Mekanisk anpassning flatcorrector

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Säkert har fler än jag kämpat med att få ihop mekaniken så att de ingående optiska delarna hamnar på rätt avstånd. Här är mitt första utkast som jag skall prova ut, tänkte att det säkert intresserar många så tog några foton att visa.

Mål 1:
Koppla ihop en fullframe kamera med flatcorrector och en APO refraktor med 3" anslutning. 73.5mm avstånd sensor till corrector. Kan säga att det tog en massa research att hitta lämpliga delar och dessutom inte gjorde plånboken alldeles tom. Det blir väldigt mycket svårare när man envisas med att använda sig av en fullframe kamera.
1 01 Overview offaxis flatcorrector dismantled.jpg
1 01 Overview offaxis flatcorrector dismantled.jpg (74.84 KiB) Viewed 9682 times
Här är en översikt av de ingående delarna, från vänster till höger:
1. Canon EOS 5D fullframe (44mm)
2. EOS bajonett till m48, med roterbar funktion (11mm).
3. m48 till klokoppling
4. TS off-axis guider, fri öppning 44.5mm, T2 mot guider (11.2mm).
4a. Distans
4b. QHY5 guider kamera, T2 anslutning.
5. m48 till m63 adapter innehar också m82 gänga för teleskopanslutningen, använder alltså ej 3" anslutningen (7mm).
6. Riccardi 2.5" flatcorrector med 0.75 reducer.

Avstånd inom parantes är bygglängden.
m48 har valts för att klara fullframe mot kamera.
TS off-axis adapter valdes med m48 i båda ändar, den med EOS bajonett mot kameran känns felkonstruerad då guide kameran hamnar i en besynnerlig vinkel. Röret som går till guidekameran är rektangulärt till skillnad mot vissa andra off-axis adaptrar som bara har runda hål. Den kommer tyvärr vinjettera en hel del ändå, blir så i alla off-axis adaptrar med "thin" (kort bygglängd) konstruktion. Men inget annat får plats. Egentigen är off-axis adapterns genomgångshål på 44.5mm något för lite. Den sitter ju mer än 50mm bort från sensorn och ljuskonen är större här. Hittade dock inget vettigt av de större som fick plats. Med en CCD kamera som inte har spegel (kortare bygglängd) går det lättare att ordna.
Uppnådd optisk längd är 73.2mm, diffar 0.3mm, men den dag kameran modifieras kommer det optiska avståndet ändras så denna marginal är bra att ha. Om det blir nödvändigt läggs shims emellan till exakt avstånd uppnås.
Enhet nr 2 kan bytas ut mot en kompakt variant som är endast 1mm ifall fler tillbehör skall monteras.
Riccardi korrektorn med reducer i 2.5" utförande är i minsta laget för att klara en fullframekamera, imagecircle är ca 42mm. Men gränsen är inte så skarp så duger säkert.
1 02 Overview offaxis flatcorrector assambled.jpg
1 02 Overview offaxis flatcorrector assambled.jpg (123.51 KiB) Viewed 9682 times
Här har alla delar monterats ihop, känns ganska förnuftigt, har använd mig av gängor så mycket som möjligt då det är stabilare än 2" rörkoppling.
1 03 Overview offaxis flatcorrector assambled and connected.jpg
1 03 Overview offaxis flatcorrector assambled and connected.jpg (104.95 KiB) Viewed 9682 times
Här har optikpaketet monterats mot teleskopet. Det blev trångt för guidekameran men avståndet skall räcka till om beräkningarna stämmer. Allt sitter relativt stadigt, det enda som glappar om man tar i är bajonettkopplingen till kameran. Med skruven som står ut kan hela paketet vridas relativt teleskopet.

Mål 2.
Jag ville även ha en konfiguration där det gavs möjlighet för planet/månfoto även om teleskopet är i minsta laget för det, 130mm 900mm. Här är avstånden inte lika kritiska, gäller bara att få gängorna att passa mot varandra.
2 02 Overview planet configuration dismantled.jpg
2 02 Overview planet configuration dismantled.jpg (58.41 KiB) Viewed 9682 times
Översikt av de ingående delarna, från vänster till höger:
1. QHY5 kamera med T2 anslutning.
2. T2 till m42 adapter.
3. m42 (Pentax) förlängningshylsa.
4a. 2x teleextender Pentax.
4b. 3x teleextender Pentax.
5. m42 till T2 adapter.
6. Shimsring som inte behövs i denna konfiguration.
7. T2 till m48 adapter.
8. Plats för eventuellt filterhjul i framtiden.
9. m48 till m82 adapter för anslutning till teleskop.

Valde här Pentax teleförlängare, inte säkert den optiska kvalitén duger men ger en mekaniskt bra stabilitet. Hade dom dessutom liggandes så naturligt att prova dessa först, dessutom är planetfoto inte huvudsyftet.
2 01 Overview planet configuration assembled.jpg
2 01 Overview planet configuration assembled.jpg (73.94 KiB) Viewed 9682 times
Här har delarna monterats ihop, dock utan T2 till m42 adaptrarna som jag kommer använda. T2 och Pentax m42 är ganska lika, skiljer bara i stigningen på gängorna. Beroende hur de är gängade går det ibland bra att ansluta direkt utan adaptrar.
2 03 Overview planet configuration dismantled connected.jpg
2 03 Overview planet configuration dismantled connected.jpg (113.59 KiB) Viewed 9682 times
Här monterat mot teleskopet. Stadigt och bra, ev behövs en extra förlängare för att nå fokus.

