M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by Toby »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orion nebula
Exponering: Ha: 5x180s + 2x300s, S2: 5x180s, O3: 5x180s
Fotograf: Tobias Andersson
Teleskop: Celestron C9.25 f/10
Kamera: Atik 383L+
Kommentar: Äntligen lite stjärnklart!

Första bilden med stackade exponeringar. Använde DeepSkyStacker, inte lite inställningar att pilla med, men körde default på det mesta. Har använt darks och bias. Flats har jag inte klurat ut än =)

Har byggt en Bahtinov-mask som jag tror fungerade suveränt. Hur ställer man skärpan korrekt utan mask egentligen?

Bilden är tagen mitt i city med en herrans massa gatulampor intill. Otroligt spännande med smalband helt klart.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by Toby »

Någon som har bra tips på brusreducering mottages det gärna.
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by Init4theimaging »

Hej Tobias.
En C9.25 e nog inte det lättaste att hantera för nybörjare, så grattis o snyggt jobbat!! :good:

Bias kan du vänta med tills du lärt dig använda flats.
Kör du både bias och darks motarbetar de varandra när det gäller att få bort utläsnings-bruset.
Darks innehåller redan utläsnings-brus och det subtraheras bort med dessa.
Kör du bias oxo så "stoppar du tillbaka" utläsnings-bruset igen.
Bias kan du använda för att få bort utläsnings-brus från flats eller från dina lightframes när du inte har några darks.

Övrig brus-reducering finns det nog andra som kan svara mer ingående på då jag bara använder standard verktyget i PS till detta. (dock ofta lokalt eller ihop med en inverterad mask)

Mvh,
Daniel
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by Frost »

hej grattis till en fin bild angående dina frågor så kan jag säga att skärpan ställer man med live view på kameran och zoomar så mycket det går på en stjärna, alternativt (vilket är det bästa) så kopplar du på en autofokuserare som du kan koppla till datorn och styra med program, då så kan du bara låta datorn ge dig perfekt skärpa. denna metod finkar med ccd kameror men när det kommer till DSLR så är jag inte säker om man kan koppla den till datorn lika lätt.
och angående brusreducering så antar jag att du inte syftar på denna bild? för jag kan inte se så mycket brus alls men för att svara på frågan så funkar pix insigt bäst och om ska du fortsätta med astrofoto så kommer du villja ha det programmet.
du kan ladda ner en trial på deras hemsida gäller över en månad och är helt öppen alltså inga vattenmärken,bortagna funktioner eller något sådant det är samma program du köper vilket ligger på 2100 skulle vara dyrare men Sverige är inte med i eurozonen så vi får rabatt :good:
annars så funkar Photoshop också ett litet tips bara är att inte dra på för mycket brusreducering enligt mig så ska du använda så lite brusreducering du kan.
Kör du både bias och darks motarbetar de varandra när det gäller att få bort utläsnings-bruset.
Darks innehåller redan utläsnings-brus och det subtraheras bort med dessa.
Kör du bias oxo så "stoppar du tillbaka" utläsnings-bruset igen.
är du säker på det jag har inte hört något om att det ska försämra bilden snarare tvärtom och i DSS så varnar den om du glömt att lägga till bias och darks.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by hbar »

Hej Tobias, mycket fin bild.

Ta medelvärde både på darks, bias och flats så blir man av med brusbidrag från dessa. Du hittar en hel del nyttigt om brus här
http://www.stark-labs.com/craig/articles/articles.html
Nebulosity är lättanvänt och ett bra sätt att komma igång med detta.
http://www.stark-labs.com/help/nebulosi ... rials.html

/Håkan
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by Init4theimaging »

Frost wrote:är du säker på det jag har inte hört något om att det ska försämra bilden snarare tvärtom och i DSS så varnar den om du glömt att lägga till bias och darks.
http://www.stark-labs.com/help/nebulosi ... _HowTo.pdf

Craig Stark tar upp det här redan under första punkten.
Finns ett par olika vägar att gå. Vet inte hur DSS jobbar, men det KAN ju vara så att programmet kör bias-subtraction på både light och dark frames, och då är ju allt ok. Ett av problemen med DSS som jag ser det är att man har ingen aning om vad det pysslar med.

