M13 - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

M13 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13
Exponering: 9*15sekunder
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 178ED/APO EMC
Kamera: Nikon 3Ds
Kommentar: Bilden består av nio exponeringar med 16 sekunder vardera. Exponerat med ISO 12800. Stackat i Maxim DL och justerat i PS CC.

Hälsningar Jörgen

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M13 - Jörgen Andersson

Post by Martin F »

Riktigt fint, särskilt med tanke på den begränsade exponeringen! Har du testat att blanda in några längre exponeringar på lite lägre ISO?


Sent from my phone using Tapatalk
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej Martin,

Jag har tyvärr inte möjlighet att autoguida när jag fotograferar med kameran. Jag har ingen guidetub eller någon offaxis guider till teleskopet. CCD jag använder har ett inbyggt guidechip och guidar således genom den optiska tuben. Så när jag fotograferar med kamera kan jag inte använda låga ISO tal eftersom exponeringstiden då ökar vilket min montering prestandamässigt inte klarar av. Jag har inte teleskopet fast monterat med en noggrann justering mot polen. Det är synd att inte kunna använda längre exponeringstider då kameran har ett betydligt trevligare bildfältet än vad CCDn ger. Jag brukar använda kameran när förhållanden inte är optimala för längre sessioner med CCDn (måne osv). Kvalitén blir ju naturligtvis lidande med korta exponeringar och högt ISO men det är intressant vad man kan dokumentera med så pass korta exponeringstider.

Hälsningar Jörgen
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M13 - Jörgen Andersson

Post by Martin F »

Bilden ser ju kanon ut ändå, med så korta exponeringar. Dra iväg ett 100-tal såna 15-sekundare så kommer du säkert ner i trevligare brusnivå också.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by stoffe »

jorand wrote:CCD jag använder har ett inbyggt guidechip och guidar således genom den optiska tuben
Jag hänger inte med alls. Du har tagit bilden med en Nikon D3s? Den har inget inbyggt guidechip och inte heller CCD sensor.
jorand wrote:Så när jag fotograferar med kamera kan jag inte använda låga ISO tal eftersom exponeringstiden då ökar vilket min montering prestandamässigt inte klarar av
Det är därför man guidar, du kanske behöver få bättre balans på utrustningen? Man brukar ha teleskopet något framtungt just för att få dreven att inte glappa. Du kanske har glapp och flex som behöver åtgärdas? T ex uppgradera från vixen-skena till losemandy-skena, se över infästningar och spänna upp fokuseraren så den inte glappar eller flexar. Det går att komma långt med billiga fokuserare.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej Martin,

Tack. Jag kanske ska göra ett försök med fler delexponeringar för att minska brusnivån. Det gäller bara att ha det tålamodet :shy:

Hälsningar Jörgen
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej Stoffe,

Jag uttryckte kanske mig slarvigt. Det jag önskade klarlägga var att när jag fotograferar med CCD kameran har jag möjlighet att autoguida utan en off-axis guider. Detta är möjligt då CCD kameran är utrustad med en dubbelsensor. Då är det bara att koppla en kabel mellan CCD kameran och monteringens autoguideport. När jag använder min Nikon i primärfokus har jag inte möjlighet att guida då jag inte har någon off-axis guider. Jag får då förlita mig till prestandan på RA motorn och kugghjulens precision för att erhålla kompensation för jordrotationen.

Eftersom monteringen inte är en A-montering och att teleskopet har en brännvidd på 1600mm samt att jag enbart justerar polaxeln mot Polaris gör att jag har en mycket begränsad tid att exponera innan stjärnorna börjar bli utdragna. För att kringgå detta använder jag höga ISO tal för att undvika utdragna stjärnor och få maximalt med information under kort tid. Jag kan naturligtvis som Martin framför använda ett lägre ISO och samtidigt exponera betydligt fler delexponeringar för att erhålla ett likvärdigt resultat fast med en lägre brusnivå.

Om jag har önskemål att använda Nikon kameran med låga ISO tal under långa exponeringstider kan jag naturligtvis införskaffa en off-axis guider och använda CCD kameran att guida med. Alternativt kan jag införskaffa en extern guidetub och använda CCD kameran som en guidekamera.

Den metodik jag tillämpar idag är att jag använder CCD kameran när jag önskar använda längre exponeringstider eftersom jag då har möjlighet att guida. Jag får då acceptera ett mindre synfält på grund av CCD kamerans mindre sensor. När jag önskar fotografera med ett maximalt synfält använder jag Nikon kameran eftersom den har en större sensor. Jag får då accepterar en högre brusnivå på grund av korta exponeringstider och högt ISO eftersom jag då inte har möjlighet att guida.

Hälsningar Jörgen
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by stoffe »

Fin bild du tagit :good:

är det en 7" f/9 tub du har? Finns det möjligtvis någon fokalreducerare/flattner till den? Det är bra att inte gå under 1 bågsekund/pixel för djuprymdsfoto då seeingen ändå inte tillåter det i Sverige. Man förlorar dessutom signal på det sättet. Med en fokalreducerare så får du större synfält än vad du har nu.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej Stoffe,

Tack!

Jag har inte undersökt om det finns någon lämplig fokalreducerare/flattner som skulle passa teleskopet men det är kanske värt att göra en research.

Teleskopet med CCD kameran (1x1 bin) ger en bildskala på 0,95"/pixel. Om jag använder 2x2 bin ger det en bildskala på 1,91"/pixel. Bin 3x3 ger en bildskala på 2,86"/pixel. CCD kameran ger ett bildfält på 32,2 x 32,2 bågminuter.

Nikon kameran ger en bildskala på 1,09"/pixel samt ett bildfält av 77,1 x 51,6 bågminuter som bilden på M13. Bilden på M13 är inte beskuren.

Hälsningar Jörgen

Return to “Bilder”