Tisdagens kvällspysslande. Nu är det bara att testa och se om teori och praktik stämmer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

En översikt hur långt det kommit med mekanik och optiklösningar.
3 03 offaxis flatcorrector with motorfocus.jpg
3 03 offaxis flatcorrector with motorfocus.jpg (104.92 KiB) Viewed 9552 times
Här sitter nu flatcorrector/reducer, off axis guider med guidkamera, distanser mellan kamera, fullframekamera samt det senaste tillskottet motorfokus.

Ej testat än optiskt, det som ser illavarslande ut är det tajta avståndet för guidkameran, kommer den nå fokus? Sedan behöver kanske avståndet mellan corrector till kamera fintrimmas. Första stjärnklara kvällen kommer jag få veta hur mycket arbete som återstår.

Men hittills gillar jag resultatet, kompakt, stadigt och teleskop med alla tillbehör utom kameran får plats i teleskoplådan. Ökar ju chansen att man håller dammet borta om man inte behöver mecka isär allt efter varje avslutad fotonatt. Nu är det bara som ett stort teleobjektiv med Canon fattning man sätter skyddslocket på när man är färdig.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Här är beräkningen för det optiska systemet ovan:
astrovinklar 5D TS130.jpg
astrovinklar 5D TS130.jpg (151.21 KiB) Viewed 9490 times
Som synes är systemet kraftigt undersamplat med teleskopets relativt korta fokallängd samt kamerans stora pixlar. Systemet är mer optimerat för lågt brus istället för hög upplösning. Med en modernare Canon 6D skulle det förbättras och ännu hellre en monokrom kamera och det i kombination med Drizzle skulle den optiska upplösningen kunna utnyttjas till fullo utan några andra optiska förändringar.
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

En kväll dök det upp lite luckor i molnen så jag kunde göra några enklare test.

Har det uppriggat på balkongen vilket innebär en massa begränsningar. Här är det perfekt att använda sig av driftalign då jag inte kan se polstjärnan från balkongen, använde som jag beskrev på en annan tråd PHD2: http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 93&p=42444 till det, mycket smidigt!

Han att testa motorfokuseraren, fungerar perfekt vad jag kan se förutom lite problem med mjukvaran. Med nuvarande konfiguration hamnar fokusen på ca 60% utdrag av fokustuben så marginaler finns åt båda hållen. Känns mekaniskt mycket stabilt så borde inte bli några problem med avseende på det.

Off-axis-guidern som jag hade lite farhågor om att den inte skulle kunna gå att fokusera löstes utan problem, kunde till och med dra ut guidekameran ytterliggare 5mm. Alla sådana här off-axis adaptrar av thin (kort bygglängd) har ju begränsat med utrymme, medför bland annat att röret som förbinder prismat till guidekameran är smalt. I vanliga fall endast ett runt hål på kanske 5-7mm, den här adaptern från TS har i varje fall ett rektangulärt hål vilket gör det något bättre. Hela fältet på guidesensorn lyses ut men man förlorar en del ljus naturligtvis med denna konstruktion. Hann att prova att guida på en stjärna av magnitud 7 och det var ju inga problem, kommer säkert kunna gå ned i ljusstyrka åtskilligt när allt är injusterat. Har som mål att klara magnitud 9 eller bättre, den nuvarande guidekameran är en QHY5.
offaxis window CDC.jpg
offaxis window CDC.jpg (93.14 KiB) Viewed 9297 times
Jag har ingen sökare på teleskopet utan allt sker med datorstyrningen och de två kamerorna. Styr det från CDC, har där lagt upp ett extra målområde för guidekameran och det fungerade bra redan på en gång att få in lämplig guidestjärna. Arbetar ju med ganska kort fokallängd, 683mm vilket underlättar.

Hann inte mycket mer än så här innan molnen kom. Hade ju velat ha några testfoton också som jag skulle kunnat gjort en analys på hur stjärnorna ser ut i hörnen, ev. kan ju avståndet mellan korrektor och sensor behöva finjusteras.

Största lyckoruset var väl motorfokuseraren (tack Stoffe för tipset om den här nya motorfokuseraren!), nu behöver jag inte stå ute på balkongen och justera medans tjejen sitter vid datorn och läser av fokusen på datamonitorn. Lite av familjesamarbete det här!

Funderade lite över hur mycket pengar jag lagt ut på detta. Astronomi är ju en farlig hobby numera för plånboken, tänkte från början att mellan 5000 till 10000kr kan man väl ändå lägga ut på det som tillhör ens större intressen. Egentligen är det ju så att de enskilda delarna har blivit väldigt billiga, men man behöver så mycker mer saker om man skall utnyttja möjligheterna med foto.

Jag har försökt bygga en hel del själv så mycket det nu går när man bor i lägenhet, också köpt begagnat där det gått, dvs det mesta. Har nu ett system som klarar fullframe, där kamera, refraktor APO 130 f7, fieldcorrector/reducer 2.5", hyfsad montering EQ6, guidekamera, off-axis montage, motorfokus med stegmotor USB Focus, påbörjat bygga observatorium, kontrolllåda med dator och bilbatteri, massor med kablar, värmeband, transportlåda, programvaror de mesta av open sourchetyp och säkert en massa andra saker också som jag förträngt. Summerar man ihop det så passerade man 30000kr gränsen för ett tag sedan, antagligen väldigt billigt, många lägger nog ut mer än vad jag gjort på detta enbart på monteringen. Jag är väldigt nöjd med det jag uppnått hittills, men utrustningen får nog ändå räknas som ganska enkel med dagens mått. Det som krånglade till det mest var att jag envisades med att ha en fullframe kamera, annars hade SWs MN190 varit ett givet val.

