LaPalma

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

LaPalma

Post by Håkan N »

Har någon inom astro Sverige ( som organisation ) funderat 'nån gång' på ett gemensamt medlems observatorium på ex LaPalma ?
Antar att det är ingen lek ekonomiskt att få en plats där, eller andra bra belägna platser ( om det är ens möjligt ) samt byggkostnad osv, eller vad medlemmar skulle ha för intresse i en sån gemensam sak. Det borde ju trotts allt vara en del som har ett intresse. Sverige är ju inte det bästa läget sas.
Spanien är ju inte allt för långt borta, och har stora delar av året med extremt bra himmel.
Ett observatorium behöver ju inte bräcka de största observatorierna sas med tiotals meter i teleskop eller aircondition på toaletter osv.
En del kanske kan lägga in extra pengar för tillgången. Uppläggen kan vara många. Men borde baseras på den allmänna medlemmens tillgång.
Allt går om viljan finns brukar det ju heta.
Teleskopet ska givetvis kunna styras utifrån, ev säljas per timme/natt, för visuella observationer, universitet, projekt på plats, förevisningar osv.
Exempel på teleskop från Dream Telescopes på 1 meter med cellular spegel baserad på Newton principen och hyfsad kort fokal ( låga 3 ) som ger spegel/spegel en höjd på drygt 2.5 meter för visuellt bruk.
En sånt teleskop kostar ca 1.5 milj. kr med L-1/8 wf surface. Chassie och allt övrigt i kolfiber. Spegeln vs konstruktionen kommer snabbt ner i temperatur och ett måste om man inte ska ha hypermodernt aircondat rum.
Detta måste kunna ge enorma bilder för astro foto intresserade och för de ( som jag ) för visuellt bruk med underbara syner.
Bara en tanke.
Ibland måste man få vandra vidare längre ut än normalt.
Detta är inget en person kan göra, men ev som organisation med intressen för universitet som ev kan backa upp om ett bra upplägg ev finns.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: LaPama

Post by AstroFriend »

Kanske man kan inleda samarbete med honom här:
http://www.8gh.com/

Då finns infrastrukturen och kostnaderna kan hållas nere.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPama

Post by Håkan N »

Hej Lars!

Jag kollade upp det där hotellet i Tijarafe innan, vs min kommande resa. ( kanske du tipsade om det innan ? )
Det ligger på västsidan på ca 600 meters höjd.
Båtarna kommer in från Teneriffa på andra sidan och ön är inte stor men hör om krokiga vägar.
Upp till Roque de los Muchachos går det från Santa Cruz, men även från nord väst sett.
Jag har inte varit på La Palma men enl Holmström från UAA nere i Mariestad i helgen som varit på Teneriffa menade att La Palma ligger lägre än Teneriffa ( max höjd ) och det är delar på året under molnen som blir lite problematiska astronomiskt sett, och det beror på vindar från Afrika mm. ( är inte helt insatt i öns väder ska tilläggas )
Men antar att det vid klart väder är enormt bra på 600 meters höjd också givetvis.
Teide är högre än vulkanen på La Palma men det är mörkare där ( antar jag )
Jag vet inte på vilken höjd de har observatorierna på Teneriffa, men antar kring 2.400 meter.
Höjden på La Palma är 2.200 meter ( tror jag )
Men har någon inom astro Sverige tittat på den iden på vulkanen vid de andra observatorierna.
Antar att det blir en politisk eller en ekonomisk omöjlig situation, men frågan kvarstår..
Som du menar finns det ju andra lösningar som kan vara enklare och då mera realistiska.
Men toppen på Muchachos är ju top of the line ;-))
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPama

Post by hbar »

LaPalma är i mitt tycke den vackraste av alla Kanarieöarna och jag skulle tycka att det var mycket trevligt att ha möjlighet att åka dit på astrosafari.

