NGC2024, M42 mfl Orionområdet - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
spamtest: JA

NGC2024, M42 mfl Orionområdet - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2024, M42 mfl Orionområdet
Exponering: 217*1 min
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Canon 200/2.8L
Kamera: EOS 600D
Kommentar: Detta har varit en svårfångad bild. Redan vintern 2013/2014 hade jag som mål att få det här området på bild. Men när Orion började komma i bra läge så parkerade molnen som bekant över landet så det blev inget då. Denna vinter har ju inte heller vädret varit det bästa men några få luckor har det blivit så man fått ihop lite exponering. Data insamlat under tre kvällar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas

Re: NGC2024, M42 mfl Orionområdet - Andreas Wikström

Post by Jonas »

Hej Andreas,

Fantastiskt fin bild du har tagit! Speciellt med tanke på att du bara använt 1 minuters-exponeringar. Jag är imponerad!

Jag har själv aldrig lyckats fånga både M42 och B44 med så kort exponeringstid och det skulle vara guld värt om du kan berätta mer om inställningar du använt.

Jag antar att du fotograferat från en riktigt mörk plats och att du använt en moddad kamera utan någon form av ljusföroreningsfilter men att du använt någon form av ackumulerande stackningsmetod för att få fram detaljer i både B44 och M42. Men hur har du lyckats med att inte M42 blivit överexponerad när B44 är så väl exponerad?

EF 200/2.8 verkar vara ett riktigt kanonobjektiv ;) Har du kört på full öppning eller nedbländat? De starka stjärnorna antyder att du kört nedbländat men kanske har du kombinerat bilder som är tagna på full öppning och nedbländat? Mjukheten i bilden antyder full öppning men kanske är det bildbehandling som skapat effekten? Vilket ISO har du kört på?

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
AndreasW

Post by AndreasW »

Jonas wrote:Hej Andreas,

Fantastiskt fin bild du har tagit! Speciellt med tanke på att du bara använt 1 minuters-exponeringar. Jag är imponerad!

Jag har själv aldrig lyckats fånga både M42 och B44 med så kort exponeringstid och det skulle vara guld värt om du kan berätta mer om inställningar du använt.

Jag antar att du fotograferat från en riktigt mörk plats och att du använt en moddad kamera utan någon form av ljusföroreningsfilter men att du använt någon form av ackumulerande stackningsmetod för att få fram detaljer i både B44 och M42. Men hur har du lyckats med att inte M42 blivit överexponerad när B44 är så väl exponerad?

EF 200/2.8 verkar vara ett riktigt kanonobjektiv ;) Har du kört på full öppning eller nedbländat? De starka stjärnorna antyder att du kört nedbländat men kanske har du kombinerat bilder som är tagna på full öppning och nedbländat? Mjukheten i bilden antyder full öppning men kanske är det bildbehandling som skapat effekten? Vilket ISO har du kört på?

Bästa Hälsningar

Jonas
Hej!

Bilden är en kombination av olika bländare samt ljusförorerningsfilter. Den består av följande bilder
f2.8 - 95x60s med Astronomik CLS-filter
f2.8 - 15x60s, f3.2 - 26x60s, f4.0 - 81x60s utan filter
Stjärnorna är från serien med f4 bilder. Mjukheten i bilden kommer nog delvis av att min montering inte är super och därför minskat skärpan något.

iso var 1600. Min himmel är hyggligt mörk men Orion står i riktning mot Göteborg så där har jag ändå en del ljusföroreningar. CLS-filtret hjälper här till bra för att trycka bort dem (sänker bakgrundsljuset med två steg) så att man lättare får fram de röda gasmolnen. Min kamera är inte moddad men den verkar ha hyfsat Ha-känslighet ändå (vad jag har förstått har Canon på sina senare modeller försökt förbättra kamerornas lågljusegenskaper och då kört med tunnare färgfilter vilket gjort att Ha-känsligheten blivit bättre).

Glömde även skriva att för M42 har jag fyllt i kärnan med en bild som jag tog förra vintern på 300 mm (och då körde jag betydligt kortare exponeringar för att inte bränna ut den).

mvh

Andreas
Jonas

Post by Jonas »

Aha, det förklara saken! Väl utfört arbete.

Bästa Hälsningar

Jonas
Martin F

Post by Martin F »

Mycket snyggt!

