Star alignment - hur göra utan teleskop?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Martin F »

Jag har nu fått hem min HEQ5 och eftersom vädret är som det är så blir det bara "torrsim" för min del än så länge. Jag försöker förstå hur polinställning och allt sånt funkar.

Jag tror jag har fått kläm på balansering och polinställning via polsökaren. Men efter det måste jag göra en star alignment (eller måste jag det när jag ska köra guidning?)

I alla instruktioner jag sett ska man titta genom sitt teleskop när man gör 1-, 2- eller 3-star alignment. Man jag kommer inte att köra med något teleskop, endast kamera och guidekit. Ska jag koppla in guidekameran med sitt 50mm "teleskop" och göra star alignment via datorskärmen? Eller hur gör jag bäst?

Är denna star alignment till för att förbättra Goto eller är det en del i att få bra tracking?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Martin F »

För att förtydliga min fråga: kan jag göra en noggrann polinställning (med polsökaren) och sedan förlita mig på autoguidningen eller måste jag göra 1-, 2- eller 3-staralignment för att få trackingen rätt?

Som jag fattat det är star alignment för att få Goton att funka pricksäkert.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Jonas »

Jag kan hålla med om att instruktionsboken inte är helt lätt att följa. Här försöker jag ge dig en förenkling:

Börja med att aligna polsökaren i dagsljus. Ställ in hårkorset på en flaggstångskonopp eller liknande, vrid monteringen och se hur den ändrar sig. Justera sedan de tre skruvarna tills hårkorset håller sig kva i centrum på den detalj du ställt in.

När du sedan polinställer inför kvällens övningar, ställer du in monteringen i någorlunda våg och placera polaris någorlunda centralt i polsökaren. Börja inte ställa in ännu!

Sedan vrider du in monteringen så att sökarbilden av Cassiopeia och/eller Karlavagnen i stort stämmer överens med verkligheten på himlen. Lås monteringen.

Nu har du förhoppningsvis polaris någonstans i närheten av den stora ringen och du ska se till att polaris hamnar i centrum på den lilla ringen som ligger på den stora ringen. Klart! (Så långt)

Om du inte redan satt på all utrustning och balancerat in teleskopet, är det dags att göra det nu. När du gjort det, kontrollerar du att polaris fortfarande ligger i centrum av den lilla cirkeln.

Nu sätter du på strömmen, ställer in koordinater, tid etc och väljer om du ska använda en, två eller tre stjärnor för inställning. Jag fotograferar ofta med längre brännvidder, därför väljer jag alltid tre stjärnor. Om du ska fota med korta brännvidder eller bara observera, klarar du dig med två.

Grundinställningen som jag beskriver ovan är viktig både för att monteringen ska hitta och följningen.

Lycka till!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by ragge »

Hej Martin,

Helt rätt, star alignment är för att få precision i GoTo:n. Jag gör bara One Star Alignment, och väljer då en stjärna i närheten av det jag skall ägna de närmaste timmarna åt.

Polinställningen skall vara så exakt du kan för att få bra tracking.
Guidern gör sedan så gott den kan för att korrigera för felen i polinställningen mm. För att klara det så bör guideteleskopet peka någorlunda mot centrum av motivet, men det behöver inte vara exakt.

/Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Martin F »

Lysande! Tack för svaren! Återstår bara att invänta klart väder...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Jonas »

ragge wrote:Hej Martin,

Helt rätt, star alignment är för att få precision i GoTo:n. Jag gör bara One Star Alignment, och väljer då en stjärna i närheten av det jag skall ägna de närmaste timmarna åt.

Polinställningen skall vara så exakt du kan för att få bra tracking.
Guidern gör sedan så gott den kan för att korrigera för felen i polinställningen mm. För att klara det så bör guideteleskopet peka någorlunda mot centrum av motivet, men det behöver inte vara exakt.

/Ragnar
Bara för att undvika missförstånd:
Metoden du beskriver fungerar, precis som du säger, när man ska hålla sig till ett (eller andra) objekt i omedelbar närhet av den stjärna du alignat mot.
Ställer du däremot in ett objekt 90 eller 180 grader från objektet, fungerar det inte med one star alignment.

Polinställning har, som även du nämner, stort inflytande på autoguidningens funktion. Har man inte fått rätt på polinställningen, kommer inte autoguidningen att fungera bra.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Kristian »

Hej!

