Att kunna filma månen eller solen i nära 400 fps i 640x480 i 10-bits läge lockar. Idag kan jag få ut 113 fps i 12-bit.
Den lägre kurvan är ASI120MM sensorn, den övre är ASI174MM sensorn.
Ska man vänta till ZWO släpper en kamera med en ev76c660 sensor istället?
Större sensor är det oxå.
Utläsningsbruset är det samma.
Här har jag hämtat bilderna.
http://www.zwoptical.com/eng/Cameras/AS ... atures.asp
Ja allt är verkar ju bättre med ASI174MM förutom att få 5,86 mikron pixlar istället för 3,75. Det innebär att när jag ska fota Jupiter med min 5x powermate så kommer den bli mindre. Jag har precis vant mig vid att fota med 8000 mm brännvidd och skulle vilja fortsätta med det med den pixelskalan som jag har. Det finns inga längre än 5x från Televue men det kanske finns lika skarpa från andra tillverkare? Teleskopet jag har är på 1600 mm brännvidd. Förlänga avståndet mellan powermate och kamera verkar annars vara den lösning jag får använda mig av.

Ytterligare en nackdel med ASI174MM kameran är att den inte fungerar fullt ut med något PCI-E USB3.0 kort, jag har inte USB3.0 direkt på moderkortet. Jag måste därför uppgradera moderkortet och då verkar det som att jag inte kan flytta över varken sig processor eller minnen då jag både behöver USB3.0 och SATA 3.0 Gbit för att få tillräckligt hög överföringshastighet till hårddisken för att kunna spara allt. Alternativt ett PCI-E 4x SSD kort. (dyrt) Jag är ytterst tveksam om en mekanisk hårddisk orkar med detta, en 60 GB SSD får nog bli en investering oxå. Den kameran drar med sig så många fler kostnader.
Det kanske är bättre att satsa på en ASI120MM-S USB3.0 version istället? Bara för att få en överklockningsbar USB3.0 kamera istället med högre fps där mitt nuvarande system orkar leverera data i tillräckligt hög hastighet. Då är det bara max 1,5 Gigabit nånting sånt som ska överföras på högsta frame rate, om man kör överklockat dvs.
Det här är klurigt, några andra som går i samma tankebanor som jag? Om inlägget inte passar i Optik så får gärna moderatorn flytta det till lämplig kategori.