- Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Jag har i denna mulna tid skrivit ner historien om tillkomsten av denna bild i sex kortare episoder, några bakom kulissen-bilder finns också: http://romantiskljusfangst.weebly.com/a ... -evigheten

Kanske har någon nöje.
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Kristian »

Tack för att du delar med dig av bakgrunden! Roligt att läsa och inspirerande!

Kristian
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Jonas »

Hej Fredrik,

Respekt , ödmjukhet och "felleskap" är väl de ord som bäst beskriver mina känslor för det arbete du utfört för att få till dessa bilder. Respekt och ödmjukhet eftersom jag inser vilket arbete du lagt ner på att få till det exakt som du ville och "felleskap" eftersom våra tankar "korsar" varandra gällande naturen vi har runt oss.

Apropå bilderna i sig; jag tror de förmedlar något som exempelvis Zorn ville förmedla; den nordiska naturen med dess magiska attraktion. Nu råkar det vara du i bilden men tänk en kulla så har du en klockren Zorn.

Jag anser du åstadkommit något mer än bara några "bilder". Dina alster kan attrahera oerhört många i Sverige eftersom du fångar själen hos oss. Hur du går vidare med dessa bilder är ju din sak men de är unika på sitt sätt och bör nå en större publik-

Tack för att du delar med dig!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Jag får tacka för god respons! Att bli jämförd med Zorn känns hedrande, men ändå uppriktigt, det är just det: Inspirationskällan den nordiska naturen med sin speciella attraktion.

Jag tackar för synpunkten att bilderna borde komma en större publik till del, tyvärr vet jag inte riktigt hur man går tillväga med detta. Det är klart att de finns ju här på nätet, men vill någon gå vidare med dem till något annat sammanhang, eller har tips om detta, är jag öppen för förslag.

Apropå Zorn så postade jag nyss, innan jag läste detta, en ny bild på bloggen: http://romantiskljusfangst.weebly.com/a ... id-tjarnen

Ha en bra dag ni som läser detta!
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Jonas »

Nokturner wrote: Jag tackar för synpunkten att bilderna borde komma en större publik till del, tyvärr vet jag inte riktigt hur man går tillväga med detta. Det är klart att de finns ju här på nätet, men vill någon gå vidare med dem till något annat sammanhang, eller har tips om detta, är jag öppen för förslag.
Ha en bra dag ni som läser detta!
Hej Fredrik,

Vi har ju några proffs här i gruppen (bl.a. Göran Strand och Peter Rosén) och de kanske kan bidra med tips om hur du på ett bra sätt når ut med dina bilder. Annars tror jag även www.fotosidan.se har tips att ge.
En annan idé är att kontakta ditt lokalar museum. De är nog öppna för en utställning.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Jag är nog ett hopplöst fall när det gäller att promota mina bilder. Museet kanske är intresserade, frågan är om jag är intresserad av allt merjobb det medför. Hör de av sig med en budget och fixar förstoringar, ramning och upphängning nekar jag dem ju förstås inte. Nu lär ju detta knappast ske... Hopplös som sagt :-)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Jonas »

Jag tror inte de kommer att bekosta förstoringar, inramningar etc. utan det får man fixa själv.
Jag har ordnat kopior på astrobilder på nätet och det har fungerat mycket bra. Det finns några som sticker ut lite och levererar högre kvalitet än andra. Inramning får man fixa själv.
jag ahr aldrig beställt kanvaskopior men förmodligen skulle det passa denna typ av motiv. Vet inte om man då ska häfta upp dessa på en träram men det kanske andra här på gruppen svara på.
Jag har, i samband med annat arrangemang, haft ett par utställningar på vårt lokala museum och gensvaret från besökare har varit positivt. Detta trots att jag själv inte var speciellt nöjd med bilderna utan mest gjorde det på skoj.

Ett annat alternativ är en lokal fotoklubb. De har ofta egna utställningar och då får du alla tips du behöver för att medverka.

Jag hyser stor respekt för både Peter Roséns och Göran Strands bilder och jag tycker dina bilder håller lika hög klass men i en egen genre. "Go for it"!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Bra med uppmuntran och inspiration!