C/2014 Q2 Lovejoy Den gröna kometen - Peter Clevestig

Bilder från galleriet
lewisite
spamtest: JA

C/2014 Q2 Lovejoy Den gröna kometen - Peter Clevestig

Post by lewisite »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2014 Q2 Lovejoy Den gröna kometen
Exponering: 120x8
Fotograf: Peter Clevestig
Teleskop: Evostar-80 ED DS-PRO
Kamera: Canon EOS 600d
Kommentar: Tog en snabb exponering igår kväll, endast 8 lights på 120 sek och 5 darks. Stackning i DSS och efterbehandling i Camera RAW (curves + levels + färg).

Image
Klicka for att se stor version av bilden
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”
Yquem

Re: C/2014 Q2 Lovejoy Den gröna kometen - Peter Clevestig

Post by Yquem »

Visst är det kul att följa Lovejoy! :)
/A
lewisite

Post by lewisite »

Absolut. Jag har inte en sett en komet i teleskop tidigare. Jag var impad över hur snabbt den rörde sig.

Nu vart det en kort session för kvällen men hur lyckas personer få så skarpa kometsvansar? Är det längre och fler exponeringar helt enkelt?

MVH

Peter
— I sandlådan —
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
Jonas

Post by Jonas »

Denna Lovejoy-komet har varit svår att fånga en riktigt fin svans på. Den har varit ganska fin och slöjliknande men Damian Peach har lyckats fånga den bra: http://www.damianpeach.com/c2014q2.htm
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Yquem

Post by Yquem »

Peter, så vitt jag förstår är det just det du säger, samt en riktigt mörk himmel, som krävs. Det gäller väl alla ljussvaga strukturer.
Själv har jag bara fått fram antydningar till svans, som du kan se på mina upplagda bilder, men så har jag inte heller haft tillgång till särskilt mörk himmel. Kul med Lovejoy är ändå den häftiga färgen.
/A
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Jag tog mig friheten att labba lite med din bild. Drog på ordentligt med gamma för att se om någon svans dolde sig i bakgrunden.
lovejoy_2.jpg
lovejoy_2.jpg (264.57 KiB) Viewed 6111 times
Och visst finns det lite mer. Men för att göra det ordentligt måste man jobba med originalet, en jpg-fil är för begränsad. Om du jämnar till din bakgrund först, den blå röda centerdelen, eller det kanske delvis beror på att du inte flat kalibrerat? Och sedan kontrastförstärker, till ex en överföringsfunktion med points istället bara för att öka gamma som jag gjorde borde du få fram lite mer svans. Men som andra skrivit här så verkar denna komet ha en ganska svag svans. Tyvärr fick jag ingen bild på den själv, den höll sig envist bakom hörnet på huset och min utrustning hann inte bli färdig för att släpas runt, men det kommer fler kometer.

Hur har du stackat den? Stjärnorna ser inte speciellt utdragna ut, men det kanske beror på att den är så långt bort nu. För att få skarpaste svans bör man centrera på kometkärnan vid stackning och om möjligt även guida på kometkärnan när det blir längre exponeringar.

Vilket iso tal har du haft kameran inställd på? Omkring 1600 borde vara bra för den kameran. 120 sekunder är ganska lång tid, det borde räcka för det du vil uppnå, men fler bilder får ju ned bruset. Teleskopet, är det f6 eller något sådant?

Om man skall ta längre exponeringar för att bättre få fram den ljussvaga svansen är det ett måste att guida på kometkärnan, annars får man rörelse oskärpa.

Men det viktigaste som andra också skriver här är en riktigt mörk himmel.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
lewisite

Post by lewisite »

Jonas: Tack för länkarna. Helt otroliga bilder han har tagit. Killen har lite över 25 år längre erfarenhet än mig (7 dagar) och utrustning som skulle få ett försäkringsbolag att svettas, men då vet man var ribban ligger :D

Yquem: Japp, som jag trodde. Det var en ganska kort session den kvällen.

Lars: Tack för återkopplingen. Jag kommer göra ett nytt försök via Nebulosity och se var jag hamnar. Bilden är stackad med endast lights (8 st) och darks (5 st) och inte kalibrerad. Teleskopet har närmare f6 med flattnern. Intressant med att guida på kometen, det måste jag pröva under helgen samt bumpa ISO ifrån 800 till 1600. Vill du ha RAW filerna så säg till.

MVH

Peter
— I sandlådan —
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Det vore kul att se raw filerna och så kunde jag ju se vad jag kan få ut med Fitswork som jag använder. Det finns säkert också många andra här som har stor erfarenhet hur man plockar ut information ur bilden. Men kanske lite svårt att få över de pga storleken. Men prova att zippa de inkl dark filerna och lägg upp här. Misstänker dock att det blir för stort för att accepteras.

Tidigare när jag hade ett separat teleskop för guidningen lyckades jag få den att låsa på en kometkärna, går säkert inte med alla kometer, den bör ha en väl definerad kärna för det. Går det inte, använd metoden nedan.

