M42 Orionnebulosan - Danjel Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Danjel
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Danjel Svensson

Post by Danjel »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: L:163*1,6sek, D:10*1,6sek, Bias:10
Fotograf: Danjel Svensson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Första försöket på M42 med samma teknik som min förra publicerade bild på M31, dvs ingen guidning och utan teleskop. Fotade med min Canon 700D med ett 300mm Sigmaobjektiv. Följde nebulosan manuellt. Fick 480 lightframes som jag matade in i DSS. Programmet valde ut 163 av bilderna som "acceptabla". Fortfarande fascinerad av sådant resultat med så pass korta exponeringar. Tänk vad jag kommer att kunna åstadkomma så fort jag blir kompis med min EQ-5:a. :) God Jul och Gott Nytt År!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
VigdisVZ

Re: M42 Orionnebulosan - Danjel Svensson

Post by VigdisVZ »

Kul att se vad man kan göra om man bara "biter ihop" och jobbar med det man har! Grymt resultat!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
stoffe

Post by stoffe »

Härligt att du fått ett resultat som du är nöjd med, med tanke på din otroligt korta exponeringstid så är det ett bra resultat. Dock verkar inte fokus ha blivit perfekt? Jag har hört att autofokus kan fungera på DSLR-kameror om du fokuserar på starka stjärnor. Sen brukar man alltid få blända ned objektivet två steg för bästa resultat.

Om du äger en EQ5 och behöver hjälp och inte har någon astronomiförening i närheten så föreslår jag att du åker till Värmland Star Party i Mars så kommer det finnas massor av folk där inklusive jag själv som kan och vill hjälpa dig med din montering. :good:

Med 300 mm så bör du kunna exponera utan problem upp till 5-10 minuter med guidening med en EQ5a när allt lirar som det ska.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Wolwerine

Post by Wolwerine »

Bra jobbat med den korta exponeringstiden må jag säga! :)

Har ofta inte märkt någon skillnad med mina amatörögon med alltför många stackade bilder, har begränsat mitt eget arbete till mellan 15-20 bilder per stack.
Kanske någon som läser kan fylla på men hur det verkligen är med många stackade bilder och förtjänsten av det?
Vid planetfoto är det väl vanligt med film och en väldig mängd bilder att hantera men det är nog kanske annorlunda.

Return to “Bilder”