dubbelstjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

dubbelstjärnor

Post by Håkan N »

Jag inser med oinsatt öga inom hobbyn att de flesta stjärnor verkar vara dubbelstjärnor, eller i alla fall hög procensats.
Ligger de i omloppsbana med varandra eller är dom i samma position men ljusår från varandra?
Jag vet inte om dessa kan ses med normala teleskop, eller om dessa behöver studeras över tid eller uv ljus. ( antar detta )
Jag läste ex om Capella som är 4 stjärnor eller fler.
Det var en snubbe på LA universitetet jag kom i kontakt med innan ; Russ Genet och han visade mig till Mel Bartel etc, men Genet forskade i just dubbelstjärnor inom photometry med enorma speglar och tunna/lätta ( som jag tyckte var intressant ), men dessa fungerar inte för normal a observationer sa Genet, men Bartel höll på med 45 tummare som är konkava och extremt tunna för Deep-sky. Bartel och David Davis mfl som har en ugn forskar i detta nu, men kritiken finns ju att ration typ 60:1 är ett skämt och det kommer aldrig att fungera. Flera menar att de tjocka speglarna kollapsar å andra sidan av egenvikten och de lättare gjutna är svåra att slipa eftersom ribborna ger lätt utslag/tryck vid slipningen.
Dessa fungerar till foto men ej till observationer med ögat, samt de blir extremt dyra, så de 'cellularer' har aldrig gjort entre inom observationer. ( jag tror dock de fungerar, om än dyra att få till toleranserna )
Bartel menar dock att göra dom konkava blir dom starka och de stora teleskopen har tunna speglar, dock justerade med laserteknik, nåt som är över huvudet för amatörer säger andra.
Vi får se vad Bartel hittar på!
Hur man än vrider så lutar man alla speglar oavsett design kollapsar dom, tjocka som tunna, konkava, gjutna osv.
Hursom, vad jag förstår letar dom efter dubbelstjärnor för de tror planeter ligger i omloppsbanor där, och de riktar in sig på olika mål de punktbevakar.
Detta verkar vara stort inom astronomin att söka just nu på detta.
Antar dom söker efter planeter med liv.
Jag vet inte vad huvudsyftet med människans intresse av rymden är, är det att få kontakt, söka sig ut.
Människan har historiskt sett varit extremt intresserad av stjärnorna och detta har varit makt också.
Det är väl bara religionerna som bannlyst detta, men har inte även Vatikanen ett större teleskop ;-)

Varav frågan är at jag sett en dokumentär att det är vanligt med dubbelstjärnor och de tror det myllrar av liv därute.
Ser man antalet stjärnor, antalet galaxer är det siffror en människa har svårt att greppa.
Men det som nämndes var en tvillingstjärna till vår sol, Nemisis. En dvärgsol i omloppsbana som kan ev förklara vår jords historia vid olika katastrofer vid tidslinjer när denna kommer närmare.
Det sades vara en 'ond tvilling'.
Inom ex Maya kulturen baseras deras tro på tvillingar, och antar det finns i andra kulturer med.
Det sades i dokumentärer att det förföljs av en planet med, flera gånger större än Jupiter, Tiamat.
Jag antar att om dessa finns borde de väl synas, men i dokumentären pratades det om att de kan vara svåra att upptäcka (?)
Det sades att kometer kan ändra omloppsbana vid denna dvärgsols inkommande.
Det var astronomer från Berkley, Ucla mm, så det var inte bara rent internet svammel, men man tycker om det kommer in nåt, även om det kan vara frågan oerhörd tidsintervall borde inte Nasa se detta eller alla amatörastronomer.
Antar programmet var i ren teori, att om andra solar kan ha en följeslagare, så vår, med förödelse som följd.
Det jag hörde från Genet ( och jag tror denne menade ) var att punktmarekar objekt i vintergatan som de tror kan ha planeter.
Ni som varit i ämnet vet säkert allt om sånt här.
För mig som är ny i saken är det mesta nytt, även om jag börjar hitta lite bland stjärntecknen nu.
Mitt intresse är farscitationen över storheten ihop med det tekniska aspekten att bygga ett eget teleskop.
Antar de flesta har 'sin' inriktning i hobbyn.
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: dubbelstjärnor

Post by staffastro »

Hej Håkan, det var en röra med några korn av sanning...