Där är ett gäng (jag är inte med dom än:( som åker från Lund för obs o astrofoto till LaPalma men de brukar fixa boende på annat håll. Göran Hosinski som jobbat på NOT och drev www.8gh.com har gått bort o släktingarna som driver det nu är lite svåra att få kontakt med.

Jag har varit på LaPalma o besökt NOT men det är rätt lång bilväg om man skall upp på nordvästsidan där teleskopen är (2000m höjd). Det finns bättre alternativ på ön. En annan nackdel med LaPalma är att det är bara tyska charterbolag som har direktflyg (flygstolar) så vill man ta en flygstol med något nordiskt flygbolag så får men sen ta inrikesflyg (med ev bagageviktproblem) eller båt från Teneriffa.

Teneriffa är inte så trevlig med ljusföroreningar o Teide som skuggar. Det är rätt långa körvägar oavsett var man bor (varit där ca 10 gånger).

Jag har också varit på LaGomera och undrar om inte denna skulle vara mer perfekt för amatörastronomer. Ön består av en stor högplatå på ung 1000m höjd som är obebodd (nästan alla bor nere vid kusten o det är bara ca 22000 invånare med få turister). Om man bor i Valle Grand Ray (som jag gjorde) så är det en rätt kort bilresa (ca 10km) upp till platån där man (om man undviker skogen) har 360 graders vy på 1000m höjd utan några ljusföroreningar.

Jag håller på att samla ihop delar till en flygmobil fotoutrustning så jag kan ta en tur ner men samtidigt som tiden går så ökar kraven så det kan ta ett tag till...

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: LaPama

Post by AstroFriend »

Hej!
Jo jag kan tala om att det kan vara molnigt där, var där för att hjälpa till i ett par veckor. Blev helt spolierat pga moln.

La Palma borde vara mycket mörkare, bebyggelsen är ju ingenting där jämfört med Teneriffa. Dessutom har man nog reglerat hur man får belysa på ön. Hotellet ligger på västra sidan och staden Santa Cruz på östra, däremellan ligger vulkanen så stadsljuset borde vara avskärmat.

Min story:
http://astrofriend.eu/astronomy/observa ... a-not.html

Tyvärr är det mycket krångligt att ta sig till La Palma så Teneriffa är ju i det avseendet mycket bättre. Det tog mig 18 timmar och 4 flyg för att komma till La Palma. Var säkert mycket dyrt också. Tur och retur Teneriffa år 2012 kostade 500kr.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPama

Post by Håkan N »

Intressant med grannön till Teneriffa. ( ska kolla mera i detta , observatorium där ? )
Det går ju båt ideligen ut från Los Christianos. ( till båda öarna )
Jag hittade på e-beach innan Ryan air ( direkt ) nu billigt till Teneriffa, men nu var det bara Norweigian, och det dyrare än sist.
Priset är väl en sak om det är ett antal tusingar, men flyga i en dag med 3-4 stopp det orkar ju ingen med.
Sommartid vet jag att det finns få flyg dit på bra villkor ( det har jag kollat under årets sommar )
Jag ska ner å rejka lite i höst, men ämnet var ju mera ang seriöst projekt med observatorium, än privatrsor man kan göra med kikare å mindre teleskop.
Lars. Jag tittade på din resa innan när jag tog upp ämnet.
Det måste ju finnas starka intressen i Sverige om ett sånt projekt och föga förvånande om ingen har närmare tittat på saken.
Igen, antar det är massor med problem i detta, men..
Ang hyra hus hittade jag flera trevliga, verkar oerhört fint där.
Ser fram emot resan.
När ska ni/Lund gänget dit ?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: LaPama

Post by AstroFriend »

Kollade sista minuten. Flygstol 2500kr Teneriffa t/r. Men blir nog mycket billigare om några veckor. Ja det var verkligen fint på La Palma om man inte föredrar turistställen. Nu var ju inte Puerto de La Cruz dåligt det heller med kanske drygt 30 min bilfärd upp på rimlig höjd på Teide.

