5, 8, 10, 13, 17, 21 och 24 mm Hyperion okularväska, behövs?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 5, 8, 10, 13, 17, 21 och 24 mm Hyperion okularväska, beh

Post by timokarhula »

Det är mycket imponerande om du sett Ringnebulosans centralstjärna med bara 8 tums teleskop! Det ska gå vid ideala förhållanden och med mycket hög förstoring. Som sagt tidigare i tråden ökar gränsmagnituden vid högre förstoring upp till en viss nivå. Jag har sett centralstjärnan i M57 med tre olika teleskop, min gamla 44.5 cm Dobson med 267x (lite tveksam?), min 53 cm Dobson och 434x (en vacker syn då pupillen i Ringnebulosan stirrar mot mig) och 16-tums ODK med 544x-777x (centralstjärnan syns fint vid bra seeing).

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: 5, 8, 10, 13, 17, 21 och 24 mm Hyperion okularväska, beh

Post by Torbjörn »

Jag har aldrig sett M57s centralstjärna visuellt men jag har lyckats få med den på bild när jag gjorde ett litet experiment med min planetkamera i mitt Celestron C8. Ingen bra bild alls jämfört med vad man kan se här på Astronet men man ser M57 i färg med centralstjärnan. Ett kul experiment!
m57b.jpg
m57b.jpg (70.26 KiB) Viewed 2945 times
Vad gäller frågan om Hyperion-okular så har jag ett Baader Hyperion 24 mm som jag är mycket nöjd med, tycker att det känns rätt optimalt att använda med mitt 200 mm SCT inne i Stenungsund. Det ger mig ungefär samma synfält som ett 32 mm Plössl men med större förstoring vilket är bra när man har en del ljusföroreningar. Himlen blir lite mörkare och kontrasten bättre.

/Torbjörn :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 5, 8, 10, 13, 17, 21 och 24 mm Hyperion okularväska, beh

Post by Hans Bengtsson »

För min egen del har jag bara sett centralstjärnan en gång, det var med Newton 60 cm. Med 20 cm måste den vara extremt svår. Magnituden 14.8 ges ofta, men det är fotografisk (blå) magnitud. Detta är en extremt het stjärna (spektrum O) och visuellt är den svagare, man har mätt visuell magnitud 15.3 om jag minns rätt. Samtidigt skapar den lätt diffusa bakgrunden problem, så vanligen krävs det ett rejält stort teleskop, kanske 35 cm eller större. Och många har förgäves letat efter stjärnan med instrument större än 40 cm. Å andra sidan lär det finnas någon rätt säker positiv rapport med 9-tummare.

Här finns en diskussion i ämnet:

http://stargazerslounge.com/topic/15282 ... tral-star/

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 5, 8, 10, 13, 17, 21 och 24 mm Hyperion okularväska, beh

Post by stoffe »

timokarhula wrote:Det är mycket imponerande om du sett Ringnebulosans centralstjärna med bara 8 tums teleskop! Det ska gå vid ideala förhållanden och med mycket hög förstoring. Som sagt tidigare i tråden ökar gränsmagnituden vid högre förstoring upp till en viss nivå. Jag har sett centralstjärnan i M57 med tre olika teleskop, min gamla 44.5 cm Dobson med 267x (lite tveksam?), min 53 cm Dobson och 434x (en vacker syn då pupillen i Ringnebulosan stirrar mot mig) och 16-tums ODK med 544x-777x (centralstjärnan syns fint vid bra seeing).