Men du har rätt i att troligen en majoritet av alla stjärnor är fysiskt dubbla eller multipla, dvs består av två eller fler stjärnor gravitationellt bundna till varandra. Det roliga är att omloppstiderna kan variera från minuter (för par av vita dvärgar) till miljontals år, och avståndet mellan dem ännu mera enligt gamla hederliga Keplers tredje lag (a^3/P^2=massumman). Så är separationen stor nog ser vi dem som "visuella" par på himlen, är den mindre kan vi upptäcka dem som spektroskopiska (ur radialhastighetsvariationerna), eller om banan ligger rätt som förmörkelsevariabler. Det finns nog planeter kring de flesta stjärnor, bevisligen även kring många dubbla, men dupliciteten komplicerar definitivt planeternas banor, så jag tror inte de är några bra kandidater för liv. Och apropå stabila banor, så måste multipelstjärnor vara hierarkiskt uppbyggda för att kunna överleva, dvs du har par av stjärnor där vardera kan vara ett nytt par med betydligt mindre separation osv. Som gammal forskare kan jag prata mycket om dubbelstjärnor, men detta får räcka för nu.
Staffan Söderhjelm
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dubbelstjärnor

Post by Håkan N »

Hej, så om vi bortser från vår galax och tusentals andra och deras dubbelstjärnor, hur är chansen att vårt solsystem har en följeslagare, noll eller finns det teorier med ev indikationet, eller bara tull..
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: dubbelstjärnor

Post by staffastro »

Nemesis är nog mest trams. Ju bättre infrarödinstrument man kollar himlen med, desto säkrare kan man säga att solen inte har någon följeslagare. Jag antar att den skulle behöva vara en brun dvärg svalare än rumstemperatur(?)för att inte nu vara upptäckt.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dubbelstjärnor

Post by Håkan N »

Jag läste lite på wiki och det påstås vara 200 billioner stjärnor i vintergatan.
Planeter i trillioner.
Inget nytt för den vetande, men i mina ögon,, wow.
Vet inte om det stämmer, men det anas i billioner galaxer.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Exoplanet
Inte undra på de söker på stjärnor i människans jakt på liv där ute
Jag läste också att binära stjärnor är extremt vanligt och om inte vår sol har det är det mera ett extremt undantag.
Men källan difus då det lätt spårar ut till spekulationer, men i detta, det är enklaste svaren/frågan blir gör alla oss på ett barns nivå.
Intressant i alla fall hur dom visste en del i Sumern, Egyptien, Syd-mellan Amerika.
Men om nu det är en brun eller röd dvärgsol hör i vpr nörhet borde vår teknik nu se den, håller med.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: dubbelstjärnor

Post by Terje »

Att tänka på är att de engelskspråkiga länderna till största delen har glömt bort logigen bakom stora tal varför deras bilion nuförtiden "bara" är en miliard och trillion en biljon.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dubbelstjärnor

Post by Håkan N »

Ja det är sannorligen stora tal.
Jag såg en liten film ( internet ) om Hubbles titt rakt ut i ingenting för nåt år sedan, som dom kallade männsklighetens "viktigaste bild" och den visade i det som var helt svart och tomt på bara nån grad fylldes med om jag nu kommer ihäg det rätt, tusentals galaxer.
Om dubbelstjärnor igen.
Läste lite om Sirus bla, intressant med Egyptierna hur de använde den som referens.
Dom var inte dumma de där att räkna ut.
Men om ex det finns planeter kring Sirius, ser de då Sirus B rent teoretiskt ang 'Nemesis' teorierna i vårt system om varför inte den syns, om nu den existerar.
En röd dvärg, ( neutronstjärna? ) borde man inte ha sett den med blotta ögat, vad är teorierna?
Det talas om en brun dvärg, men är den kall ellermer ett svart hål, eller??
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: dubbelstjärnor

Post by Jonas »

Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: dubbelstjärnor

Post by ThomasK »

Geologen m.m. Richard A Muller, som är en av upphovsmännen bakom hypotesen om Nemesis från mitten av 1980-talet, föreslog att solen skulle ha kompanjon med en omloppsbana på 26 miljoner år som en förklaring till de periodiska utdöendena av djurarter han tyckte sig kunna se förekom regelbundet med denna period. Jag skriver tyckte sig se, för denna periodicitet har kritiserats av andra forskare. Kompanjonen med ett medelavstånd på 1-2 ljusår skulle då ha en väldigt elliptisk bana och skulle varje 26 miljoner år komma i närheten av solen och störa banorna för kometerna, varav någon eller några då skulle få en ny bana som fick dem att kollidera med jorden med massutdöenden som följd.