Hur gör ni andra, äter raviolo varenda dag för att ha trevligt på nätterna, gömmer grejorna under sängen så resten av familjen inte ser vart pengarna går?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Hur bra blev det nu med flatfieldcorrectorn och det känsliga avståndet mellan kamera och correctorn?

Fick i kväll möjlighet att ta några provbilder på stjärnor. Det är 30st 30 sekundersbilder som stackats ihop. I princip ingen behandling gjord mer än dragit upp gammat. Tagit från balkongen i ljusförorenad förort.
flatfield 0mm center.jpg
flatfield 0mm center.jpg (52.93 KiB) Viewed 9172 times
Så här ser det ut i center av bilden. Fokus hamnade nog inte riktigt perfekt, teleskopet blev betydligt kallare efter att fokus ställt. 1000x1000 pixel från en 12Mpix sensor, ungefär 25% av bildbredden.
flatfield 0mm upper right.jpg
flatfield 0mm upper right.jpg (46.39 KiB) Viewed 9172 times
Här är vänstra hörnet längst upp. Syns tydligt att stjärnorna är utdragna. Avståndet kamera - corrector är 73.2mm, det skall vara 73.5mm.
flatfield 1mm upper right.jpg
flatfield 1mm upper right.jpg (40.76 KiB) Viewed 9172 times
Här samma hörn men nu har avståndet ökats till ca 74.7mm, det blev sämre, får finna en tunnare distans att prova med senare.

En ganska krånglig process att prova ut vilken distans som behövs för optimalt resultat. Vet överhuvudtaget inte hur bra denna Riccardi corrector är, men den sägs ju vara bra. Bildcirkeln på den är ca 42mm, aningen för litet för en fullframe sensor. Den här har diametern 2.5", 3" hade varit bättre och dessutom resulterat i mindre vinjettering. Correctorn reducer också med 0.75, därav lite extra svårt optiskt.

Känns ju som om det borde bli betydligt bättre än detta. Får prova mig fram med andra avstånd och se om det går att få bättre.

Ni APO refraktor gurus, hur bra skall man kräva att det blir?

Men sammantaget har ju kvaliten lyft avservärt relativt den telefotolins på 500mm f4.5 jag använde tidigare, den var ej av APO konstruktion. Nackdelen var väl att det blev ruskigt mycket dyrare och krångliggare och klumpigare. Hade jag valt en fast Canon lins på 300 till 400mm i ED och f4 utförande hade det blivit billigare och lättare, hade kanske klarat mig med en EQ5 montering och inget fokusmotorproblem då det är inbyggd i linsen, även flatfieldcorrectorn. Men en sak hade inte gått att implementar i denna lösning och det är off-axis guidningen, utan det hade krävt ett separat telekop. Fast roligast är att bygga ihop något själv samt att jag har 683mm att fota med, bra eller hur?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by ragge »

Hej Lars,

Vet inte om det går att få ekvationerna att stämma med den här : http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -23mm.html
...men tänkte ändå tipsa att den prylen finns (men det visste du kanske redan). En finmekaniskt skicklig person kan troligen korta ned den om den bygger för mycket.

/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Hej Ragnar!
Jo jag har sett den justerbara adpatern, hade den fått plats hade den varit ypperligt. Tyvärr går det nog inte att korta ned den så mycket som behövs i det här fallet. Men har ju funderat lite på nästa kamera, och Sonys spegellösa A7, http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=9613 , ser ju intressant ut. Med den skulle jag få 26mm kortare backfokus som skall fyllas ut, då vore den adaptern kanske perfekt. Har du förstått om den adaptern roterar kameran när man justerar avståndet? Ser så ut.

Nästa gång jag gör ett prov skall distansen till flatfieldcorrectorn vara på 1mm har jag mätt upp idag. Gängorna är lite korta så man kan inte lägga på speciellt tjocka distanser där om den mekaniska stabiliteten skall behållas. Däremot finns det ett utrymme i m48 till Canon EOS adaptern där man kan fylla upp med shimsbrickor. ca 0 till 2.5mm får plats där, de brickorna behöver vara högst 54.5mm i ytterdiameter samt minst 48mm hål.

Har nu kunnat göra en del test av teleskopet de få dagar det varit molnfritt.

Fokusmotorn fungerar mycket bra, lär här om bygget http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 51&p=42148 , fick dock lite mer glapp då jag valde tandrem istället för en direkt axelkoppling. Jag skall spänna upp remmen lite hårdare och stadga upp motorfästet så blir det nog bra, fördelen med remmdriften är att den blir mycket kompaktare. Det jag har kvar annars att göra är att få temperaturkompensationen att fungera, märker nu med den kvalite denna refraktor har hur viktigt det är, på den tidigare telefotolinsen blev det aldrig så här skarp och därmed inte så kritiskt.

Off-axisguidern fungerar också mycket bra. Enkelt att finna stjärnor att guida på, behöver i regel inte ens använda stjärnkartan för att finna lämpliga guidestjärnor, bara att flytta teleskopet lite med monteringen så dyker de upp, tycker det verkar finnas många fler stjärnor att guida på än vad stjärnkartan visar, går ned till magn, 10 och är den i CDC. Och jag har ju QHY5 som guidekamera och den är inte speciellt ljuskänsligt, men har satt den till 2x2 bin läge (det är ju en CMOS kamera så det är inte äkta binning så som man gör på en CCD) för att få ned bruset. Optiken i denna konfiguration ligger på f5.3 i ljusstyrka/öppning. Exponering är satt till 1 sek och gain till 50% vilket verkar vara en lagom kompromiss, vad brukar ni andra har för exponering på guidekameran och öppning på teleskopet?

