Canon 70D, Celestron 8 och Barlow?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Canon 70D, Celestron 8 och Barlow?

Post by magnuslar »

Hej!

Jag håller på att köpa en Barlow till min Celestron 8, och jag fotar med en Canon EOS 70D. Standardfattning för okular är här 1,25". Så nu är jag nyfiken på era erfarenheter av detta - är det bättre att köpa 2"-grejer (Barlow + nån slags fattning) eller duger det gott med 1.25" även för foto med en sån kamera här?

Och är det nån som har råd om prisvärd Barlow för detta ändamål så mottages det tacksamt..:)

Magnus Larsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Canon 70D, Celestron 8 och Barlow?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Det beror lite på hur du skall använda det. Skall du filma planeter i hög förstoring så kanske du bara anvvänder de centrala delarna på din kamera sensor (om den går att konfigurera så), då klarar du dig i princip med en 1.25" Barlow. Men det blir säkerligen lite mekaniskt vingligt så extra stöd kan behövas. Vill du utnyttja hela sensorn så borde det vara 2" som gäller. Du lär dessutom behöva en comacorrector till C8:an beroende lite på hur Barlowen är konstruerad. Inte så vanligt dock man sätter ihop det så.

Jag tror inte att 2" Barlow har så vädigt stort bildfält de heller, i varje fall är det inte plant, man använder de ju i de flesta fall för visuellt bruk som inte kräver detta, men andra här kanske känner till detta.

Om jag vore du skulle jag leta upp en Canon 2x telextender och prova hur det beter sig, kanske du kan låna en av någon.

Mer än så kan jag inte hjälpa i det här fallet då jag inte har den utrustningen men erfarenhet från liknande.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Canon 70D, Celestron 8 och Barlow?

Post by magnuslar »

Hej!

Tack för ditt svar!

Menar du att det är ovanligt med Barlow och DSLR-kamera? Jag hade för mig det var vanligt, och det mest använda för planeter med de här kamerorna....? Har i och för sig inte kolla så extremt mycket - jag har återvänt till detta med inköp av en 70D efter ca 15 års vilande intresse.

Nu är i och för sig mitt intresse inte bara planeter - frågan triggas konkret av försök att fota M57, som jag tycker blir lite för liten i primärfokus f 10, och alldeles för liten när jag har på en field flattener som gör om den till f 6.3.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Canon 70D, Celestron 8 och Barlow?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Nej inte ovanligt till planet fotografering, då utnyttjar man ju bara den allra centralaste delen av sensorn, ett par mm kanske. Då spelar det ingen roll att fokus inte är plant eller korrigerat. Likaså om man bara skall titta i okularet och Barlowen.

Men skall man ta på större objekt så vill man ju utnyttja hela sensorn, då måste hela fältet vara korrigerat och plant, det tror jag kan bli lite knepigt med en Barlow, själv har jag använt vanliga foto teleextenders + att teleskopet haft en coma/flatfieldcorrector, det varför jag skrev att du skulle prova med en sådan om du kunde få låna till ex. Bäst vore ju om du kunde finna en comacorrector som inte reducerade utan förlängde din fokallängd. Har nog aldrig sett sådana till en C8:a, men kanske finns.

Du skriver dessutom att du skall fotografera en ljussvag galax. Om du har en 2x Barlow på ditt teleskop får du f20. Du får räkna med väldigt långa exponeringar, förutom att det ställer stora krav på monteringen så krävs ju en hel del av kameran, då kanske inte DSLR kamera är det bästa. Inte för att jag prövat det du skall göra men tror jag törs svara att det blir svårt med ett sådant litet teleskop. Kanske du skulle behöva ett 16" teleskop istället för att få tillräckligt med ljus.

Planeterna/månen är ju väldigt ljusstarka så man klarar sig med exponeringar på under sekunden och då går det ju bra ur den synpunkten och det var på månen jag tog bild på med sakerna jag nämnde ovan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Canon 70D, Celestron 8 och Barlow?

Post by magnuslar »

Hej!

Tack för råd! Jag experimentear lite. Det var M57, ringnebulosan, som var det primära objektet just nu, men den lite längre tanken var planeter.

Jag satsar på en 2" barlow, och har försökt pussla ihop så jag kan sätta ihop det hela.

Jag återkommer med resultat om det blir nåt värt att berätta..:)

Nästa utmaning är väl monteringen. Men det får vi återkomma till.

Magnus

Return to “DSLR-kameror”