Vilka planer, själv bekymrar jag mig för de 30 min bilresa till landet :-) . Men kanske inte resan utan att varje gång montera upp utrustningen på berget utan att bryta benen av sig.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPama

Post by Håkan N »

Lars,
Det var ett bra pris.
Om det är direkt är ju det bra, men ev stopp kan man kanske räkna på, bara det inte slinker iväg i tid.
Ang omständigt, tja det var ju det jag menade, om man är typ astro foto intresserad sitter man hemma i soffan och tankar in nattens bilder från La Palma.. ;-)
Visuellt, tja då bokar man in en vecka per år, eller i omgångar. Grejjerna finns på plats så inga bryna ben eller terräng gång!
Med en 1 meters teleskop på fokal på ca 3 blir det max gång i en stege på 1 meter.
( hotell och hus, pensionat finns det massor av där och hyra bil är billig sägs det )
Jag har alltid gillat svåra projekt och rest mycket. Sist var jag på OSP i Oregon. Folk där fattade noll ; 'har du rest från Sweitz ända hit för OSP ?? '.. Tja sa jag, jag har ju varit i USA typ 40 gånger så varför inte titta på er fina himmel och se lite teleskop och få lite ide'er. Jag menade folk åker ju på typ fiske eller vad som helst i världen, så varför inte astronomi.
Jag sa hemma är det sas inte samma sak som här, då fattade dom lite. 5-10 minuter efter Vega kom upp var Casscopia där och sen tappade jag då bort mig i vimmlet. Nu är jag nybörjare, men Casscopedia ser jag här..
Men jänkare åker ju sällan nånstans å andra sidan, så ev svårt att förklara för de flesta där.
Men jag 'tror' La Palma spöar Oregon trail området rejält.
Jag är inte inne på astro foto själv och förstår inte grejjen ( ;- ) men de som gör det måste ju uppskatta att ha ett 'eget' teleskop de kan styra och sedan fixa med bilderna i sin dator osv. Måste ju vara rena drömmen med en La Palma himmel dessa bilder att jobba med.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: LaPama

Post by AstroFriend »

Det var direkt med Ving. Några utgifter tillkommer för bagage när man bara köper flygstol. Men vänta ett tag så får du resan för tusen kronor kanske eller ännu lägre.

NOT var ju tänkt att fjärrstyras men blev väl för komplicerat att lösa på den tiden. NOT räknas nog som ett väldigt litet teleskop nuför tiden och inte så intressant för forskning. Kanske går att köpa in sig på det, varför inte fråga? Andra teleskop skrotas ju då driften blir för dyr.

ps.
Du har missat ett L i rubriken. Kanske bra att rätta ifall man söker på La Palma trådar i framtiden.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma

Post by Håkan N »

Lars,
Skriver som en kratta, nu rättat, tack,
Vad menar du med skrotade teleskop, när, var, hur?
Ok när folk ska ha bra lön med allt vad det innebär, då är inga saker längre enkla.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: LaPalma

Post by AstroFriend »

"Malmö skola fick något från Chile.
Lars"

Det jag tror du tänker på är att Lunds Universitet fick ett teleskop från Chile för ett anta år sedan.
Teleskopet står nu overksamt eftersom det, enligt uppgift, behövs proffshjälp för att få det i drift.

Kan också nämna Jävans observatorium där det står ett stort teleskop i malpåse. Astronomiska I stitutionen i Lund har inte medel eller intresse att driva Jävan. Endast amatörer har haft intresse av att driva det men kostnaderna är för stora.
Allt kommer nog snart att rivas eller byggas om av markägaren.

/Jonas
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma

Post by hbar »

iTelescope är svårslaget alternativ (både pris o kvalité) för de som vill ta bilder av objekt.
http://www.itelescope.net/

Vill man observera med egna ögon så fundera på
http://www.tivoli-astrofarm.de/e_tivoli_astrofarm.php
1N$ ~ 0.61SEK
Anders Wettergren o 6 andra var där 2012 o pratade varm om den fantastiska natthimmeln. Det kostar men upplevelsen varar länge o jag skulle själv vara intr om några till är intresserad av att åka dit.

