Orion Jägaren - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
Präriefoten
spamtest: JA

Orion Jägaren - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: Orion Jägaren
Exponering: 5x80sec ISO400 f6.3
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Tidigt i januari månad jagade jag kometen Lovejoy genom kit linsen utan några större framgångar. Passade på att ta några bilder på Orion och så här i efterhand ångrar jag att jag inte tog några extra. Denna gång passade jag på att blända ner objektive till f6.3 vilket gav mycket bättre stjärnor, även om de inte är helt rund i 1:1 format. Har inte lyckats få bort gradienten av ljusföroreningar, å andra sidan så är det så det ser ut i verkligheten. Är nyfiken på att fota Betelgeuse nästa gång genom en liten refraktor. Är det något särskilt man skall tänka på när man avbildar starka stjärnor?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Re: Orion Jägaren - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Vilken härlig widefield bild du tagit, fast kanske det skulle gå att klämma ur lite mer färg ur den?

Stjärnan du skall fota med refraktorn är ju ljusstark, vill man återge den rätt, dvs ej överexponerad blir det väldigt korta exponeringar, kanske kortare än 1 sekund. Men man kanske vill ha med andra ljussvagare stjärnor också. De behöver längre exponeringar men då får man som sagt överexponerat på de starkare och förlorar färginformationen där. HDR teknik är ju ett sätt att lösa det på.

Ett annat knep är att ställa teleskopet/linsen lite ur fokus, på det sättet sprids stjärnan ut över flera pixlar och med lämplig urfokus och exponering bibehåller man färgerna. Exempel om stjärnan täcker 10x10 pixlar i oskarpt läge klarar sensorn 25ggr högre signal utan att överexponera om den täckte 4 pixlar i skarpt läge.

Jag hittade lämpligt nog ett gammalt kort på Orion jag tog för tjugo år sedan där jag gjort ur fokus för att framhäva färgerna, kan läsa i anteckningarna att filmen var Kodak PJM-2 640, fullframe redan på den tiden :-)
orion out of focus.jpg
orion out of focus.jpg (51.2 KiB) Viewed 2088 times
Men nu vill man ju inte ha bilden så här även fast färgerna framträder bra.

Om man har lite experimentlust kan ju en urfokusbild kombineras med en skarp bild och därmed man både har skärpa och färg. Jag har inte testat detta själv, men kunde gå till så här.

Ta ett antal skarpa bilder där alla stjärnor kommer med, alltså vissa då blir överexponerade, ta sedan även ett antal ur fokus. Stacka ihop de två grupperna var för sig men använd samma referens så att stjänorna är på samma ställe på alla bilderna.

Gör den skarpa bilden monokrom, det blir I (L) kanalen. Ta sedan färgerna från den oskarpa bilden. Gör om den oskarpa bilden från RGB läge HSI, H=Hue (nyans), S=Saturation (mättnad), I=Intensity (ljusstyrka). Byt ut I kanalen till den skarpa monokroma bilden. Du behöver ett program som klarar denna omvandling RGB till HSI och sedan tillbaks igen. Jag testade någon gång att omvandla bilden så här i IRIS men idag kanske Gimp är bättre, fast där kallar de inte det för HSI utan HSL. Går säkert att göra i Photoshop och andra program också.

Har man bra skärpa i bilden så att stjärnan bara kommer återges på någon enstaka pixel på skärmen framträder färgerna i varje fall väldigt dåligt. Då kan man använda någon funktion eller filter som sprider ut de ljusstarkare stjärnorna över flera pixlar på skärmen, vet inte vad det heter i fotoredigeringsprogrammen, selektivt blur kanske. Eller så kanske man kan måla oskärpa i ett lager på de starkaste stjärnorna.

Nästa gång jag fotar skall jag ta några ofokuserade bilder för att testa själv.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Tack för tipsen och din färgbild av Orion.
Onekligen låter det ganska avancerat men man lär sig inget om man inte prövar. Nästa gång tillfälle ges ska jag ta två serier på Betelgeuse med och utan fokus så att bildmaterialet blir tillgängligt.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin.
Det blir spännande att höra hur det går. Du måste vänta så länge som möjligt innan du lämnar 32 bit och går över till 8 bit. Gimp kanske inte riktigt är redo för detta innan version 2.10 kommer. Men ps kan antar jag. Iris klarar hsi konverteringen men arbetar bara med 15 bit, kan användas till nöds.

Ser i din fotnot att du har en sw 150/750 f5. En sådan längtade jag länge efter att köpa. Antar den har kraftiga färgfel. Min tanke hur komma förbi det var att man får dela upp exponeringen i 2 steg. En där den röda är fokuserad och en där grön blå är fokuserad. Sedan får man ta de skarpa färgerna från resp stack. De oskarpa kanske man kunde utnyttja för att framhäva färgerna enligt ovan om de nu blir lagom oskarpa.

Eller det kanske inte var refraktorn du har utan reflektorn?

Vilka bilder har du taget med det teleskopet?

För min del blev det inget av med det teleskopet utan en APO istället med nya spännande problem att lösa som du kanske läst om. Jättenöjd med teleskopet, bara adaptrarna och fullframe som måste lösas. Inte bara utan riktigt knepigt och oväntade problem.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”