@Jonas: the power of ljusstarka teleobjektiv :) 60 sekunder på f/2.8 motsvarar ju faktiskt 6-minutersexponeringar på f/7.1 vilket inte är ovanligt på ett refraktorteleskop. Sett ur det perspektivet får man enormt mycket insamlat ljus med dessa enkla objektiv.
Jonas

Post by Jonas »

Helt rätt Andreas och jag borde naturligtvis uppsöka ett mörkare område än min villaträdgård för att utnyttja min 300/2,8L bättre.
/Jonas
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Andreas!
Otroligt vacker bild du fångat av Orionregionen.

Canons 200mm f2.8 brukar alltid få mycket bra kritik i Astrofotosammanhang, kanske den bästa av de kortare brännvidderna. Så mycket portablare utrustningen också blir med den storleken på objektiv. Vilken typ av montering använder du? Behöver du guidning för att få sådan här kvalité?

Jag tycker de här vidvinkliga bilderna blir bland de finaste när man får med Halpha på det sättet som du fått. Jag har själv en Pentax 6x7 165mm f2.8, det är dock inte på långa vägar så skarp som din, men fördelen är det långa backfokusen och stora image circle som medger montering av tillbehör, ex. filter inuti adaptern. Blir acceptabel vid bl 4.

Har aldrig tittat närmare på Canon objektivet, men det har inte stativfäste om jag förstått det rätt, fast det kanske finns att köpa som tillbehör, hur har du gjort?

Vilken filtergänga har objetivet?

De flesta bilder jag analyserat då man ökar bländaren från f4 till f2.8 ger bara extra ljus i de centrala delarna av bilden (vid fullframe). Har dock aldrig testat på ett sådant kvalitets objektiv som du har. Men du har kanske tittat på flatsen hur de ser ut och jämfört, antagligen inte samma problem med APS-C sensorn?

Hoppas du får fler fina kvällar och kan få fler bilder!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndreasW

Post by AndreasW »

AstroFriend wrote:Hej Andreas!
Otroligt vacker bild du fångat av Orionregionen.

Canons 200mm f2.8 brukar alltid få mycket bra kritik i Astrofotosammanhang, kanske den bästa av de kortare brännvidderna. Så mycket portablare utrustningen också blir med den storleken på objektiv. Vilken typ av montering använder du? Behöver du guidning för att få sådan här kvalité?
Använder en enkel EQ3-2 montering oguidat. Det är orsaken till att jag inte kört längre exponeringar än 1 minut. Får även en del kassation av bilder då monteringen "busat" så att få till guidning hade inte varit fel, får se om jag lyckas fixa det till nästa vinter.
AstroFriend wrote:
Jag tycker de här vidvinkliga bilderna blir bland de finaste när man får med Halpha på det sättet som du fått. Jag har själv en Pentax 6x7 165mm f2.8, det är dock inte på långa vägar så skarp som din, men fördelen är det långa backfokusen och stora image circle som medger montering av tillbehör, ex. filter inuti adaptern. Blir acceptabel vid bl 4.

Har aldrig tittat närmare på Canon objektivet, men det har inte stativfäste om jag förstått det rätt, fast det kanske finns att köpa som tillbehör, hur har du gjort?

Vilken filtergänga har objetivet?
Filtergängnan är 77 mm. Stativfäste ingår inte som standard när man köper objektivet tror jag men det är förberet för det. Jag använder stativfästet till mitt 300/4L, det passar även på 200:at.
AstroFriend wrote:
De flesta bilder jag analyserat då man ökar bländaren från f4 till f2.8 ger bara extra ljus i de centrala delarna av bilden (vid fullframe). Har dock aldrig testat på ett sådant kvalitets objektiv som du har. Men du har kanske tittat på flatsen hur de ser ut och jämfört, antagligen inte samma problem med APS-C sensorn?

Hoppas du får fler fina kvällar och kan få fler bilder!

/Lars
Har inte gjort någon exakt analys av flatsen men visst ser man en viss vinjetering vid 2.8. Den känns dock inte så kraftig att det inte skulle löna sig att använda det på full öppning.