Dithering fungerar mer eller mindre automatiskt, har dock från mitt stadsläge fått öka toleransen för att den skall hinna stabilisera sig på rimlig tid efter en dithering. Antar detta blir mycket bättre ute på landet. Hittade ju också att PHD2 som jag använder har stöd för att följa på kometer, den låser på en stjärna som den flyttar på i samma takt som kometen rör sig relativt stjärnorna. Väldigt bra för då kan man använda off-axis guider samt att en stjärna är lättare att låsa på, annars tänkte jag köra oguidat och bara ändra hastigheten på moneteringens motorer, men min montering är en grov EQ6 som inte har den precisionen att köra oguidat på längre fokallängder.

PHD2 ger ju också denna mycket trevliga funktion när man skall drift aligna:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 93&p=42444

Häromnatten gick dock batteriladdaren sönder, har fungerat ypperligt tills detta inträffade. Köpt på Biltema och jag köper nog en likadan till, kostade bara 200kr och var liten och kompakt, hittade nu också att den bara hade IP klass 20, men den ligger ju skyddad i lådan normalt och är inte utsatt för väta.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Nu är det så pass färdigt att man kan börja plocka ut de första bilderna. Men visar här först lite exempel på vad som inte blir bra.

Har gjort en del uppdateringar i texten så om det är intressant läs en gång till!

Vinjettering:
Bilden i exemplet har bara darksubtraherats och färgkanalerna där röd skalats 150% och blå skalats 190% så alla får samma nivå. Det är en stack av 53st 30 sekundersbilder på iso800. Om signalen ligger på ca 200 i centrum och man läser av 140 i diagrammet har signalen alltså minskat med 30% där pga vinjettering.
4 01 b vignetting camera house text.jpg
4 01 b vignetting camera house text.jpg (31.03 KiB) Viewed 9029 times
Här framkommer med tydlighet att systemet vinjetterar kraftigt på ställen där det inte borde vara något problem. Lägg märke till att vinjetteringen inte är rotationssymetrisk utan rektangulär. Kan inte tolkas på annat sätt utan att det är schaktet i kamerahuset som är för trångt. Har skrivit om det tidigare men här mätt upp det så det framgår bättre vad som händer. Med en sämre flatfieldcorrector i 2" fattning hade detta inte synts så tydligt då istället flatfieldcorrcetorns vinjettering dominerat och det hade sett mer runt ut. OBS! Några pixlar längs med kanten runt om beror på att det är fotade med dithering, men det är knappt synbart på denna skala.

En sådan här vinjettering är mycket svår att hantera med flatfieldsbilder vid kalibrering. Man får croppa en hel del.

Ni har kanske läst i min tråd om funderingar på Sony A7 mirrorless kamera. Canon har en backfocus på 44mm Sonys A7 har 18mm om jag inte tolkat det fel, läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance . Det skulle reducera det här problemet kraftigt, tyvärr har Sonyn en ganska liten öppning i bajonetten relativt en fullsensor så det förtar ju en del av fördelarna.

Låt oss studera det närmare:
4 02 line graph vert.jpg
4 02 line graph vert.jpg (92.71 KiB) Viewed 9072 times
Här är ett linjedigram gjort från toppen ned till botten (vertikalt). Sensorn är ju 24mm på höjden och signal styrkan i kanterna borde rimligen bara vara mycket lite lägre än i centrum. Framförallt är det kamerans spegel i uppfällt läge som skymmer ljuskonen. De två vertikala strecken är från stjärnor som jag råkat korsa när jag dragit linjen. Signalen sjunker till 140 enheter här i kanterna, borde istället legat på 160 till 170 med denna flatfieldcorrector. Förläng bara linjen som går mot kanten utan den tvära böjen som blir på slutet.

En sak som förbryllade mig först är varför signalen är högre på högersidan och ej symmetrisk, dessutom skiljer mellan de olika våglängderna. Men den sidan den är högre på är neråt. Tolkar det som en gradient på stjärnhimlen och nedåt har mer ljusföroreningar. En annan effekt är från kamerans spegel, den sitter ju upptill i kamerahuset vilket blir nedtill i bild och det är till höger i diagrammet ovan.
4 03 line graph hori.jpg
4 03 line graph hori.jpg (84.16 KiB) Viewed 9072 times
Här är motsvarande linjediagram fast horisontellt. Som synes är signalen mycket högre här på motsvarande avstånd av 24 mm eller +/-12mm (+/- 1400 pixlar) från centrum. Läer man av nivån på motsvarande avstånd som i höjdled ser man att man har nivån 170 enheter och inte 140 som det var i föregående bild. Alltså det är nivån man har ut från correctorn om inget annat är i vegen, för på bredden är ju kamerahuset mycket bredare och ger då inget hinder för ljuskonen på detta avstånd från centrum. Mycket retfullt att förlora signal pga detta.
4 04 line graph diag.jpg
4 04 line graph diag.jpg (73.32 KiB) Viewed 9072 times
Här är det istället diagonalen som signalen är uppmätt längs. Den andra toppen från vänstersidan är en galax. Här kan man se att signalen borde legat runt 170 enheter vid kanterna på bredden, även signalen vid 12mm ut från centrum har ökat något. Alltså, centrum 190, 12mm ut 175 och 18mm ut 170, mycket bra värden och därmed liten vinjettering. Så hur göra med kamerahusets inskränkningar på ljuskonen in till sensorn? Det här var ett problem som jag inte hade tagit med i beräkningarna, har faktiskt aldrig hört det nämnas, men nu när man studerar kamerahuset närmare är det så självklart.
4 05 line graph galax.jpg
4 05 line graph galax.jpg (56.48 KiB) Viewed 9072 times
Jag siktade på m106 med monteringen, har inte riktigt hunnit kolla var den hamnade på bilden. Kanske det är denna ute i övre vänstra hörnet. Har även här gjort ett linjediagram för att visa hur galaxen står ut från bakgrunden. Galaxkärnan har signalstyrkan 300 ca och skivan ligger runt 150, från denna skall ju bakgrunden dras ifrån så skivan kanske bara har ett signalbidrag på 5 till 10 enheter. Bakgrundssignalen på 150 har ett inre brus på ca 12 enheter, större än galaxskivan. Man skall alltså inte vara på min balkong utan långt ut från stan så denna bakgrundssignal och brus försvinner. Alternativt är ju smalbandsteknik och då på nebulosor.
4 06 line graph hotpix dithered.jpg
4 06 line graph hotpix dithered.jpg (50.77 KiB) Viewed 9072 times
Slutligen har jag detaljstuderat hur dithering tekniken har fungerat på hot pixels (röda här). Som ni ser har ditheringen spridit ut den över flera pixlar med en svagare nivå som följd, obs detta är ett extremfall med en hotpixel på kanske 100%. Dock har det blivit två grupper, vänster och höger. Något har antagligen blivit fel med den automatiska stackningen så att refstjärnan/orna har blivit skiftade med några andra. Förklara ju en del av de utdragna stjärnorna, men beror ändå mest på optiken, att avståndet mellan flatfieldcorrectorn och sensor är fel, ja beroende på vilken kvalite korrektorn har och om det går att få bättre.

