ljusstyrka..

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

ljusstyrka..

Post by onkyo »

En sak jag har undrat över, vilket av ett 102mm linsteleskop och ett 114mm spegel samlar mest ljus?

Spegeln är ju lite större,men samtidigt så skymmer ju sekundären lite men frågan är hur mkt :?:
Image
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: ljusstyrka..

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Beräkna först refraktorlinsens area = 3.14 x radien x radien.
Beräkna därefter huvudspegelns area på samma sätt.
Beräkna obstruktionens area (den som orsakas av sekundärspegeln).
Beräkna huvudspegelns area minus obstruktionens area. Om denna blir större än refraktorlinsens area så har reflektorn större ljussamlande förmåga än refraktorn.

Sedan är det långtifrån säkert att man ser svagare stjärnor för att den ljussamlande förmågan teoretiskt är större. Det infallande ljuset måste också behandlas på ett bra sätt av teleskopet.

M v h
Hans Bengtsson
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: ljusstyrka..

Post by onkyo »

Tack för svaret,det blev 12 kvadratcentimeter till spegelteleskopets fördel.

Men sen har sekundärhållaren rätt grova pinnar så det blir nog jämt skägg i slutändan ändå :|
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: ljusstyrka..

Post by Hans Bengtsson »

Ja, du har rätt i att man också måste ta hänsyn till sekundärens trådar om dessa inte är ultratunna.

En liten grej att tänka på när det gäller ett teleskops "ljusstyrka":
Ordet används ibland i teleskopannonser, men kan syfta på två helt olika saker:

1. Teleskopets ljussamlande förmåga. Med den tolkningen är 5 tum f/8 "ljusstarkare" än 4 tum f/5.

2. Teleskopets fokalförhållande. Med den tolkningen är 4 tum f/5 "ljusstarkare" än 5 tum f/8.

M v h
Hans Bengtsson
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: ljusstyrka..

Post by onkyo »

Skywatchern är ljusstarkare,siktade in mig på en gatlampa och testade lite olika förstoringar med de båda teleskopen och det märkes tydlig skillnad...

Tog några kort,det första med bird-jones teleskopet i 100x förstoring (Men undrar just om f=1000 stämmer egentligen?)
Det andra med skywatchern i 77x förstoring,och det tredje med skywatchern i 110x förstoring...



Image
Image
Image
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: ljusstyrka..

Post by onkyo »

Spikade upp en plastbit på ett träd 100m bort,ville kolla det med brännvidden på bird-jones teleskopet jag var tveksam till...

Bird-jones f1000 20mm okular,skywatcher f500 10mm okular så det ska ju bli 50x förstoring för båda....

Mina misstankar besannades,brännvidden på bird-jones teleskopet stämmer inte riktigt för det syns ju tydligt att både trädet och plastbiten är större med det kort jag tog genom okularet på skywatchern.... :)
Image
Image
Nä nu har jag nog nördat klart ett tag :D

Return to “Optik”