Jupiter röda fläcken - Bengt Rutersten

Bilder från galleriet
Post Reply
bengtr

Jupiter röda fläcken - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter röda fläcken
Exponering: 1/80 s ISO1600
Fotograf: Bengt Rutersten
Teleskop: Celestron C11 f/10 SCT
Kamera: Canon 600d
Kommentar: Jupiter nu med vita virvlar efter röda fläcken. C11 600d HD film. C:a 2000 bilder av 2100.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe
spamtest: JA

Re: Jupiter röda fläcken - Bengt Rutersten

Post by stoffe »

Många fina detaljer Bengt! Hur upplever du det att fota med en C11? Är det stor skillnad i signal jämfört med din NM190? Jag tänkte för planetfoto?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bengtr

Post by bengtr »

Hej ! Jo jag provade mn190 på Jupiter för nå't år sen.
http://www.astronet.se/view_image.php?id=3089
http://www.astronet.se/view_image.php?id=2990

det blev ju mindre bild (men jag kunde öka digitalzoomen på 600d) så jag vill minnas att C11 och mn190 gav ganska lika resultat. Men då var seeingen sämre än nu. Kanske skulle mn190 ge bättre resultat med en 5x barlow men blir kanske mindre ljus då.

C11 kort tub och är mer lätthanterlig (C11-14kg Mn190-13kg). Men C11n ändrar kollimeringen lite om man byter läge över meridian. Så både + och - . Men jag tänker att det är bäst att köra beprövat nu när det är bra seeing.

Sen har jag en QHY 5-II färg som jag inte riktigt kommit igång med. Den har nå't 14-bit läge. Det skulle kanske kunna ge lite bättre resultat ?

Men för den skärpa du får på dina bilder måste man väl köra monokromt ?

/bengtr
Torbjörn

Post by Torbjörn »

En fin Jupiterbild :good: Så du har också lagt märke till att det kan hända saker med en SCT när man passerar meridianen? Jag fick slutet på en fin bildsvit lätt sabbad på det viset i samband med Jupiterprojektet. Hade fram till det trott att det var överdrifter med det var det uppenbarligen inte...

Men som sagt: En fin bild på planeten där det alltid händer något intressant!

/Torbjörn
stoffe

Post by stoffe »

bengtr wrote:Hej ! Jo jag provade mn190 på Jupiter för nå't år sen.
http://www.astronet.se/view_image.php?id=3089
http://www.astronet.se/view_image.php?id=2990

det blev ju mindre bild (men jag kunde öka digitalzoomen på 600d) så jag vill minnas att C11 och mn190 gav ganska lika resultat. Men då var seeingen sämre än nu. Kanske skulle mn190 ge bättre resultat med en 5x barlow men blir kanske mindre ljus då.

C11 kort tub och är mer lätthanterlig (C11-14kg Mn190-13kg). Men C11n ändrar kollimeringen lite om man byter läge över meridian. Så både + och - . Men jag tänker att det är bäst att köra beprövat nu när det är bra seeing.

Sen har jag en QHY 5-II färg som jag inte riktigt kommit igång med. Den har nå't 14-bit läge. Det skulle kanske kunna ge lite bättre resultat ?

Men för den skärpa du får på dina bilder måste man väl köra monokromt ?

/bengtr
Jag hänger inte med på hur digitalzoom fungerar på din 600d, jag har ju en D600 fast den saknar digitalzoom på det sättet som du har. Intressant att du tycker att du har liknande resultat med din NM190 och din C11. Skaffa en 5x powermate istället för en 5x barlow om plånboken tillåter det när det gäller så stor förlängning av brännvidden. Det blir mer uppenbart att de optiska felen adderas med höga förstoringar.

Härligt att du gillar skärpan jag får i mina bilder, jag kör monokromt vilket inte alls är svårt att komma igång med. Speciellt inte om man väljer ett motoriserat filterhjul. Fokusera med rött filter och tryck på inspelning så får jag tre filmer. En röd, en grön och en blå i just den ordningen. Stackningen är inte heller svår, jag stackar tre filmer på raken med samma inställningar i Autostakkert2. Sen slår jag ihop bilden till en RGB eller vad jag nu vill ha för kombination i Maxim DL 5. Det går säkert att göra i Photoshop oxå men det upplever jag som ett krångligt program för den typen av bildbehandling. Personligen tror jag oxå att tricket i att jag får bra skärpa är att jag har ett väldigt bra newtonteleskop med bara 17% sekundärobstruktion vilket ger mycket bra kontrast, dessutom är det f/8 vilket oxå bara är positivt. Jag har relativt nyaluminiserad spegel som inte är coatad vilket förbättrar kontrasten ytterligare. Plus att jag är jättenogrann med kollimeringen, jag har sådan tur att mitt teleskop håller kollimeringen mycket väl även när jag passerar meridianen eller till och med gör en pirflip. Det sistnämnda försöker jag ändå undvika då jag kan köra ca 3 timmar över meridianen, att bygga en fast pir som är smal var en förutsättning för det. Men för att sammanfatta det jag skrivit så lägger jag oerhört mycket nogrannhet med fokuseringen och stegar in eller ut dragtuben på fokuseraren 1/1000 millimeter i taget när jag ser att fokus är nära och inväntar bra seeing för att veta om det ens är värt att trycka på inspelningsknappen eller om jag ska fortsätta att fokusera. Eftersom jag guidar på planeten med planetkameran samtidigt så är det enda jag behöver lägga energi på just att fokusera så noga det bara går.

Ang din QHY5-II så står det så här på tillverkarens hemsida
Does QHY5-II series camera support 12bit output
QHY5L-II camera fully support 12bit image output. You can select it in ASCOM driver or in EZPlanetary menu->camera setting->14bit.
When using ASCOM at 12bit, the hardware guide port will be not actived. It means you can use use QHY5L-II's hardware guide port when select 12bit in ASCOM.
We recommand you use 12bit for deep sky imaging.
QHY5-II does not support 12bit mode.
Källa
http://qhyccd.com/en/top/faq/qhy5-ii-faq/

Jag fattar inte riktigt om guideporten blir aktiverad eller inte i 12-bits läge? Hur som helst så vore det väldigt synd om den inte funkar i 12-bits läge då jag själv använder guideporten i 12-bits läge på min ZWO ASI120MM kamera för både planetguidening och deepsky guidening. Jag tror att det blir 14-bit odebayerat eller något i den stilen. Jag gick i från färgkameror för det blev så krångligt till slut och jag ville ta fina bilder.

Hur som helst, ladda hem firecapture och nya drivrutiner från qhyccd.com så är du snart igång med din kamera. Skriv här på forumet eller skicka PM så kan jag hjälpa dig via TeamViewer vid tillfälle.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”