Jag skall fixa lite med den här bilden senare och se vad som går att få ut från den, antagligen inte så mycket.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Ägnade lite tid åt att ta flats för att kalibrera bilderna. Använde datamonitorn och en pappskiva som diffuser samt ställer in rgb färgen på monitorn så att signalen blir 50% på all färgkanalerna i kameran (raw), så som jag brukar göra. I kamerans histogramfönster ligger då nivån tryckt mot högersidan, det blir så eftersom kameran visar med log skalning på axlarna i kamerafönstret. Signalnivån måste kontrolleras med lämpligt program i datorn, jag använder Fitswork och nivåskalningarna vid debayer är satta till =1 för rgb kanalerna, viktigt. Fick inte bort allt damm på sensorn tyvärr och det är inte samma damm som när den nu använda testbilden togs. Har ändrat lite på de mekaniska inställningarna sedan jag tog den bilden som jag testar på här vilket syns i den kalibrerade bilden. Men nyfiken som man är kan jag inte vänta.
5 1 flatcalibrated.jpg
5 1 flatcalibrated.jpg (146.83 KiB) Viewed 9018 times
Eftersom jag håller på att testa med olika avstånd mellan flatfield corrector och sensor blir det lätt att de olika delarna har roterat mellan försöken. Här syns det i övre delen av bilden hur off-axisguidern hamnat i en annan vinkel och flat kalibreringen blir därmed felaktig. Det här går att kalibrera bort med flats, men tror också att prismat till off-axis adaptern går att dra ut någon mm till. När allt detta är färdigt gäller det att säkra läget på all mekanik så det inte förflyttar sig och därmed fördärvar flat kalibreringen.

Längst tll vänster mitt på syns en liten förmörkning, det är klacken som står ut i kamerahusets ingång som spegeln vilar på i nedfällt läge. Konstigt nog syns inte den till höger, verkar som om sensorn inte är centrerad till mitten av optiken vilket man kan se på andra bilder också. Av vilken anledning?

Nedtills i bilden syns ett verkligt allvarligt problem. Kamerans spegel i uppfällt läge sitter i vägen och man får ljusförluster pga den.

Mer eller mindre sådana här problem finns nog i alla DSLR kameror med fullframe. Jag har dock kontrastförstärkt den kraftigt, dessutom är mitt bakgrundsljus säkert 10 gånger högre här än vad det är på landet, därav att detta framgår så tydligt.
5 2 flatcalibrated and flatened small.jpg
5 2 flatcalibrated and flatened small.jpg (84.21 KiB) Viewed 9018 times
Här jag kört en flattern på bakgrunden och de mesta felen blir inte så synliga, dock spegelns skugga går det inte att få bort effekterna av.

Lite krasst kanske man i just denna kombination kamera och teleskop o tillbehör att en fullframekamera inte fyller någon funktion eftersom det användbara området ungefär motsvarar en APS-C sensor. Men på en APS-C kamera sitter spegeln närmare centrum så bör vara ett problem även på en sådan kamera om man mäter upp motsvarande.

Jag är ju väldigt nöjd med off-axis adaptern och de möjligheter det ger så där vill jag inte ändra för mycket.
Teleskopet är jag också nöjd med även om det blev väldigt mycket klumpigare än den 500mm f4.5 lins jag hade tidigare, dock mindre än 10" Newtonen.
Kameran är jag nöjd med att det är en fullframe. Men att huset är så trångt i en DSLR så det ställer till sådana här problem är ju inte bra.

Lösningar jag får fundera på innan det blir mer fulländat:
1.
Flytta ut off-axis adapterns prisma en bit så det stör mindre.
2.
Evetuellt byta flatfieldcorrectorn till en 3" för att få mer utrymme för off-axis adaptern att arbeta inom, dock har min adapter för liten diameter för att ta till vara hela fördelen. Men får ju samtidigt en större imagecircle för fullframesensorn med bättre prestanda som följd.
3.
DSLR kameran, nuvarande kamera är lite väl brusig för att lägga ned för mycket tid på. Men en sak man kan göra, kameran är ju inte dyr idag så att bygga om den fullständigt för astro vore kanske en bra ide. Ta bort spegeln, ta bort stödklackarna för spegeln, ta bort alla filter, sätta igen sökaren ordentligt, osv. Canons kamerahus har det största ingångshålet av alla DSLR kameror, det är 54mm. Det är ju en bra grundförutsättning.