/Timo K
Jag höll på i ca 1 timme och skulle verkligen se centralstjärnan, jag kunde se den med indirekt seende och jag la mig ner på marken och vilade 5 min och försökte igen. Men jag kunde se den flertal gånger och jag kan verkligen bekräfta att jag sett centralstjärnan i M57 med ett Cave Astrola 8" f/8 med 35 mm sekundärspegel. Däremot minns jag inte vilket okular jag hade, jag lånade en okularväska av en vän och där fanns Hyperion 5 och Hyperion 13 mm okular. Båda två presterar utmärkt i det teleskop som jag har. Jag skriver i stort sett aldrig upp mina observationer men jag läste om deep sky log, den såg intressant ut och motiverade till att journalföra observationerna.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 5, 8, 10, 13, 17, 21 och 24 mm Hyperion okularväska, beh

Post by Gunnar K »

Den här tråden blev ju betydligt mer intressant än jag hade kunnat föreställa mig när jag ställde min "enkla" fråga!
Dock gjorde den det avsevärt svårare för mig att komma fram till vilka fyra okular jag skulle välja... :-)

Baader har ju plockat in 5, 10, 17 och 24 mm i den "inkompletta" okularväskan. Tänkte först byta de två kortaste brännvidderna mot nästa (inte fullt lika korta) par - verkade som att 8, 13, 17 och 24 kunde bli optimalt (även om jag som sagt i och för sig redan har en Panoptic 24 mm). Sedan kom någon och föreslog att jag skulle skära i den ena ändan och lägga till i den andra. Och nästa föreslog att jag tvärtom skulle skära i den andra ändan och lägga till i den ena. Osv. :-)

Och sedan började jag fundera på hur jag skulle kunna välja dessa 4 okular så att de blev optimala för all de tre teleskop vi har. Hur det gick är ju inte så svårt att räkna ut...

Började nästan känna mig lite som Gösta Ekman, när han inte kunde välja mellan Aftonbladet och Expressen.
Ifall någon skulle vara för ung för att förstå vad det är jag syftar på, så har ni t.ex. detta youtube-klipp att förnöja er med:
https://www.youtube.com/watch?v=qRme1X2O400 6 min 39 sek


Nåja, helt oförberedd var jag ju inte. Visste sedan tidigare att av två okular med samma brännvidd så kunde det ena vara toppen och det andra mediokert med ett visst teleskop, men med ett annat teleskop så kunde det bli precis tvärtom.

När jag första gången för ett antal år sedan frågade en astro-veteran om hur många okular man behövde, så sa han att alla får förr eller senare ett alldeles för stort berg av okular.

När jag träffade på en annan veteran svarade han: "Man kan aldrig få för många okular."

Den tredje: "Jag har gått över till astro-fotografering, så jag använder inga okular alls!"

******************************

Så hur gick det till slut?

Tja, jag kunde helt enkelt inte välja... :-)
Så det fick bli den fulla Hyperion-väskan med 7 st okular, som nu är beställd.
Det kan vara en väl värd investering att skaffa en hel serie okular med "matchande" egenskaper rätt igenom alla.


Sedan har jag kanske glömt att informera om en sak. Undermedvetet tänker man lätt att alla känner till det man själv gör, vilket ju verkligen långt ifrån alltid är fallet. Anledningen till att mina frågor dök upp här just nu, är att AstroSweden kör sin Julspecial på Hyperion-okularen t.o.m. 31 januari.

Länk till de olika Julspecial-erbjudandena:
http://www.astrosweden.se/aktuella-erbj ... ion/506276


Man kan t.ex. köpa två valfria Hyperion-okular inom 5 till 24 mm-området för 1.575 kr tillsammans. *)
Hyperionväska med plats för 7 st okular, men 4 levererade kostar nu under Julspecialen 3.990 kr.
Dito med Baaders alla 7 Hyperion-okular inom intervallet 5-24 mm kostar nu 6 520 kr.

*) Här skriver AstroSweden: OBS! Uppge vilka brännvidder du vill ha NÅGONSTANS I ADRESSRUTAN när du kommer till kassan! Detta pga. att vi i nuläget inte har någon meddelanderuta!


Edit: Korrigerat stavfel.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 5, 8, 10, 13, 17, 21 och 24 mm Hyperion okularväska, beh

Post by Gunnar K »

Först - ETT STORT TACK till alla som hjälpt till med råd och massor av information!

Ifall någon skulle vilja ta en titt på dessa Hyperion-okular så kommer "polar'n Per" och jag att ha med oss väskan upp till VSP i Lysvik nu under veckoslutet.

Bara att fråga efter Gunnar Karlsson.