Hans teori var (är?) att kompanjonen är en röd dvärg med en magnitud ljusare än 12. Detta skulle alltså inte vara en okänd stjärna, utan en som förekommer i katalogerna, men pga. att den rör sig med solen inte har uppmärksammats ha någon egenrörelse och inte ännu fått sin parallax mätt.

Detta var på 1980-talet, vet inte om det var möjligt då att att en så nära stjärna skulle varit oupptäckt, men det är väl som Staffan säger näst intill omöjligt nu att den slunkit undan alla stora surveys som förekommit.

En röd dvärgstjärna ärn en vanlig stjärna, men lättare än solen, vilket gör den svalare och mycket svagare, men också mycket mer långlivad än solen. Detta är den absolut vanligaste stjärntypen i Vintergatan. En brun dvärg är ett mellanting mellan en jupiterliknande planet och en stjärna. Den har för liten massa för att fussionera väte.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: dubbelstjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Håkan:
Med ditt kommande teleskop kommer du att kunna separera flera tusen fina dubbelstjärnor, det är stor teleskopöppning i kombination med hög förstoring som gynnar möjligheterna. Även vilken seeing som råkar finnas vid tillfället är avgörande.

Om man vill göra mer än titta, dvs observera, så kan man som amatör studera dubbelstjärnor antingen astrometriskt eller fotometriskt.

Vid astrometriska studier bestämmer man med hjälp av mikrometer visuellt komponenternas inbördes lägen i termerna positionsvinkel och separation, alternativt (för vida par) mäter man dessa parametrar på bilder man tagit. Dock är väl detta en verksamhet som inte alls bedrivs i vårt land.

Fotometriska studier innebär att man mäter ljusstyrkan hos par där banplanet ligger på ett sådant sätt att komponenterna från vår jordiska utsiktspunkt ömsesidigt förmörkar varandra, så kallade förmörkelsevariabler eller eklipsvariabler. I teleskopet ser sådana stjärnor enkla ut, men dupliciteten avslöjas alltså genom att systemets totala ljusstyrka minskar under förmörkelserna. Detta är ett mycket spännande område för amatörastronomer, inte minst numera tack vare de fotometoder som står till buds även för amatörer. Sådan verksamhet har vi i vårt land, inom SAAF:s variabelsektion, vilket har lett inte enbart till korrigeringar av felaktiga katalogperioder utan även till upptäckter av tidigare okända dubbelstjärnsystem (som V2331 Cygni).

Sirius:
Det är helt riktigt att stjärnan uppmärksammades mycket bl.a. i det gamla Egypten, i huvudsak för att detta är himlens ljusaste stjärna. Dess dubbelnatur visste man dock ingenting om, det var först på 1800-talet den blev känd. Med ditt kommande teleskop har du en chans att se Sirius B ("Valpen") men det är inte så enkelt, främst för att Sirius A är så bländande stark, men också (från vårt land) för att Sirius aldrig ligger högt över horisonten och därför scintillerar (blinkar) en hel del.

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dubbelstjärnor

Post by Håkan N »

Det måste vara den här Mullers teorier jag såg dokumentären om. Låter precis så i alla fall.
Men det var folk från bla Ucla, Berkley med i dokumentären, så det var därför jag tyckte det lät intressant.
Det låter otroligt om dagens teknik har missat detta om en sån pass stark stjärna.
Borde varit katalogiserad för länge sedan.
Att en brun jätte ligger också 'kan' ligga i omloppsbana, tja det är sannorligen riktiga teorier.