En fullframesensor utan spegel, typ Sony A7 vore annars en idealisk lösning. Ger dessutom 26mm mer i backfocus som underlättar mycket annat. Men det kommer nog bli många överraskningar och problem här också, det man ser direkt är att bajonettens ingångshål är alldeles för liten, bara 46mm.

Alternativt vore ju en monokrom kamera, typ CCD, men en sådan i fullframe kostar mycket pengar, från 40000kr med filterhjul och då är det ändå en ganska enkel sensor. Överhuvudtaget känns Kodaks gamla sensorer väl antika idag jämfört med vad Sony åstadkommer. Ganska ordentligt utanför budgeten blir det också som det är nu.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Hur kommer det sig att spegeln i en DSLR kamera kan blockera randstrålarna på ljuskonen, det syns ju inte med vanliga kameralinser?
Raytrace mirroshadow small.jpg
Raytrace mirroshadow small.jpg (22.4 KiB) Viewed 8959 times
DSLR kamerans spegel måste sitta mycket nära sensorn för att man i sökaren skall se hela sensorn när spegeln är nedfälld, typ 98% vanligt. Sätter man den längre ifrån så medför det en större spegel och då måste avståndet mellan bajonett (optik) och sensor ökas. Det vill man ju inte heller, ökar storleken på kamerahuset, större spegel blir också långsammare och låter mer.

Studera raytracen ovan som jag gjort. För teleskopliknande konstruktioner med stor ljusstyrka får man en stor diameter på infallande ljuskon in mot sensorn. Framgår ganska klart i bilden vad som sker. I mitt fall med Canon 5D ser det ut som 30% av ljuskonen blockeras av spegeln för de strålar som skall fram mot sensorns kant. Canon har en ganska stor öppning i bajonetten, 54mm, större än de flesta andra DSLR kameror.

För ett normalt kameraobjektiv blir inte ljuskonen så här vid och inget sådant här fenomen uppstår. Lite grov beräkning så kanske man kan uppskatta att när bakre linselementet överstiger 30mm och vid full bländaröppning borde detta bli ett problem.

Spegellösa kameror som till ex. Sony A7 skulle lösa detta problem om kamerahusets ingång är tillräckligt stor, nu är tyvärr Sonys bajonett bara 46mm invändigt, men backfocus är kort, bara 18mm.

Off-axis adaptern orsakar ett liknande problem, den sitter ju längre ut från kameran, avståndet är ungefär 50mm från sensorn. De sitter normalt efter sensorns långsida och sensorn på en fullframe är 24mm på höjden. Kanten på sensorn är alltså 12mm från optisk centrum. Men på ett avstånd av 50mm är ljuskonens diameter ganska stor.

Ex.
fokallängd 1000mm
ljusstyrka f5

Det ger en diameter på optiken på 200mm. Vid sensorn är ljuskonen nästan 0mm. På 50mm avstånd är den 50/1000*200=10mm. Centrum på ljuskonen kommer också något närmare optiska axeln, 2.2mm. Vi mäter ju inte mot centrum utan mot kanten. Sensorns höjd är 12mm utåt från optiska axeln räknat. Avståndet till off-axis adapterns prisma måste alltså minst vara (24+10-2.2)/2=15.9mm ut från optiska centrum. Allt som sitter i vägen inom en radie av 16mm kommer blockera ljusstrålarna. Tyvärr hamnar normala off-axis guiders inom detta område. På den andra ledden är sensorn 36mm, det ger 22mm måste vara fritt. Kommer ett excel ark på detta.

Man kan inte heller sätta off-axis guiderns prisma hur långt ut som helst från optiska centrum även om mekaniken skulle tilllåta det. Ljus måste ju komma in i off-axisen, är imagecircle för liten på optiken finns bara mörker på större avstånd. Med kortare fokallängd och mindre ftal blir problemet enklare att lösa. Eller en APS-C sensor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Här en beräkning på hur stort "hålet" måste vara framför kamerans ingång med ett teleskop på fokallängd 683mm och f5.3.

Med andra ord räcker en m48 adapter istället för det normala T2 (42mm)?
6 1 m48 vignetting.jpg
6 1 m48 vignetting.jpg (15.03 KiB) Viewed 8901 times
Uppdaterad, en liten felräkning.
Svar nej, dessutom har ju en m48 adapter bara omkring 45mm i öppningen relativt de 50mm som krävs enligt beräkningen ovan. Med en mirrorless kamera där adaptern kommer närmare sensorn blir kravet mindre, en grov uppskattning är 46mm, men kamerahuset på Sony A7 har bara 46mm fri öppning i bajonetten effektiva öppningen blir mindre när optikens bajonett sitter.

Förklarar nog en del av de onaturliga cirkulära ringarna som framträder vid mitt systems vinjettering.

Tyvärr är det mycket komplicerat när man skall ha större adaptrar än m48 och dyrt också. Kanske de jag har går att svarva upp några mm. OBS! m48 adapter har en fri öppning på ca 45mm och T2 ca 39mm.

Över m48 finns det ingen riktig standard, men m54, m55, m63 är några som förekommer. På min flatfieldcorrector är det m63, hade ju varit mycket bättre om off-axis adaptern hade anslutit direkt hit och inte via m48 adapter. Går nog att lösa någorlunda lätt i framtiden, men fortfarande problem med kamerahusets ingång. Det positiva är att flatfield korrektorn inte är den som sätter gränsen idag , den hade varit dyr att byta ut.

