Problem med stackning - fel på mina flats?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Problem med stackning - fel på mina flats?

Post by Martin F »

Med vissa bilder (främst med längre exponeringstider) får jag problem vid stackningen med DSS. I vissa av bildens områden delar kanalerna på sig (rött, grönt och blått) så att stjärnorna ser ut som "stoppljus". Det blir bara så i delar av bilden och man ser att förändringen går gradvis.

När jag stackar utan flats försvinner problemet. Jag kan dock använda flats för vissa objekt. Kan det bero på att objektivets egenskaper ändras när det är kallt ute och uppvärmningen inte är jämn över kvällen? Jag kör ju värmeband som tappar batterispänning efter ett tack, objektivet kallnar, värm med hårtork, i med nya batterier och köra igen. Medan flatsen är korta exponeringar som inte drabbas av detta.

Jag har provat att ta nya flats när kameran fått stå och bli riktigt kall och även när den stått med värmeband en stund men problemet kvarstår, även om det minskar eller flyttar till andra ställen i bilden.

Jag förstår dock fortfarande inte riktigt hur det kan få den effekten det får. Här nedan är länkar till två versioner av samma bild. Med och utan flats i stackningen. 16-bitars tiff.

Kan någon ta en titt och säga vad ni tror? Och hur kommer jag runt problemet? Köra värmeband med nätspänning och låta allt stå för att få jämn temp och sedan ta flats för varje fotosession? Funderar på att testa stackning i PI för att se om det funkar bättre.

https://www.dropbox.com/s/bhu026y7lcuu0 ... s.tif?dl=0

https://www.dropbox.com/s/zv60vr7mnhu8a ... s.tif?dl=0
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Problem med stackning - fel på mina flats?

Post by AndreasW »

Hej!

Har också råkat ut för det här problemet ett par gånger med DSS (råkade precis ut för det nu när jag stackade mina senaste bilder!).
Har inte fullt förstått vad det är men det verkar som att det går fel i registreringen av stjärnorna för DSS och detta leder till att stjärnorna blir utsmetade. Min gissning är att det är flatsen som överkompenserar i ett visst område av bilden (så att denna blir lite för ljus) och att DSS då hittar för många stjärnor (och kanske även brus) och rör till allt. Förra gången jag råkade ut för det här var enda lösningen att stacka utan flats. Man kan laborera med tröskeln för hur känslig DSS skall vara (vilka stjärnor som skall tas med) och genom att minska känsligheten kanske få det bättre. Men jag har tyvärr inte löst problemet fullständigt (stackar om nu med lite andra inställningar, får se hur det går).

/Andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Problem med stackning - fel på mina flats?

Post by Martin F »

OK, skulle det kunna lösa sig med att stacka i t.ex Pixinsight då tro?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Problem med stackning - fel på mina flats?

Post by Martin F »

Wohoo!! Testade att stacka om bilderna med hårdare satt tröskel för stjärndetektion och det verkar ha funkat! Du har räddat min dag (kväll)! :green: :good: