Venus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Tyvärr kom jag igång lite sent så Venus hade hunnit ner till en altitud av ca 14° och var dessutom på väg att försvinna bakom husknuten.
Därför testade jag Torbjörns metod att använda mig av ett mörkgrönt månfilter ihop med IR-UV-cut.
Turbulensen verkade ganska lugn så jag satte på 4x Powermate samt en 2x barlow vilket motsvarar f/52 eller 5.720 mm.
Häftigt att få fram så mycket detaljer i molnen. Det har jag tidigare bara lyckats med UV-filter så de verkar vara extra tydliga just nu.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Venus - Peter Rosén

Post by stoffe »

Fantastiskt bra jobbat Peter! En hel del struktur och den förmodligen nu upptvinnade V-formen av molnen ser man oxå :good:

Kul att du hade bra seeing förresten, här var det allt annat än bra seeing kan jag säga. Jag gjorde ett tappert försök till planetfoto men avbröt efter en timmes letande efter fokus.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

"Torbjörns metod" Jag tackar och bugar för detta :D Det blev riktigt fina bilder av Venus! Man ser ju mycket tydlig struktur i molnen. Intressant när flera får fram struktur i molnen även utan UV-filter, det kanske är ovanligt goda tillfällen att fota molnen nu? Jag tycker nästan att färgbilderna visar strukturen bäst i de här fallen, även om det i mitt fall innebar en ljusgrön Venus.
Keep up the good work!

/Torbjörn

Edit: Vi använde ungefär samma brännvidd. Jag använde f/25 med C8:an dvs ca 5 m.
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Venus - Peter Rosén

Post by Takashi »

Hej Peter!

Oj vilken otroligt bra bild på Venus! Fungerar monteringen bättre nu?

/ J
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Venus - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Hej Peter!

Grattis till eminenta Venusbilder. Tycker mig ana detaljer/strukturer på planeten. Inte illa. Det är få gånger jag saknar att jag inte sysslar med imagening -detta är ett sådant tillfälle :shy:

Hälsningar,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Venus - Peter Rosén

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
På de här bilderna framträder molnen väldigt tydligt för att vara Venus. Varför det, har Venus årstider?

Häftiga f-tal du jobbar med, f52! Hur går du praktiskt tillväga för att rikta in teleskopet med den precisionen, för du har väl mobilt teleskop om jag förstått rätt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack alla :D
Ja det var förvånansvärt bra detaljer för att vara på bara 14° höjd.
Nästa gång ska jag försöka komma igång tidigare så att jag även kan få med iR och UV.
Oj vilken otroligt bra bild på Venus! Fungerar monteringen bättre nu?
Hej Jakob, och stort tack för hjälpen av nergraderingen av mjukvaran. Tyvärr låg inte felet där så monteringen går fortfarande i fel hastighet. Får leta vidare efter orsaken till felet.
Grattis till eminenta Venusbilder. Tycker mig ana detaljer/strukturer på planeten. Inte illa. Det är få gånger jag saknar att jag inte sysslar med imagening -detta är ett sådant tillfälle
Tack Magnus, det var ett fint omdöme.
Det kan finnas en intressant mellanväg och det är att använda en billig web- eller planetkamera bara för att få upp en livebild på skärmen. Som Torbjörn beskrev i sin Venustråd så gick det även i mitt fall att ana detaljer i molnen på liveview-bilden men inte med ögat vid okularet.
Häftiga f-tal du jobbar med, f52! Hur går du praktiskt tillväga för att rikta in teleskopet med den precisionen, för du har väl mobilt teleskop om jag förstått rätt.
Just nu har jag strul med min montering och det är det största problemet. Med en brännvidd på 5.700 mm kan jag hålla planeten inanför chippet i max 2-3 minuter men det räcker ju ofta på Venus och Jupiter.
Däremot är det inga problem att rikta in den. Jag centrerar först Venus i okularet med hög förstoring och oftast syns planeten på dataskärmen när jag byter okularet mot kameran.

/*Peter R

Return to “Bilder”