Nebulosity är ett vettigt nybörjar program till capture och preprocessing, och det till vettiga pengar.
Jag använder det till capture men har börjat snegla på Sequence Generator Pro.
Till preprocessing gillar jag CCDStack2 skarpt.

Pixinsight e jag inte alls förtjust i, mest beroende på användar-gränssnitt och alla de bilder där man omedelbart kan se att -Här har man använt Pixinsight!!
Det sistnämnda har givetvis med användaren att göra oxo, men att programmet lämnar ett så tydligt "avtryck" i så många fall, gör mig lite avigt inställd.
Det råder dock inget tvivel (trots min egen inställning) om att trots att programmet är "dyrt", så får man VÄLDIGT mycket för slantarna!

Mvh,
Daniel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by stoffe »

En fin bild! Dock så tycker jag att det är viktigare att ta bra flats, om du använder dithering funktionen i Maxim DL när du guidar så eliminerar man en del av darks problemet. Jag har inte tagit några darks varken sig till mitt planetfoto eller deep sky med systemkamera. Det har inte tillfört nånting alls i mina bilder har jag kommit fram till. Dock så har jag blivit med CCD nu men jag kan inte tänka mig att det är någon större skillnad i resonemanget.

Hur som helst, du har blågrön färg i kanten av dina stjärnor. Jag tror att du ska akta dig för att dra så mycket i kurv-verktyget i Photoshop, kanske jag har helt fel här men någonting gör att du får helt vitt i mitten av stjärnan. Möjligen saturerade och starka stjärnan till höger i bild har en blågrön halo.

Hur ser din stretch ut efter stackningen? Klipper man för mycket redan där brukar det vara svårt att få till en bra bild.

Jag har aldrig lyckats speciellt bra med mask, trots att jag till och med har en holografisk. Dock har jag ett f/4 system som är rätt så känsligt. Jag ställer in fokus lite grovt, sen trycker jag på en knapp som det står focus på. Sen tar kameran några bilder automatiskt, kör fokuseraren in och ut ett par gånger. Sen har jag perfekt fokus! Det går utmärkt att göra med systemkamera som med CCD. Du måste ha en motordriven fokuserare, jag har byggt om min själv med en aluminiumbit, en begagnad stegmotor och några skruv + remhjul och en rem. Dvs jag behöver aldrig röra mitt teleskop, allt körs från datorn. Programvaran jag använder för att göra det är Maxim DL och FocusMax.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by Martin F »

Stoffe: går det med DSLR och teleobjektiv med autofokus? Jag vet att jag kan fokusera via BackYardEOS i alla fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by stoffe »

Martin F: Jag vet inte om du kan göra V-kurva med Backyard EOS. Det är en produkt som jag aldrig använt, har inte haft någon hårdvara att testa det mot så jag kan inte uttala mig om det. Men jag vet att DigiCam Control som är gratis kan köra fokusmotorn på Nikon-kameror vilket jag oxå provat. Kanske att det finns något liknande till Canon? Hur som helst om det inte går att styra objektivets inbyggda eller kamerans inbyggda fokusmotor så kan man bygga en extern fokuserare med stegmotor och en rem runt objektivet. Det sistnämnda har jag gjort och det har fungerat mycket bra för både mig och en kompis i UAA där jag är medlem. Det går dessutom att bygga själv med enkla medel och liten budget.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by Toby »

Init4theimaging wrote:Hej Tobias.
En C9.25 e nog inte det lättaste att hantera för nybörjare, så grattis o snyggt jobbat!! :good:

Bias kan du vänta med tills du lärt dig använda flats.
Kör du både bias och darks motarbetar de varandra när det gäller att få bort utläsnings-bruset.
Darks innehåller redan utläsnings-brus och det subtraheras bort med dessa.
Kör du bias oxo så "stoppar du tillbaka" utläsnings-bruset igen.
Bias kan du använda för att få bort utläsnings-brus från flats eller från dina lightframes när du inte har några darks.

