Hur bygga fast pelare för en GPDX-montering?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Hur bygga fast pelare för en GPDX-montering?

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har sen 15 år en C8 med en GPDX-montering (i alla fall tror jag det är en GPDX, det är Vixen) på ett stativ. Nu har jag inte varit så aktiv några år, men ganska nyligen flyttat och funderar på om jag skulle passa på att ordna en fast montering, för att få mer stabilitet och enklare polinställning. Jag funderar på att gjuta en pelare och så sätta teleskopet på den.

Så kommer frågorna: hur kan jag använda min GPDX till detta? Stativhuvudet är fäst med en stor skruv mitt i... well... några idéer? Och hur gör man en fast montering som ändå går att justera?

Alla tips och beskrivningar är väldigt välkomna..:)

Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hur bygga fast pelare för en GPDX-montering?

Post by Jonas »

Du ska förmodligen gjuta in tre gängade stänger i toppen på pelaren och på dessa stänger hästa en platta (som du väger av).
Beroende på hur ditt stativhuvud ser ut, kan du då ta upp ett hål i plattan med den storlek du behöver. Är det bara för skruven, är det ju lätt. Är det en rund del med lite större diameter som "sticker ner", kanske du måste lägga något mellan men det bör inte vara svårt.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur bygga fast pelare för en GPDX-montering?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Jag gjorde ett litet repotage när jag gjorde min betongpelare. Kanske där finns något du kan ha nytta av.

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=8877

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Hur bygga fast pelare för en GPDX-montering?

Post by magnuslar »

Hej!

Tack för tips och råd. Ditt projekt, Lars, är ju väldigt instruktivt och inspirerande!!

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur bygga fast pelare för en GPDX-montering?

Post by AstroFriend »

Hej magnus!
Kul min beskrivning kanske kommer till nytta för dig. Jag har föresten skrivit om andra saker också, till ex. batterilåda och datorstyrning och andra praktiska saker. Sök på astrofriend, är det svårt att hitta så kan jag göra en länklista och lägga upp här.

Du kanske kan ha pelaren klar till nästa fotosäsong. Jag har min på landet, tyvärr är det 4 mil dit och inte vinterbonat, så det har blivit att jag har utrustningen på balkongen mest. Men vi bygger o grejar där så till nästa vinter kanske det är mer användbart, då kanske det till o med finns ett litet hus över pelaren.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”