M101 Vinsnurregalaxen - Håkan Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
astrobob
spamtest: JA

M101 Vinsnurregalaxen - Håkan Eriksson

Post by astrobob »

Ny bild i galleriet
Objekt: M101 Vinsnurregalaxen
Exponering: c:a 2 tim
Fotograf: Håkan Eriksson
Teleskop: Celestron CPC 1100 XLT
Kamera: Canon EOS 500D
Kommentar: Det var ett tag sedan jag publicerade något här på Astronet. Men nu kände jag att det var dax. Börjar så smått att bekanta mig med Pixinsight. Ett fantastiskt progam. Här kommer M101 helt gjort i programmet.

Clear skies :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jörgen_jo

Re: M101 Vinsnurregalaxen - Håkan Eriksson

Post by jörgen_jo »

Hej !

Jag tycker du fått till en bra bild med mycket detaljer i galaxen. Stjärnorna är också bra, särskilt med tanke på att du har 2700 mm brännvid. Stora teleskop ger mycket detaljer men är besvärliga att hantera och pga seeing och följning blir stjärnorna ofta lite förvrängda och uppblåsta men dina ser helt OK ut. Själv har jag 2400 mm och vet hur besvärligt det kan vara med långa brännvidder.

/Jörgen
astrobob

Post by astrobob »

Tack Jörgen.

Ja jag fick med ganska många detaljer. Men jag fick inte till färgen riktigt. Det saknas blått. Vad det berodde på vet jag inte men när jag har fotat M101 förut så har jag fått fram blått på ett helt annat sätt. Kanske nått med himlen som störde. Jag försökte fixa till det i både Pixinsight och GIMP men det blev inte bra alls.

Clear skies :good:
Tompa

Post by Tompa »

Hej,

jag tycker att du fått med mycket detaljer men det borde gå att dra fram mer, bakgrunden ser ganska dämpad ut. Håller med Jörgen om att du lyckats bra med att hålla stjärnorna hyfsat runda, givet din lååånga fokallängd. Jag tycker att 1000mm kan vara struligt så det räcker :D. Hur guidar du?

Det är nåt mysko med färgerna, de Ha-regioner som oftast blir röda drar mycket åt blått i din bild. Har du använt PI-s färgkalibrering?

Ha det gött i Värmlands-skogarna,

Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
astrobob

Post by astrobob »

Hej Tompa.

Tack för synpunkterna. Jag kör helt oguidat. Vädret har inte varit det bästa och att skruva ihop wedgen för någon halvtimme då och då föll mig inte riktigt på läppen. Jag körde PI färgkalibrering med då blev riktigt tokigt. Tror det skulle bli annorlunda resultat om jag även stackade bilderna i PI men programmet gillar inte Canons Rawfiler......vi kan köra Teamviewer på den så kanske vi kan lösa det. Detaljerna fick jag fram mest när jag körde dekovolution men jag tyckte att det var lätt att få en "plastig" känsla när jag tog i för mycket där. Men lite till kanske jag borde fått fram.

Tack för synpunkterna i alla fall. Ska köra en vända till med bilden i PI och pilla lite extra på inställngarna så får vi se vad det blir.

Ha det gött/Håkan

Return to “Bilder”