Kostnaden för att hålla även ett mycket enkelt obs i ett annat land är både kostsamt och ett stort ekonomiskt risktagande. Även att hålla igång ett sådant i Sverige innebär stora kostnader o mycket arbete. Jävan på Rommelåsen med sitt fina 60cm teleskop håller nu på att skrotas. När NOT togs i drift så tappades intresset helt från Universitetet o det har stått oanvänt sen dess. Akademiska hus som äger stället vill bli av med kostnaderna men har svårt att säja det då det är en donation till Universitetet. Det har varit en hel del disk både med lokala entusiaster o ASTB men även kostnaderna för el/va o material för underhåll gör att det är svårt att försvara för de få som skulle använda det.

Teide på Teneriffa är en moln/regnmagnet som gör nordsidan grön o bördig o sydsidan till öken. Även La Palma har problem med att när fuktig luft pressas upp för bergsidan så blir det molnigt. Tror det är lite bättre o mer lättillgängligt på sydvästra delen. Har bara varit på La Gomera 2ggr men fått intryck av att det är rätt bra där på sydvästsidan. En sista minuten resa på en vecka kan ge bra valuta för pengarna men om familjen följer med så kan längre tid vara problem då det finns mycket litet utbud mer än bad o natur på ön.

/Håkan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: LaPalma

Post by Hans Bengtsson »

Den 25-27 september 2015 anordnas på La Palma en internationell konferens om astroturism:

http://astrofestlapalma.com/ii-astrotou ... programme/

mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma

Post by Håkan N »

Jag fick tipset av Joel von Knorring tror jag om Namibia.
Jag reser gärna men undviker Afrika personligen, så jag avstår nog det även om en fantastisk himmel där.
Att ta över skrotade observatorium och teleskop har jag inte hört nåt om, men dom kanske finns ?
itelescope är det 'teleskop' eller är det at köpa bilder över nätet för egen data behandling ?
Observatorier utomlands har ju givetvis sina problem, men mitt tema var ju La Palma, och det är ju Spanien. ( men kan säkert vara en oerhörd röra.. )
Som med alla projekt måste ju det finansieras, och en tanke och del kan vara att sälja tid som en del i en budget, men det kanske inte går idag av olika skäl som konkurrans, ej intresse mm.
Iden var ju en plats med makalös himmel, någorlunda stabilt läge samhällsmässigt, andra aktörer på samma plats, stor spegel med modern teknik ( och en någorlunda rimlig budget ) 1 meter är ju litet men sett från privatperspektiv mycket stort.
Men ang pengar så är ju en plånbok en, ex 100 ger helt andra resurser.
Men kanske en hopplös ide och därav har inget tittat på saken utan klubbar fortsätter i deras takt och egna mindre teleskop man jobbar i egen miljö efter egen plånbok. Å andra sidan, det är väl det som är en hobby givetvis.
Men det var främst en tanke om någon innan tittat seriöst på saken.

http://starmusfestival2014.starmus.com/ ... y-islands/
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: LaPalma

Post by hbar »

På iTelescope så betalar du för teleskop tid. De har teleskopparker i California & New Mexico, Spain o Australia, ca 20 teleskop av olika storlek o kameror utspridda på de 4 ställena. Man bokar tid o styr sen teleskopet dit man önskar. Man kan då välja ett ställe som ligger lämpligt till både geografiskt o i tid på dygnet.

De har ett flertal abonnemangsformer som du kan läsa mer om på nätet. Man betalar olika pris beroende på hur månen står o vilket abonnemang man har. För SEK120 kan du köpa 20 poäng o testa något av de enklare teleskopen. Blir det dåligt väder eller problem med utrustningen så kostar det inget.

Mikael Anderlund är en flitig användare så du kan fråga honom
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 858#p44775

/Håkan