Nu känner jag mig som en nybörjare, och det är jag också när det gäller filterbilder... så då känns det ju rätt
 Jo jag undrar, eftersom jag nu ska försöka mig på detta med H-Alpha och OIII. Hur ligger det till egentligen då man ska lägga till H-Alpha data till en bild, låt oss säga M81. Man kan ju ha tagit den innan LRGB och vill nu få med H-Alpha regionerna så att säga. Hur gör man då. Jag förstår tex. att man kan byta ut L kanalen vid fotografering av tex. Rosettnebulosan mot H-Alpa. Men om man vill ha både L och H-Alpha? Eller det vill man inte? På Galaxer borde man väl vilja det?
 Jo jag undrar, eftersom jag nu ska försöka mig på detta med H-Alpha och OIII. Hur ligger det till egentligen då man ska lägga till H-Alpha data till en bild, låt oss säga M81. Man kan ju ha tagit den innan LRGB och vill nu få med H-Alpha regionerna så att säga. Hur gör man då. Jag förstår tex. att man kan byta ut L kanalen vid fotografering av tex. Rosettnebulosan mot H-Alpa. Men om man vill ha både L och H-Alpha? Eller det vill man inte? På Galaxer borde man väl vilja det?OIII vad bytar man ut där? Den gröna kanalen? Eller lägger man den på något separat?
Något för "filterkillarna" att svara på

Mvh //Micke (snart kanske också en filterkille
 )
 )