Först gör jag en grov polinställning så att polstjärnan hamnar inom cirkeln i polsökaren. Sedan gör jag nästan alltid en Two-Star Alignment. Om jag ska fotografera gör jag sedan en Polar Alignment, vilket brukar ge väldigt bra polinställning. (Och detta senare är avgörande för bra följning.) Ibland gör jag om proceduren en gång till; speciellt om första polinställningen var dålig. Allt detta gör jag med kameran monterad och kopplad till datorn.

Kristian
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by AstroFriend »

Eftersom du skall fotografera skall du försöka få så hög precition på polinställningen som möjligt. Om den inte blir bra och du kompenserar det med staralign så riskerar du att få fieldrotation även med autoguidning. Eftersom du har en guider så kan du med fördel göra den sista finjusteringen med drift align.

Jag skrev nyligen i en tråd om hur man gör det enkelt med PHD2:
viewtopic.php?f=11&t=9393&p=42444#p42444

Därefter kan man göra en staralign på 3 eller fler stjärnor för att kompensera för andra fel i montering. EQ5 kan du som alternativ kontrollera från EQMOD men det kräver dator.

Är föresten på en plats med mörka klara nätter nu nere i Turkiet. Om man hade haft teleskopet med sig ändå!

Tillägg:
Dage efter jag skrev detta blev det molnigt :-(

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Jonas »

Kristian wrote:Hej!

Först gör jag en grov polinställning så att polstjärnan hamnar inom cirkeln i polsökaren. Sedan gör jag nästan alltid en Two-Star Alignment. Om jag ska fotografera gör jag sedan en Polar Alignment, vilket brukar ge väldigt bra polinställning. (Och detta senare är avgörande för bra följning.) Ibland gör jag om proceduren en gång till; speciellt om första polinställningen var dålig. Allt detta gör jag med kameran monterad och kopplad till datorn.

Kristian
Nu hänger jag inte riktigt med. Varför gör du först en two-star alignment och sedan en polinställning? Eller blandar jag ihop något begrepp? Är inte polar alignment detsamma som polinställning? :S

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Martin F »

Jonas wrote:
Kristian wrote:Hej!

Först gör jag en grov polinställning så att polstjärnan hamnar inom cirkeln i polsökaren. Sedan gör jag nästan alltid en Two-Star Alignment. Om jag ska fotografera gör jag sedan en Polar Alignment, vilket brukar ge väldigt bra polinställning. (Och detta senare är avgörande för bra följning.) Ibland gör jag om proceduren en gång till; speciellt om första polinställningen var dålig. Allt detta gör jag med kameran monterad och kopplad till datorn.

Kristian
Nu hänger jag inte riktigt med. Varför gör du först en two-star alignment och sedan en polinställning? Eller blandar jag ihop något begrepp? Är inte polar alignment detsamma som polinställning? :S

/Jonas
Jag tänkte samma sak polinställning och polar alignment är ju samma sak. Eller var det drift alignment som avsågs efter two-star?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Frazze »

Jag tror Kristian menar att han gör en förfinad polinställning om han skall fota. För visuellt observerande räcker det med den initiala grova alignen, då man inte behöver följa lika exakt som vid fotografering.

/Daniel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Jonas »

Jo, så kan det vara men då kan man likaväl göra en "fin" polinställning direkt - eller drift alignment.
Grov polinställning gör jag praktiskt taget aldrig eftersom jag mest fotar. Det ska möjligen vara om man ska ha en visning och vet med sig att man inte kommer att fota senare. men å andra sidan är träffsäkerheten bättre med noggrann polinställning så den fyller sin plats även där.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Cristofer »

Vissa monteringar har mjukvarubaserad polinställning, och då måste man göra en star alignment först. Kanske var det det som syftades ovan? T ex så har min CG-5 en sådan, samt CGEM. Först så gör man en grov polinställning. Sedan en star align. Och sedan kör man polar align-funktionen då teleskopet riktas mot t ex polstjärnan och man får justera monteringen så att den träffar rätt.
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Kristian »

Jag var inte helt tydlig. Den första polinställningen gör jag med polsökaren (grovt). Sedan, efter en Two-star Alignment, kan man göra en Polar Alignment (med hjälp av en procedur i Synscan-kontrollen; följer efter Star Alignments i menyn). Genom denna procedur ges instruktioner för att korrigera Azimuth resp Altitude så att en mycket bättre polinställning fås. Fungerar mycket bra för mig på min AZ-EQ6.

Kristian
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Star alignment - hur göra utan teleskop?

Post by Jonas »

OK, nu tror jag att jag förstår bättre. Jag vet inte ens om den funktionen finns i menyerna på mina SW Pro-monteringar. Detta får jag kolla upp när det klarnar någon gång nästa år :sad:
Tack för tipset!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Monteringar”