orion magnificent mini autoguider

Utrustning och metoder.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Init4theimaging wrote:Puls guide ger fler möjligheter att fininställa guidingen men oxo större chans att kludda till det, så håll dig till st-4 sålänge.
Har för mig att inkopplig av kablaget skiljer oxo men det finns nog många här som kan hjälpa till med den biten när det är tid för det.

bjorsa wrote:Dock vid x1 ST-4 så står det i pdf ovan att selected eqascom RA rate och då vid x1 står det så här ST-4 RA-x1.00 2.00 x Sidereal StoppedSkall man då sänka den till 0,75 så den inte blir stoppad ?
Nej, inte i det här läget. Välj x1.00.


En annan sak som vi inte rört vid ännu men som är EXTRA viktigt med just mini-guiders, är att med avsikt ställa fokus lite fel på din guidetub. Anledningen till detta är du vill ha en lite svullen stjärna att guida på. Den breder ut sig över fler pixlar och det ger programet fler värden att nogrannare räkna fram centroiden med. Den korta fokallängden gör ju att en stjärna som är i fokus bara påverkar några få pixlar.
Se bara till att du inte är för mycket ur fokus så guidestjärnans cetrum blir för matt. Det finns ett verktyg, som jag tror heter star graph, som visar stjärnans profil (iaf i PHD). En skarp spike indikerar för nära fokus medan en kulle eller en kon är att föredra.

Hoppas vädret inte bråkar denna gång.

Mvh,
Daniel
Hej !
Programet klagade att monteringen (neq6pro) inte kunde ha ST-4 så ändrade tillbaks till ursprungliga ascom pulsguiding .

Tog sen i hjärnan 162 mm och guide speed rate 0,85 för helt plötsligt gick inte 1 att välja den fick då något runt 1200-1400 tror jag i calaibration steps och nu tog det då 18 min att kalibrera den to 39 steg åt väs-öst osv .

Sen guidade den så att jag kunde fota och tog då först 4 min och helt runda stjärnor sen 8 min men då fanns tecken till ovala så gick då ner till 5 min men då började programet att klaga på för lite duration i Dec men kan inte öka mer än 2000 tror dock det kanske var pga att pannlampa lös till mot guidkameran någon gång för när den sen var släkt så återgick gröna korset till att stå precis och calibration ms kröp ner från 2000 till 160-800 och den guidade på så den fick fota några 5 min exponeringar och jag gick in kom sen uta nu ca 1 timme senare och molnen täcker hela himlen :( och datorn laddat ur helt men den guidade nu i alla fall fast den klagade lite så har ju kommit en bit på vägen :-)

Skall bli klart imorgon kväll så då blir det nytt försök och kabel med laddare fram till datorn dom håller ju ju bara 2 timmar så får bli laddaren på hela tiden nu .

Skall testa att svälla upp stjärnorna lite mer å kolla med star graph i phd2 .

mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Provade nu i natt igen och körde med samma inställning som då ger 18 min kalibrering men kunde nu sitta inne och titta http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=10506

Jag försökte svälla upp stjärnorna lite men blev nog för mkt så återgick till ursprungliga fokusering då den kanske redan var lite ofokuserad men hittade bara starprofil i phd2 som då visade en live graf av stjärnan men den har då en tydlig spik/spetsig topp som en vädigt spetsig bergstopp .

Först så körde "autoselect" star och då tar den ju en stjärna man knappt ser och då efter kalibrering och att den guidar så kommer felet lost star low snr och då tog jag en stjärna som lös bättre och då guida den på men får felet your max duration is ................ och att man skall öka duration men har 2000 ms och går inte att öka men detta felet kommer bara ibland så lät det vara en stund och sen försvann det .

Provade sen att guida och fota och tog nu 13 exponeringar på 9 min var och alla exponeringar har runda stjärnor vilket för mig är helt otroligt :-)
tog bilderna i iso 200 då månen lyst så starkt så inga bilder att ha men känns ju väldigt positivt gäller ju nu bara att det går att upprepa när nästa tillfälle kommer med mörk stjärnklar himmel.

Det här med max duration den klagar på ibland jag hittade vid sökninga att det kunde vara dec backlash och sånt skall väl gå att justera men det får bli senare för först vill jag ju kunna ta lite bilder innan jag börja strula till allt :-)

Tack för all hjälp
mvh/bjorsa