriva i Telescopium. Det är ingen dum idé, det får någon hjälpa mig lite på traven med skulle jag tro.
Peter R - Du är välkommen hit när du känner för det och få titta och använda mitt teleskop, det är bara kul med likasinnade vänner som jag kan dela mitt astronomiintresse för.
Det gäller även er andra här i tråden oxå, jag håller inte min fototeknik hemlig på något sätt och jag delar gärna med mig hur jag gör och visar gärna på plats eller över teamviewer om någon vill följa med på skärmen.
magnahrl - Kul att du blev lyrisk

Astrofriend - Om jag ökar optiskt till 0.10"/pixel så blir det 0,05"/pixel efter en 2x resampling. Jag är lite tveksam till om det egentligen tillför något i mitt system, jag tror diffraktionsbegränsningen hinner bottna där någonstans. Jag hinner tyvärr inte läsa allt i länken. Jag har lite svårt att relatera det till mitt fotoprojekt men förstår att det kan ha viss relevans.
Kroppefjäll - Tack för länkarna jag hinner tyvärr inte läsa allt i länken men jag får nog spara ner artikeln. Jag ser att programmet även fungerar under Wine i Linux, prefekt för mig. Det blir att testa framöver.
Timo - Tack, separerade du visuellt A1504 från något av de teleskopen du använder? Jag tror resten av UAA-gänget har separerat något tätare dubbelstjärnor men det skiljer inte speciellt mycket, det tangerar till min observation vad jag förstått det som. Men dock har jag inte sett något annat fotobevis

Hans - Det här har definitivt en framtidspotential, det går snabbt och relativt enkelt att göra observationer och man kan lätt ta det mellan varven av observationer av vackra M-objekt eller vad man nu har på sin agenda. I med planetkameran och ta några sekvenser, klart.
LasseH - Tack ja vi ses på lördag på Sandvreten Star Party så kan vi klämma någon svår dubbelstjärna med 45an när vi ändå är igång

Hoppas detta gav inspiration och att fler hakar på detta med dubbelstjärnor, det är som alternativ version av variabelastronomi fast med planetfototeknik