Venus syntes ute i väster på ganska hyfsad höjd. Den var på väg ner så jag började med att titta på den först med 60 X och sedan 112 X. Venus hade vuxit till sig ganska rejält sedan förra gången jag tog en ordentlig titt på den när jag var ute i Munkedal. Storleken börjar bli fin och fasen var mycket tydlig. Venus ser nu ut som en liten måne mitt mellan halv- och fullmåne...möjligen med lite mer dragning åt en liten fullmåne.
Jupiter var på väg upp i öster så jag svängde runt tuben åt det hållet. Planeten såg riktigt fin ut med tydliga band och Callistos skugga syntes nästan exakt mitt på Jupiter vid ca 17.30 UT. Månarna stod på rad med Ganymedes, Europa och Callisto till vänster om planeten och Io till höger. OBS spegelvänt på grund av refraktorn.
Månen stod högt uppe i söder och jag riktade tuben ditåt och hann få en kort titt på Månen dagen efter halvmåne. Bilden var mycket skarp och stabil i 112 X och jag följde sakta terminatorn uppåt och neråt ett par gånger innan molnen rullade in och dolde allt på himlen.
Jag var glad att jag tog en snabb titt direkt när jag kom hem, annars hade det blivit nitlott!
/Torbjörn