Gjort ett litet test..

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Gjort ett litet test..

Post by onkyo »

Hur mkt damm och klet kan det bli på en lins innan bilden blir märkbart lidandes?

Gjorde ett litet test med min gamla skyluxtub,blandade iordning lite goja bestående av vatten och damm och kladdade på linsen :D

Siktade in mig på en gatlampa 100m bort i 50x förstoring,tittade först med kladdig lins,sen gjorde jag ren den och tittade igen....

Till min förvåning kunde jag inte se nån märkbar skillnad ,var helt övertygad om att med den skitiga linsen skulle det bli riktigt suddigt men där hade jag fel...

Skulle man göra samma sak på ljussvaga stjärnor så kanske man märke skillnad,men på en gatlampa gick det inte att märka nån försämmring av varken ljus eller skärpa...

Gjorde detta enbart för man är ju lite nojig med dammpartiklar osv på sin optik,summa summarim är att lite damm och nån liten kondensfläck inte är nåt att bry sig om om man råkar få nåt sånt på sin lins. För så skitig jag gjorde linsen går det nog inte att få till vid normalt bruk,då ska man va riktigt oförsiktig och rentav klantig .

Hoppas att nån fann det intressant i alla fall :)

Image
Image
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Gjort ett litet test..

Post by magnahrl »

Intressant & tankeväckande. Lätt att bli överkänslig för lite damm på optiska ytor. Jag brukar låta sådant vara tämligen länge innan jag agerar. En liten mikrorepa till följd av överdriven rengöring är nog värre?

/Magnus
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Gjort ett litet test..

Post by onkyo »

magnahrl wrote:Intressant & tankeväckande. Lätt att bli överkänslig för lite damm på optiska ytor. Jag brukar låta sådant vara tämligen länge innan jag agerar. En liten mikrorepa till följd av överdriven rengöring är nog värre?

/Magnus
Läst på utlänska forum att folk till och med förstört coatingen pga överdrivet rengörandes,så lite damm och nån kondensfläck påverkar nog inte det minsta skulle jag tro utifrån mitt test.../stefan....

Men nog är man lite rädd för damm i alla fall allt,så här ser mitt teleskop ut när det inte används :D
Image
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Gjort ett litet test..

Post by stoffe »

Jag kommer att göra ren min 8" f/4 spegel pga av att den är så matt. Jag tror inte att det optiskt spelar så stor roll men problemet som jag fått är att primärspegeln har en förmåga att samla frost precis där den är som skitigast. Det sägs att sekundären lätt kan få frost eller att frontlinsen på komakorrektorn som faktiskt sticker in i tuben får imma/frost men för mig är det helt uteslutande frost på primärspegeln. Är det fler som upplevt samma problem?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gjort ett litet test..

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Enstaka smärre fläckar på objektivlinsen/huvudspegeln har ingen större betydelse, förutsatt att de upptar endast en liten del av den totala ytan. Med Newton-teleskop har vi förresten ändå en riktigt stor "blind fläck" orsakad av sekundärspegeln.

Men om linsen/spegeln är mera allmänt smutsig och/eller täcks av ett kraftigt dammlager, då tycker jag man bör rengöra. Genomsläppligheten av ljus hos linsen, eller reflektiviteten hos spegeln, försämras onekligen om optiken inte är någorlunda ren. Jag tror inte att den saken kan studeras genom att kolla på avlägsna föremål dagtid, men däremot genom att studera gränsmagnituden nattetid.

Sammanfattningsvis tycker jag inte man behöver rengöra i tid och otid, men man ska inte heller låta det gå för långt innan man rengör. Om man skyddar teleskopet så väl som du gör på bilden behöver du nog nästan aldrig rengöra. Tänk bara på att vattnet måste få avdunsta efter ett obspass innan du täcker över med plast.

M v h
Hans Bengtsson
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Gjort ett litet test..

Post by onkyo »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

Enstaka smärre fläckar på objektivlinsen/huvudspegeln har ingen större betydelse, förutsatt att de upptar endast en liten del av den totala ytan. Med Newton-teleskop har vi förresten ändå en riktigt stor "blind fläck" orsakad av sekundärspegeln.

Men om linsen/spegeln är mera allmänt smutsig och/eller täcks av ett kraftigt dammlager, då tycker jag man bör rengöra. Genomsläppligheten av ljus hos linsen, eller reflektiviteten hos spegeln, försämras onekligen om optiken inte är någorlunda ren. Jag tror inte att den saken kan studeras genom att kolla på avlägsna föremål dagtid, men däremot genom att studera gränsmagnituden nattetid.

Sammanfattningsvis tycker jag inte man behöver rengöra i tid och otid, men man ska inte heller låta det gå för långt innan man rengör. Om man skyddar teleskopet så väl som du gör på bilden behöver du nog nästan aldrig rengöra. Tänk bara på att vattnet måste få avdunsta efter ett obspass innan du täcker över med plast.

M v h
Hans Bengtsson
Brukar låta det stå nån timme utan skyddslock med objektivet riktat mot golvet när jag varit ute med det/ stefan..

Return to “Optik”