Jag skall lägga in den här beräkningen i mitt excel ark längre fram så kan alla använda den. Det kan till ex vara bra när man behöver veta vilken filter diameter man behöver till sitt filterhjul för en viss sensor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Här har jag gjort ett mer utförligt excel ark som man strax kan ladda ned.

Exempel:
6 2 vignetting.jpg
6 2 vignetting.jpg (125.35 KiB) Viewed 8901 times
Här kan man nu lätt beräkna fram värdefulla uppgifter om sitt teleskop/kamera system.

Man kan se vilken minsta fria öppning som krävs på olika avstånd från sensorn till ex. adaptrar eller filter. Har man inte plats för en cirkulär öppning kan man kanske istället göra en rektangulär öppning, mått uppgifter finns i tabellen. Dessutom finns uträknat vilket minsta avstånd en off-axis guider mååste sitt på för att inte ge vinjetering. Förutsätter att den sitter utefter långsidan där sensorn är smalast.

Här hittar du tråden:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=9664

Uppdatering:
Har nu mätt upp mitt optiska system där jag har problem. Så här ser det ut:
nr, Objekt, Avstånd, diameter nu, diameter krav, åtgärd?
1, bajonett, 44mm, 48mm, 49mm, fila upp till ett rektangulärt hål?
2, m48 adp, 55mm, 47mm, 50.3mm, fila upp till ett rektangulärt hål?
3, m63/m48 adp, 77mm, 44mm, 53mm, fila upp rekatangulärt, i övrigt svårlöst
4, off-axis prisma, 65mm, oa 16mm, oa 17mm, fila upp kanal för prisma, svårlöst

oa= avstånd från optiska axeln.

Det här blir litet problem att fundera över. Får bara plats med en thin off-axis adapter (max 11mm) och de finns inte i större utförande än m48. De med 55mm genomgångshål bygger på för mycket för att en DSLR kamera skall gå att ansluta. Löser en mirrorless Sony A7 problemen?

Så här skulle ovanstående se ut ihop med en Sony A7:
nr, Objekt, Avstånd, diameter nu, diameter krav, åtgärd?
1, bajonett, 18mm, 44mm?, 45.5mm, fila upp till ett rektangulärt hål?
2, m48 adp, 37mm, 47mm, 48mm, fila upp till ett rektangulärt hål?
3, m63/m48 adp, 77mm, 44mm, 53mm, fila upp rekatangulärt, i övrigt svårlöst
4, off-axis prisma, 39mm, oa 16mm, oa 15mm, ok

Betydligt bättre, men punkt 3 är fortfarande en flaskhals. Tyvärr är denna adapter från m63 till m48 väldigt speciell. I princip skulle jag kunna svarva upp hålet i denna till 55mm. Sedan svarva av off-axise adapterns m48 gänga och bulta ihop de eller limma. Det skulle förbättra delar av passagen genom off-axis adaptern, men inte helt. Denna adapter tillverkas av Riccardi och är speciellt avsedd för deras 2.5" flatfield corrector, fast egentigen är det tänkt man skall ha deras 3" flatfieldcorrector till fullformat, men även där visas en övergång till m48. Man skall aldrig lita på säljare och deras datablad, räkna själv ut vad som gäller!

Den här off-axis adaptern har tillräckligt genomgångshål, 55mm:
http://www.atik-cameras.com/product/atik-oag/
Jag funderade mycket på den, men tyvärr bygger den på backfocus med hela 24mm jämfört med de 11mm min nuvarande TS off-axis adapter har. Kanske den skulle gå att göra lite tunnare, men inte tillräckligt. En annan nackdel med denna att röret "hålet" upp till guidekameran är mycket mindre jämfört med TS modell. Men återigen, ihop med Sony A7 skulle det gå att få ihop.

Men väldigt mycket tyder på att livet i fullframevärlden vore mycket enklare med en Sony A7.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Åter till tankeverkstan och problemlösning.

Som ni läst tidigare har jag problem med vinjettering i adaptern mellan corrector och kamera, plus i kamerahuset självt.

Funderade ett tag på att sälja min Riccardi flatfieldcorrector och köpa en som klarar större sensorer. Men egentligen onödigt, redan denna i 2.5" klarar 42mm image circle. Fullformat är 44mm så en mm i hörnen har inte så stor betydelse. Skulle jag köpa den i 3" utförande med matchande off-axis adapter och några adapterringar så är det en kostnad på 12000kr eller mer. Inte riktigt i min budgetnivå och har inte heller fått något rimligt bud på den nuvarande heller.

Så åter till problemet, det är ju original adaptern som huvudproblemet ligger i så det är ju den som man skall ge sig på. Man kan ju fråga sig hur de kan tillverka en adapter som gör att det inte går att utnyttja den dyra Riccardo correctorn fullt ut och medför alla dessa problem. Nöjer man sig med APS-C format är det dock inga problem men då behöver man ju inte en så här dyr corrector.

Så här ser det ut:
7 1 Adapter Riccardi.jpg
7 1 Adapter Riccardi.jpg (86.92 KiB) Viewed 8642 times
Adapterns hål på ingångssidan är 45mm och correctorns lins på utgångsidan är 48mm. Ljuskonen är något konisk men den skall ju också nå ut till hörnen på sensorn. Medför att den fria passagen måste vara minst 48mm om hålet skall vara cirkulärt. Skall man få plats med flockpaper så behövs ytterliggare ett par mm. Jag bör kunna svarva upp hålet till närmare 52mm så den biten går att lösa. På köpet får prismat till off-axis guidern in mer ljus och därmed blir det bättre förutsättninger för guidningen att fungera.