Hans! Det ska bli ytterst spännande med teleskopet ,,,Men jag tycker det är mest moln hemma här ;-)
Nu är ju Saturnus som närmast i helgen, men moln och ljuset lär väl bli svårt.
Om Sirus B.
-Är detta Dogon star, sk Hundstjärnan, eller är Det Siris A och B och sedan en till, alltså 'dogon star'.
Jag antar att Egypierna inte kände till Sirius B, men det var ju smart att räkna på A stjärnan.
Maya kulturen hade väl den med i sina iaktagelser samt Plejaderna, men jag läste att det finns ännu bättre sätt, och det är centrum av galaxen. Men Maya måste ha varit extremt intresserade av att räkna på tiden.
Läste nånstans deras kalender hade ett naturligt slut 2012, och det var nåt med en 26 tusen årig cykel runt vintergatan.
Om man läser på internet finns det tydligen en stam i Afrika som visste om Hundstjärnan.
Hurvida det stämmer, eller är myter vet jag inte. Visste de om den faktamässigt sett måste de haft bra syn eller teleskop..
Men antar det är hypoteser.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: dubbelstjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Dogon-folkets påstådda kunskap om Sirius B är antingen helt felaktig från början till slut, eller också har de helt enkelt fått informationen från jordiska besökare någon gång efter det att Sirius B hade upptäckts. Här finns en klargörande artikel i ämnet:

http://www.vof.se/skepdic/dogon-och-sirius/

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dubbelstjärnor

Post by Håkan N »

Hans, det torde vara nån lärde som försett dom med informationen.
Verkar troligt då de ev hade ett astronomiskt intresse.
Hör att Namibia ex har ytterst bra atmosfär, och det ligger ju ofta i olika civilisationer om intresse för kosmos.
Deras stam 'dogon' hade de namnet efter stjärnan för eller efter och är namnet assosierat med Hundstjärnan, och i så fall vem angav namnet, Grekerna, eller Araberna.
Att amfiblier varit där tror jag vi kan avskriva.
Där går min gräns, men jag fascineras av ex Maya och den Egyptiska kunskapen folk haft om studera kosmos.
Vi kan trotts allt konstatera kunskspen var hög.
Men antar när människan bosatte sig fick de mera tid att studera och äta kött växte ev hjärnan från att ha varit samlare.
Antar detta var viktigt att lära sig om årstider, höjdpunkter för folket att fira samt eliten fick visa vad dom kunde.
Har varit en hel del i Mexico, Belize, Guatemala om man inser prästernas makt vid områderna kring dessa städer, ex Tikal mm.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: dubbelstjärnor

Post by Hans Bengtsson »

På 1920-talet skrevs det rätt mycket i pressen om Sirius B, eftersom man börjat inse att den måste vara liten och massiv. Oregelbundenheter i rörelserna tydde också på förekomst av en tredje komponent, och det skrev man också om. Mera noggranna mätningar visade senare att någon sådan tredje komponent inte behövs för att förklara rörelserna.

Dogon-myten säger just att Sirius har tre komponenter, vilket ger belägg för att det var 20-talets tidningsartiklar som återspeglas. Den senare informationen (att en tredje komponent troligen saknas) nådde i huvudsak bara ut i fackastronomiska kretsar, den var ju ingen rubrikskapare i dagspressen.

Dogonerna bodde/bor vid livligt trafikerade karavanvägar, och de fick därigenom åtskillig kontakt med omvärlden. Det är inte på något sätt konstigt att viss fragmentarisk modern vetenskaplig information nådde fram och integrerades med egna traditionella föreställningar och kunskaper. Stjärnan Sirius var förstås välkänd i deras kultur liksom i andra kulturer.

Sirius är ju den ljusaste stjärnan i Stora Hunden (och på hela himlen) och kallas därför ibland Hundstjärnan, på engelska Dog Star. Men att bokstavskombinationen "dog" ingår i "dogonerna" är bara en språklig slump, inte märkligare än att man på svenska kan säga "hunden dog" om en hund som lämnat jordelivet.

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dubbelstjärnor

Post by Håkan N »

Hans, att 'dog' i Engelskan och 'dogoerna' är ett sammanträffande men säger knappt nåt.
Jag har sökt det där med 3 stjärnor eftersom jag kommer ihåg jag läst/sett nåt sånt ( som jag var inne på ) men hittar inget mer än det finns inte 3 st vad vi vet nu, och om det var en spekukation på 20-talet säger en del hur det kan ha gått till hos dogonerna.
Läste nu att några Spanjorer påstår att G1.9 (?) bortom Pluto är en brun dvärg. Men den dyns inte..
Det är nog mest tull om allt detta.
Men ska bli spännande att ev se dubbelstjärnor i teleskopet sen.
Vet dom sa på UUA att de såg Sirus B i deras dobson på La Palma.