Kan tillägga när vi diskuterar vad man kan åstadkomma med DSLR och korta exponeringar i Canon i sina senare modeller verkar ha ökat Ha känsligheten ytterliggare i sina kameror. Kolla in Ron Clark:s test av Canons nya 7D mk II och se vad han åstadkommit med 70*1 min och 300/2.8:

http://www.clarkvision.com/reviews/eval ... anon-7dii/

De har också lyckats sänka mörkerströmmen rejält jämfört med tidigare modeller vilket gör den kameran till en ypperlig astrokamera. Jag är nyfiken på om Canons senaste släppta kameror (750D/760D) har samma egenskaper, 7D mk II är lite overkill att köpa om huvudsyftet är astro.

mvh

Andreas
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Andreas!
Det var väldigt imponerande att du klarar det med ett EQ3 stativ. Har haft ett sådant, visserligen kraftigt, men precisionen gav väl lite i övrigt att önska. Tänk när du går över till ett lite mer avancerat stativ eller guidar det du har, vilka bilder skall det då inte bli!

Clarkvision brukar ha intressanta artiklar/reviews. Det är imponerande att se hur de lyckas utveckla DSLR kamerorna. Fast lite försiktig får man nog vara i tolkningen. Utläsningsbruset känns för mig inte vara det riktiga utläsningsbruset. Snarare till en viss del en effekt av kraftigare processor och avancerad brusreducering, även av råbilderna. Mörkerströmmen är propotionell mot ytan på en pixel, små pixlar, låg mörkerström. Men även med hänsyn tagit till detta är de nya DSLR kamerorna riktigt imponerande idag och att de fungerar så bra till astrofoto.

En sak som är trist är det begränsade dynamikområdet, men det är svårt redan idag med 14 bit upplösning när bilderna skall läsas ut så snabbt. 16-bit hade ju varit perfekt och med gain på ca 2 och äkta råbilder. Man får kombinera olika isotal och exponeringar för att ta vara kamerans prestanda fullt ut om man nu orkar krångla till det så. De har verkligen lyckats klämma in många elektroner per pixel, FW, de ligger runt 2000e-/my^2 vilket är mycket högt. Men verkar inte medföra några nackdelar här vad man kan se. Problemet brukar bli att elektronerna flödar över till intilliggande pixlar.

Spännande tider vi lever i!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Snyggt Andreas :good:

Undrar om du kan få med M78 oxo genom att lägga till en panel till vänter eller om den hamnar nedanför kanten..?

En tre-panels panorama av M78 IC434 och M42 står på "att göra listan" för nästa sässong men där e annat som ska bli klart först, och så har vi ju det där med vädret... :S

Mvh,
Daniel
AndreasW

Post by AndreasW »

Hej, tack för alla trevliga kommentarer.
AstroFriend wrote: Clarkvision brukar ha intressanta artiklar/reviews. Det är imponerande att se hur de lyckas utveckla DSLR kamerorna. Fast lite försiktig får man nog vara i tolkningen. Utläsningsbruset känns för mig inte vara det riktiga utläsningsbruset. Snarare till en viss del en effekt av kraftigare processor och avancerad brusreducering, även av råbilderna. Mörkerströmmen är protionell mot ytan på en pixel, små pixlar, låg mörkerström. Men även med hänsyn tagit till detta är de nya DSLR kamerorna riktigt imponerande idag och att de fungerar så bra till astrofoto.
Jo det är lurigt att försöka jämföra värden på mörkerström/bias etc då det sker en massa signalbehandling på raw-bilderna i DSLR. Risken är ju att de har ändrat algoritmer mellan olika modeller så även om man testar på samma sätt så behöver det inte bli rätt. Så även om man inte helt kan lita på siffrorna så har nog ändå mörkerströmmen sänkts en del. Det som driver fram det är antagligen för att förbättra videofunktionen i kameran, då långvarig filmning ger problem med varm sensor. Därför har man nog jobbat mycket med den termiska designen i kameran för att kyla av sensorn skulle jag tro.
Init4theimaging wrote:Snyggt Andreas :good:

Undrar om du kan få med M78 oxo genom att lägga till en panel till vänter eller om den hamnar nedanför kanten..?

En tre-panels panorama av M78 IC434 och M42 står på "att göra listan" för nästa sässong men där e annat som ska bli klart först, och så har vi ju det där med vädret... :S

Mvh,
Daniel
Kollade lite, tror det blir svårt att få in M78 om jag inte förskjuter den andra panelen nedåt. Tack för tipset, får se om jag försöker nästa vinter. Drömmer själv om en panorama över Virgohopen med 200mm men det känns ju utsiktlöst att lyckas med så bra väder som vi har...

mvh

Andreas

Return to “Bilder”