Off-axis guidern och Riccardi adaptern är ihopkopplade med m48 gänga, den kommer svarvas bort helt. Känns ju lite synd att svarva sönder helt nya adaptrar, kostade ju närmare 3000kr bara de, men går de inte att använda så är det inte så mycket att välja på.
7 2 Adapter Riccardi.jpg
7 2 Adapter Riccardi.jpg (122.07 KiB) Viewed 8642 times
När jag svarvar bort m48 gängan kommer denna spalt på 2.5mm försvinna. Det medger att jag har lite justermån på det kritiska avståndet mellan corrector och sensor.
7 3 Adapter Riccardi.jpg
7 3 Adapter Riccardi.jpg (116.02 KiB) Viewed 8642 times
Här är ingåssidan igen, det är här hålet skall tas upp till 52mm. Att ta upp hålet från 45mm till 52mm innebär att mycket gods försvinner, lyckligtvis finns det mycket att ta av här.
7 4 Adapter Riccardi.jpg
7 4 Adapter Riccardi.jpg (131.27 KiB) Viewed 8642 times
Off-axis adapterns utgångsida. Här skall 6st 3mm hål tas upp. 3st för att skruva ihop off-axisadaptern med Riccardi adaptern och 3st för stopp skruvar som jag skall fintrimma avståndet mellan dom med. Det är trångt där dessa skruvhål skall tas upp. Flera passager av hål för andra ändamål som de inte får kollidera med.
7 5 Adapter Riccardi.jpg
7 5 Adapter Riccardi.jpg (104.51 KiB) Viewed 8642 times
På utgångssidan av off-axis adaptern sitter ytterliggar en adapter, denna är till m48 gänga. Nu är vi närmare kamerans sensor och har inte riktigt samma krav. Ett hål på 46mm bör klara det. Originalhålet i adaptern är här 44mm, det kanske går att svarva till, men något utrymme för flockpaper blir det inte. En alternativ lösning är att fräsa upp ett kvadratiskt hål med runda hörn. Det verkar vara genomförbart. Denna adapter har ett annat problem, den är konisk i fästet och låses fast med 3 stopp skruvar. Det är inte så mekaniskt stabilt och min kamera är ganska tung, men behåller den lösningen så länge.

Idag använder jag en Canon EOS fullformat kamera, men som alla fullformat DSLR kameror är ljuschaktet för trångt när man använder en större ljusstark refraktor. I mitt fall en 130mm f5.3. För denna adapter gör jag inga modifieringar i nuläget. Kanske blir det en spegellös Sony A7 i framtiden, det förutsätter dock att Sony tar bort den komprimering de lagt in i raw formatet. Alternativ om någon riktig fullformat astrokamera dyker upp, men det är inte så sannolikt.

Så långt denna gång.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Nu har det kommit så långt i planeringen att jag kan ta upp de hål som behövs i Riccardiadaptern inför modifieringen av den.
7 6 Adapter Riccardi.jpg
7 6 Adapter Riccardi.jpg (137.8 KiB) Viewed 8566 times
Aluminium kan ju vara lite svårt att borra i, det är lätt att borren kletar fast och går av. Alla mina verktyg jag haft har försvunnit när jag flyttat så det blev till att köpa nya. På Jula hittade jag denna borrsats med Titanbelagda borrar.
7 7 Adapter Riccardi.jpg
7 7 Adapter Riccardi.jpg (94.39 KiB) Viewed 8566 times
Vid borrande tog jag god tid på mig så att inga borrhaverier inträffade. Löpande smörjning av borrhålet är nödvändigt. Här finns nu 9st hål, 3st som är 3mm genomgående och som möter upp i den andra adapterdelen där 2.5mm hål finns borrade, de senare skall gängas m3. Vidare finns ytterliggare 3st 2.5mm hål, de skall också gängas m3 och där skall stoppskruvar monteras för att möjliggöra finjustering av avståndet längre mellan adapterhalvorna.
7 8 Adapter Riccardi.jpg
7 8 Adapter Riccardi.jpg (77.06 KiB) Viewed 8566 times
Här är adaptern sedd från andra sidan, försänkningarna är till för fästskruvarnas spårhuvuden.
7 9 Adapter Riccardi.jpg
7 9 Adapter Riccardi.jpg (101.95 KiB) Viewed 8566 times
Nästa fas blir att gänga hålen, för det köptes en enklare gängsats in, även den från Jula. 149kr gav ju mycket, får hoppas kvaliten är tillräcklig. Får återkomma när detta är färdiggängat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekanisk anpassning flatcorrector

Post by AstroFriend »

Har här gjort ett par 3D bilder av masterflats före och efter modifiering. Båda med TS130 APO med Riccardi 2.5" flatfieldcorrector/reducer och vid ISO800.
flat 5d 3d.jpg
flat 5d 3d.jpg (26.38 KiB) Viewed 8402 times
Så här såg det ut innan jag modifierade adaptrar för off-axis och flatfieldcorrector.
Kamera 5D.
flat 6d 3d.jpg
flat 6d 3d.jpg (28.32 KiB) Viewed 8402 times
Så här blev det efter modifiering.
Kamera 6D.

Som synes har nedvikningen vid högra kanten blivit betydligt mindre och mer hanterbar. För att få det sista på högra kanten krävs en 3" flatfieldcorrector istället för den nuvarande 2.5". Detta lilla kvarvarande här tar man dock bort med flatfield kalibrering. Att det krävs så stor som 3" i det här fallet är för att flatfield correctorn även reducerar med 0.75x.

Den skarpa kanten nedtill kommer av kamerahuset är för trångt för detta teleskops ljuskon, ingen störe skillnad mellan Canon 5D och 6D. Utöver vinjetteringen ser man att 6D kameran är mycket jämnare och har mindre statiska fel.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Optik”