Venus - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag tog de här bilderna igår innan Venus blev synlig för blotta ögat, det var lite tunna slöjmoln. Jag använde en 2.5 X Barlow som ger mig f/25 och filmade en minut per bild med 60 fps. Den övre bilden är en vanlig färgbild och är tagen 17:22:06 UT och jag fick dra ner Gain på minimum för att inte överexponera bilden. Jag använde IR-block filter.
Den undre bilden är tagen 17:12:09 UT genom IR-block-filter och violett filter W47. Det är första gången jag fotograferar Venus genom violett filter och tycker att det ger ett intressant resultat. Tack h-g för tips!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hansg

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by hansg »

Bra Torbjörn,
tunna molnskyr är ett elände de hindrar alltid det mesta av Uv strålningen,var det här också så inga tydliga band kunde urskiljas.
stoffe

Post by stoffe »

Härligt att du är igång med ditt Violettfilter! Hoppas du kan få ner bruset, det kanske är så att det inte fungerar så bra med färgkameror?
Är det här det filter som du använder?

http://www.astrosweden.se/uv-filter-125 ... us/27517-0
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Torbjörn

Post by Torbjörn »

@ h-g: Tackar! Jag kommer att upprepa experimenten när det är klarare himmel. Påverkas violettfilter W47 på samma sätt som UV-passfilter tror du?

@ Stoffe:Det är förmodligen inte optimalt att fota genom violettfilter med en färgkamera men jag testar ändå. Det här var första försöket någonsin för mig :) Nej det är inte ett sådant filter utan det är ett vanligt violett färgfilter Wratten 47.

http://www.astrosweden.se/ts-fargfilter-125-/27450-0

/Torbjörn
hansg

Post by hansg »

awww.jpg
awww.jpg (19.71 KiB) Viewed 2867 times
Det påverkas liknande får kanske en ljusare bild med W47 som också är lämpligt att anv visuellt, kör man enbart W47 utan irblock blir det en svag dubbelbild där ir har läckt ut ofta ser man dubbelbilden som två "horn" på Venus skära ,syns vid pilen på bif bild, kvaliten på filter varierar så det är värt att lägga ner lite tid att kolla upp dem.
En monochome kamera är att föredra, man kan göra en falsk färgbild genom att spara en Ir pass bild i röda kanalen, Uv i den blå och ofiltrerad som grön/gula kanalen.
Hade fram till 2010 Baaders uv pass filter men det var inte bra släppte igenom för mycke Ir, så har bytt till Schulers filter.
stoffe

Post by stoffe »

Här finns en test mellan Baader och Schüers UV-filter.

http://www.astrosurf.com/pellier/comparuvfilters

Jag passar på att fråga, jag äger inga häftiga UV-filter men jag har följande filter till godo.
Celestron.
#80A Blue Filter - 1.25”
#58A Green Filter - 1.25”
#56 Light Green Filter - 1.25”
#25 Red Filter - 1.25”
#21 Orange Filter - 1.25”
#12 Yellow Filter - 1.25”
Moon Filter - 1.25”

De finns med i min 1,25" okularväska med ett gäng Plössl Kit-okular, dvs de är ganska billiga. Jag använder de inte så ofta men ibland händer det och jag har bara använt dessa visuellt. Skulle något av dessa filter passa fotografiskt eller är de av för låg kvalité?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg

Post by hansg »

Om du menar på Venus så är det endast det blå som kan komma i fråga men lär inte vara bättre än det violetta, däremot är
Ir-pass filter bra de flesta anv då de som ligger i området 685 till 1000nm, Ir -pass har den fördelen också att det inte är så känslig för turbulent atmosfär är i stort det enda filter jag använder på Jupiter, och tycker jag får med mer av de svaga formationerna på planeten.
Vore kul om fler skickade sina Venus bilder eller teckningar till BAA Venus/Merkurius sektion, behöver inte vara medlem:

https://britastro.org/node/4934

Return to “Bilder”