Har du guidning via off-axis adapter blir det knepigare om du vill ha med kometkärnan i bilden. Då kan du guida på en stjärna vid sidan om och sedan mata in värdet för hur mycket kometen rör sig relativt stjärnan. Antingen mäta upp hur mycket den förflyttat sig relativt stjärnorna på två bilder du tagit med lite tidsskillnad emellan, eller ta värden för kometen här och dess bandata för aktuell period.

http://ssd.jpl.nasa.gov/horizons.cgi?s_type=1#top

Sedan om du använder PHD2 för guidning kan du läsa här under cometracking http://openphdguiding.org/man-dev/Tools ... t_Tracking hur du ställer in följningen.

Jag har inte hunnit prova denna funktion i PHD2 själv än. Tror kanske detta kan vara lite mastigt att ge sig på om du nyss börjat fota. Men kan ju vara något för framtiden.

På min gamla kamera Canon 350D tyckte jag fick det bäst vid iso800, teoretiskt borde det ligga på det värdet också. Men många använder ju högre värden på moderna kameror så det kanske ger bättre resultat.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
lewisite

Post by lewisite »

Hej Lars

Guidningen har jag via en ST80 refraktor.

Jag försökte komprimera filerna och hamnar på 250mb vilket blir svårt att skicka. Jag har lekt lite med Fitswork tack vare dina tutorials och jag gillar programmet. Jag ska passa på snarast att sampla på mig fler exponeringar och pröva alla tre program jag har (Fitswork, DSS och Neb 3).
— I sandlådan —
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Ja 150Mb var nog lite för stort att lägga upp här, går möjligen via dropbox.

Men roligast för dig är ju att testa det själv och fintrimma både exponering och efterföljande redigering. Fitswork är nog en av de bättre av de fria programmen. Köpprogrammet PixelInsight är ju annars populär har dock inte provat den själv.

Kul om du hinner ta fler bilder innan Lovejoy blir för svag.

Förstod jag rätt at du har två lika stora tuber på din montering, en av högre kvalite för foto och en lite enklare för guideningen? Hur har du mekaniskt fäst de på monteringen?

/Lars
Samt en massa tålamod!

lewisite

Post by lewisite »

Hej Lars

Vädret ställer till det för oss nu båda här i Stockholm, men jag hoppas att få tillfälle under helgen om högtrycket vinner kampen.

Guidetuben är en akromatisk Skywatcher TravelStar 80mm som har en brännvidd på 400mm medan huvudteleskopet är en apokromatisk Skywatcher Evostar 80 ED DS PRO med 600mm brännvidd, en kombinatin som verkar vara populär. Guideteleskopen sitter med ringar på en platta som sedan sitter fast på huvudteleskopets ringar. Jag ska lägga upp en bild vid nästa tillfälle.

MVH

Peter
— I sandlådan —
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
lewisite

Post by lewisite »

Här är utrustningen på plats för kvällen. Det enda som inte är med är autofokusmotorn och kontrollern som jag inte hunnit montera. Jag har däremot moddat min EOS 600d under helgen med Baader filter och fått jobba lite med sensorns inställning för fokus, som verkar vara perfekt nu.

DSC00717.jpg
DSC00717.jpg (175.11 KiB) Viewed 5959 times
[/img]

MVH

Peter
— I sandlådan —
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Det ser bra ut, har du lagt in den fina marmorplattan för teleskopets skull eller fanns den där tidigare?

Det låter som du är en händig och teknikst bevandrad man eftersom du ger dig på att modifiera kameran själv. Du lär få fram mycket mer signal nu ur Halpha områdena. Teknik kunnande underlättar mycket nu när astronomin blivit så teknisk och datorbaserad, i varje fall om man ägnar sig åt foto. Specielt att få datorn optimal kan vara lite krävande. Har du lyckats stacka ihop kometen i Fitswork än?

/Lars
Samt en massa tålamod!

lewisite

Post by lewisite »

Tack Lars

Plattan är för en altankamin men är perfekt för monteringen. Kameramodden gick halvlyckat då jag fick montera isär kameran ca 10 gånger då jag inte fick fokus helt rakt över bild, viket tydde på att sensorplattans skruvar inte var på sin ursprungliga plats. När jag väl fick perfekt fokus över hela fältet så fotade jag under natten både IC 1805 (i galleriet) och upptäkte svaga reflektioner kring starkare stjärnor, vilket tyder sannolikt på att Baaderfiltret inte ligger helt parallellt med sensorn och jag måste göra om installationen. Dock är jag varmare i kläderna nu :D

Om kometen tog jag under natten 30 stycken 280sek exponeringar, 30 darks och 50 flats/bias så jag ska pröva behandla i Nebulosity, Fitswork och DSS och göra en jämförelse.

MVH

Peter
— I sandlådan —
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Kan tänka mig den mekaniska injusteringen av sensorn så att den är ortogonal mot optiska axeln är svår. Om man gör det ihop med teleskopet gäller det ju att veta att bajonettanslutningen på teleskopet är helt perfekt först.

Reflexerna, är de helt symetriska runt stjärnan eller förskjutna? Är de förskjutna så är det nog som du säger att filtret sitter snett. Hur justerar du det på din kamera? Har läst här om andra som råkat ut för liknande problem fast de lämnat bort modifieringen.

/Lars
Samt en massa tålamod!