Övrig brus-reducering finns det nog andra som kan svara mer ingående på då jag bara använder standard verktyget i PS till detta. (dock ofta lokalt eller ihop med en inverterad mask)

Mvh,
Daniel
Tack för tipsen. Har byggt en lightbox nu för att kunna ta flats.
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by Toby »

Frost wrote:hej grattis till en fin bild angående dina frågor så kan jag säga att skärpan ställer man med live view på kameran och zoomar så mycket det går på en stjärna, alternativt (vilket är det bästa) så kopplar du på en autofokuserare som du kan koppla till datorn och styra med program, då så kan du bara låta datorn ge dig perfekt skärpa. denna metod finkar med ccd kameror men när det kommer till DSLR så är jag inte säker om man kan koppla den till datorn lika lätt.
och angående brusreducering så antar jag att du inte syftar på denna bild? för jag kan inte se så mycket brus alls men för att svara på frågan så funkar pix insigt bäst och om ska du fortsätta med astrofoto så kommer du villja ha det programmet.
du kan ladda ner en trial på deras hemsida gäller över en månad och är helt öppen alltså inga vattenmärken,bortagna funktioner eller något sådant det är samma program du köper vilket ligger på 2100 skulle vara dyrare men Sverige är inte med i eurozonen så vi får rabatt :good:
annars så funkar Photoshop också ett litet tips bara är att inte dra på för mycket brusreducering enligt mig så ska du använda så lite brusreducering du kan.
Kör du både bias och darks motarbetar de varandra när det gäller att få bort utläsnings-bruset.
Darks innehåller redan utläsnings-brus och det subtraheras bort med dessa.
Kör du bias oxo så "stoppar du tillbaka" utläsnings-bruset igen.
är du säker på det jag har inte hört något om att det ska försämra bilden snarare tvärtom och i DSS så varnar den om du glömt att lägga till bias och darks.

Tack så mycket! Jag ska kolla upp Pix insight. Vet du nån bra autofokuserare till ett SCT9.25?
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by Toby »

hbar wrote:Hej Tobias, mycket fin bild.

Ta medelvärde både på darks, bias och flats så blir man av med brusbidrag från dessa. Du hittar en hel del nyttigt om brus här
http://www.stark-labs.com/craig/articles/articles.html
Nebulosity är lättanvänt och ett bra sätt att komma igång med detta.
http://www.stark-labs.com/help/nebulosi ... rials.html

/Håkan

Tack för bra länktips!
/Toby
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

Re: M42 Orion nebula - Tobias Andersson

Post by Toby »

stoffe wrote:En fin bild! Dock så tycker jag att det är viktigare att ta bra flats, om du använder dithering funktionen i Maxim DL när du guidar så eliminerar man en del av darks problemet. Jag har inte tagit några darks varken sig till mitt planetfoto eller deep sky med systemkamera. Det har inte tillfört nånting alls i mina bilder har jag kommit fram till. Dock så har jag blivit med CCD nu men jag kan inte tänka mig att det är någon större skillnad i resonemanget.

Hur som helst, du har blågrön färg i kanten av dina stjärnor. Jag tror att du ska akta dig för att dra så mycket i kurv-verktyget i Photoshop, kanske jag har helt fel här men någonting gör att du får helt vitt i mitten av stjärnan. Möjligen saturerade och starka stjärnan till höger i bild har en blågrön halo.

Hur ser din stretch ut efter stackningen? Klipper man för mycket redan där brukar det vara svårt att få till en bra bild.

Jag har aldrig lyckats speciellt bra med mask, trots att jag till och med har en holografisk. Dock har jag ett f/4 system som är rätt så känsligt. Jag ställer in fokus lite grovt, sen trycker jag på en knapp som det står focus på. Sen tar kameran några bilder automatiskt, kör fokuseraren in och ut ett par gånger. Sen har jag perfekt fokus! Det går utmärkt att göra med systemkamera som med CCD. Du måste ha en motordriven fokuserare, jag har byggt om min själv med en aluminiumbit, en begagnad stegmotor och några skruv + remhjul och en rem. Dvs jag behöver aldrig röra mitt teleskop, allt körs från datorn. Programvaran jag använder för att göra det är Maxim DL och FocusMax.
Tack för alla tips! Jag har snickrat ihop en lightbox nu för att kunna ta bra flats. Håller med angående darks, ser egentligen ingen skillnad på när jag använt dom eller inte. Finns det nån bra fokuserade till en SCT9.25? Tror inte jag klarar bygga en själv tyvärr =)
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se

Return to “Bilder”