MN190 grundinställning innan kollimering

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
majo
Posts: 19
Joined: 2008-03-05 22:09:17
Location: Torsby

MN190 grundinställning innan kollimering

Post by majo »

Någon som har mätt upp avståndet mellan sekundärspegelhållaren och korrektorn/hållaren på ett ny/rätt kollimerad MN190?
Har nyss köpt ett exemplar som helt klart behöver kollimeras men jag får inte riktigt iordning på kollimeringen och tänkte kanske börja från början.
Gissar också att höjden på primären kan bli fel om man skruvar för mycket på alla skruvar, vilket jag känner att jag kanske gjort nu? Lämpligt utgångsmått?
SkyWatcher MN190
SkyWatcher AC 102/600
SkyWatcher NEQ6
Canon EOS 600D
Qcam5L-II
Lakeside focuser
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: MN190 grundinställning innan kollimering

Post by Jonas »

Sitter här och funderar på om du kan montera den på något annat sätt än när den är riktigt kollimerad. Då faller ju alla mått rätt automatiskt.
Det skulle i så fall vara om sekundären i sig inte ligger parallellt med primären ... men då är den inte heller riktigt kollimerrad.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
majo
Posts: 19
Joined: 2008-03-05 22:09:17
Location: Torsby

Re: MN190 grundinställning innan kollimering

Post by majo »

Är det känsligt om sekundären är något förskjuten axiellt i tuben (Om det nu överhuvud taget går)? Tänkte om mittskruven skulle vara i/utskruvad av någon anledning. På bilder på nätet så ser det ut som om centerskruven är fjäderbelastad, men inget säger om den är utskruvad. Det borde ju finnas något "standardläge" där man kan mäta det utskruvade utrymmet mellan sekundärhållardelarna?
Om det nu det avståndsförhållandet gentemot korrektorn spelar roll alls. I en newton hade antagligen bara fokus flyttats ut eller in?
Är ni med på vad jag menar? Inte säker ens om jag fattade vad jag just skrev :D
SkyWatcher MN190
SkyWatcher AC 102/600
SkyWatcher NEQ6
Canon EOS 600D
Qcam5L-II
Lakeside focuser
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: MN190 grundinställning innan kollimering

Post by gunnar »

Ja centerskruven är fjäderbelastad på mn190, jag har en bra bild på hur detta ser ut demonterat från korrektorn på en mn190. Hur lägger man in en bild här i tråden? Varning på sin plats! Skruva inte ur centerskruven för mycket, då trillar sekundärspegeln och hållaren loss och skadas. Detta inträffar redan innan dom tre justerskruvarna når sitt bottenläge.

Hittade en tråd med lite bilder här.
http://stargazerslounge.com/topic/14101 ... e-focuser/
Bilden på sidan 2 i tråden post nr #23
User avatar
majo
Posts: 19
Joined: 2008-03-05 22:09:17
Location: Torsby

Re: MN190 grundinställning innan kollimering

Post by majo »

Kan det vara en öppning på par 5 mm vi talar om mellan de båda delarna på sekundärspegelupphängningen?
Hur stor roll spelar denna distans? Tänkte lyfta av linsen och justera om nödvändigt. Centerskruven är en sak, men den andra åtdragna skruven? Vad gör den?
Och när du säger att justerskruvarna ev kan börja bottna, är detta ok rent optiskt att spegeln flyttar sig såpass mycket axiellt? Är väl iallafall 3-5mm kvar dit på den kortaste justerskruven nu.
SkyWatcher MN190
SkyWatcher AC 102/600
SkyWatcher NEQ6
Canon EOS 600D
Qcam5L-II
Lakeside focuser
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: MN190 grundinställning innan kollimering

Post by Jonas »

Mycket bra beskrivning Gunnar!
Där står allt man behöver veta.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: MN190 grundinställning innan kollimering

Post by gunnar »

majo wrote:Kan det vara en öppning på par 5 mm vi talar om mellan de båda delarna på sekundärspegelupphängningen?
Hur stor roll spelar denna distans? Tänkte lyfta av linsen och justera om nödvändigt. Centerskruven är en sak, men den andra åtdragna skruven? Vad gör den?
Och när du säger att justerskruvarna ev kan börja bottna, är detta ok rent optiskt att spegeln flyttar sig såpass mycket axiellt? Är väl iallafall 3-5mm kvar dit på den kortaste justerskruven nu.
På min MN190 är öppningen mellan delarna i hållaren ca3-4mm, om det blir 5mm eller däröver börjar det bli risk att centrumskruven kunde gänga ur på min hållare, men det var innan jag bytte till en längre centrumskruv. Nu har jag en så lång centerskruv att jag kan skruva justerskruvarna ända i botten utan att centrumskruven för den del gängar ur helt (bara för säkerhets skull alltså). Det är ju inte meningen att man ska justera dom 3 justerskruvarna i botten, men som sagt centerskruven gängar ur sig helt innan man når så långt på justeringarna.

Den andra åtdragna skruven du menar är lång och går rakt igenom till insidan och sticker in i ett hål i sekundärspegelns hållare och agerar "styrpinne" så att sekundären med hållare inte ska kunna rotera när man håller på och justerar, skruven behöver aldrig röras. Man kommer inte åt att hålla sekundären för hand om det skulle behövas på en stängd tub med korrektorlins, därför finns styrpinnen.

Originalfokuseraren på mn190 har ju en justermöjlighet 2-3mm axiellt längs tuben för inställning av fokuseraren. Denna möjlighet försvinner om man moddar till annan fokuserare som inte har denna funktion. Enda sättet blir då att justera in sekundären med centrumskruven under fokuseraren och det är då som det kan justeras för mycket på centrumskruven. Det har då hänt att lilla sekundär tar en flygtur ända till primärspegel blå om det vill sig illa.. hua
User avatar
majo
Posts: 19
Joined: 2008-03-05 22:09:17
Location: Torsby

Re: MN190 grundinställning innan kollimering

Post by majo »

Tack för den mycket utförliga beskrivningen Gunnar!
Jag började helt enkelt om från början. Plockade isär allt och satte primär och sekundär i "grundläge". Sekundärens skruv behövde inte bytas ut, den var lagom iskruvad.
Monterade på en självhäftande triangelmarkör på primären för att passa Catseyen. Här upptäckte jag att cirkelmarkeringen på primären inte satt i mitten! Den låg ca 3 mm offset!
Vet inte om detta är vanligt?
Justerade spegelöverfallen av gummi så att spegeln inte satt alltför hårt utan gick att röra liite.
Kollimeringen gick bra och jag börjar närma mig nu även om det är lite skruvande kvar.
SkyWatcher MN190
SkyWatcher AC 102/600
SkyWatcher NEQ6
Canon EOS 600D
Qcam5L-II
Lakeside focuser

Return to “Optik”