Ok, skratta inte nu men...

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
nordträsk
Posts: 3
Joined: 2015-01-20 21:14:01
spamtest: JA

Ok, skratta inte nu men...

Post by nordträsk »

...hur fungerar linskyddet på teleskopet? Jag har fått ett begagnat teleskop och vi fattar helt enkelt inte hur man tar väck linsskyddet. För av ska det eller? Som sagt, skratta inte :)
Teleskopet ser ut som nedan.
Nästa fråga om vi fattar oss på linsskyddet är vilka reglage ska man koncentrera sig på? Det är ju styrmojänger över högt och lågt...Tacksam för svar!
Mvh Astronets största rookie ever :D
IMG_6926.JPG
IMG_6926.JPG (57.93 KiB) Viewed 4871 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ok, skratta inte nu men...

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Om du tittar på den här bilden av ett litet Newton-teleskop (vilket du också har) ...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... 5_inch.jpg

... så finns huvudspegeln nere till höger i tuben. Där ska tuben vara "stängd", ingenting ska tas bort där. För att ljusstrålarna ska komma in till huvudspegeln måste det däremot vara öppet uppe till vänster, där finns normalt ett skyddslock som alltså ska tas bort. Inne i tuben finns också en liten sekundärspegel som reflekterar in ljuset till okularet, dvs den lins (eller system av linser) som du tittar i. Okularet är placerat i närheten av teleskoptubens öppning, dvs uppe till vänster på bilden.

Kom gärna med fler frågor, vi svarar gärna.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ok, skratta inte nu men...

Post by stoffe »

Uppskattningsvis så drar man bara av linsskyddet i framändan av tuben. Sen kommer du behöva lära dig att kollimera teleskopet före användning oxå.

Här är en utmärkt guide för hur man gör det.
http://w1.411.telia.com/~u41105032/skolli/skolli.htm
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
nordträsk
Posts: 3
Joined: 2015-01-20 21:14:01
spamtest: JA

Re: Ok, skratta inte nu men...

Post by nordträsk »

Tack för alla svar!
Nu förstår jag lite bättre, jag ville se teleskopet som en kikare där man tittar i ena änden och riktar den andra. Men så var då alltså inte fallet. Jag antar att denna kollimering har att göra med de styrstänger som sticker ut lite här och var. Ska kolla den länken!
Det är ju två "titthål", en på den yttre kikaren och en till själva tuben. Är den yttre kikaren bara en riktkikare och den till tuben den som tillhör själva teleskopet, har jag fattat saken rätt då?
Om man ska ge sig ut att titta på exempelvis månen, är det nåt speciellt man kan tänka på? Bättre/sämre tidpunkt? Förutom mulet förstås :green:
Spelar det stor roll om det är fullmåne eller ej till exempel?
Min sambo föreslog att vi kunde kanske titta med teleskopet genom ett fönster, jag misstänker att fönstret sabbar en del, eller?
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Ok, skratta inte nu men...

Post by Timaoes »

Hej, och välkommen till Astronet.

Jag ska försöka fylla på lite.
Jag antar att denna kollimering har att göra med de styrstänger som sticker ut lite här och var.


Nej, kollimeringen handlar om finjusteringen av själva optiken. Som nybörjare tycker jag inte du ska fundera närmare på det. Risken är att du bara ställer till det. Med lite tur är teleskopet hyfsat kollimerat och i så fall behöver du inte bekymra dig om det. När du har skaffat dig lite erfarenhet kan du börja fundera på kollimeringen.

Styrstängerna använder du för att sköta följet. Som en följd av jordens rotation flyttar sig allt långsamt över himlen med påföljd att ett objekt du observerar glider ur bild. Du använder då rattarna för att följa med.
Det är ju två "titthål", en på den yttre kikaren och en till själva tuben. Är den yttre kikaren bara en riktkikare och den till tuben den som tillhör själva teleskopet, har jag fattat saken rätt då?
Den lilla tuben kallas för sökare och används för att rikta teleskopet mot rätt område på himlen. Denna behöver med all sannolikhet ställas in så att det som visas i mitten av sökaren också visas i okularet. Detta gör du enklast på dagtid. Sikta in dig på något landmärke ca en kilometer bort. Om sökaren är rätt inställd ska du se landmärket i okularet när du riktar sökarens hårkors mot det. Gör du inte det behöver sökaren justeras. Det brukar sitta två skruvar på sökaren som man rattar på.
Om man ska ge sig ut att titta på exempelvis månen, är det nåt speciellt man kan tänka på? Bättre/sämre tidpunkt? Förutom mulet förstås
Du bör vänta tills månen kommit upp en bit från horisontdisen, men annars är det bara att observera. Månen gör sig bäst innan den är full, då alla skuggor försvinner. Just nu står också komet Lovejoy bra till. Framåt kvällen klättrar också Jupiter upp på himlen i öster.
Min sambo föreslog att vi kunde kanske titta med teleskopet genom ett fönster, jag misstänker att fönstret sabbar en del, eller?
Du misstänker rätt. Ut i mörkret!

Lycka till

/Johan
mliljedl
Posts: 22
Joined: 2013-09-29 11:14:47
spamtest: JA

Re: Ok, skratta inte nu men...

Post by mliljedl »

Timaoes wrote:Hej, och välkommen till Astronet.
Nej, kollimeringen handlar om finjusteringen av själva optiken. Som nybörjare tycker jag inte du ska fundera närmare på det. Risken är att du bara ställer till det. Med lite tur är teleskopet hyfsat kollimerat och i så fall behöver du inte bekymra dig om det. När du har skaffat dig lite erfarenhet kan du börja fundera på kollimeringen.
Förutsatt att han inte har skruvat på kolimerings skruvarna i ett försök att ta bort "linsskyddet"

Martin
GSO 10", EQ6 synscan
nordträsk
Posts: 3
Joined: 2015-01-20 21:14:01
spamtest: JA

Re: Ok, skratta inte nu men...

Post by nordträsk »

Han är i det här fallet en hon :-)
Nej, jag har faktiskt knappt vågat röra något innan jag visste vad som var vad. Men det har jag fått bättre klarhet i tack vare er. Tack tack!
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Ok, skratta inte nu men...

Post by awasen »

Youtube är en fantastisk källa till information också!

Här är t.ex. en video som förklarar hur ett Newton teleskop fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=22pmi3oP57w

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Return to “Teleskop allmänt”