Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Ny bild i galleriet
Objekt: Arp 319 Stephans quintet
Exponering: L= 70x3 min R= 22x3min G=10min B=17min
Fotograf: Jörgen Johansson
Teleskop: GSO RC12
Kamera: ATIK 383L
Kommentar: NGC 7320 är den starkas lysande galaxen. Den råkar bara ligga i linje medan övriga är bundna till varandra i galaxgruppen kallad Stephans quintet
Tagen med reducerare till ca F5.6
Mycket exponeringstid tid men ändå inte tillräcklig dynamik. Det är kanske jag som inte hanterar bildprocessen rätt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen!
Spännande att se en bild på denna hop, du har ju för amtörbruk att riktigt stort teleskop ändå blir objektet så litet. Bra gjort att få till det. Vad jag kan se så är kvaliten på bilden bra med relativt lite brus så går säkert att få fram mer dynamik ur bilden. Du kan säkert få fram mer färg i stjärnorna också. Är det bara en exponering av grön resp. blå? Du kan ju alltid lägga till fler exponeringar framöver om den i nuvarande form visar sig för brusig vid mer bildprocessing.

Finns massor av duktigt folk här som kan tipsa om hur du kan gå tillväga med bildprocessingen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Hej!

Tack för att du påpekande det, skall vara G=10x3min och B=17x3 min.

Ja bildbehandling är knepigt tycker jag. Så är det någon som har lite tips till mig är jag tacksam. Jag använder nebulosity för preprocess + stackning, resten kör jag i PS. Det jag märker är att så fort jag försöker få ut mer ur en bild blir den flammig hård och färglös. Är det någon som vet en bra bok/artikel om just bildbehandling. För data insamlandet har jag hyffsad koll på, men skall det bli ett bra slut måste man vara bra på bildprocessandet.

/Jörgen
Thunell
Posts: 35
Joined: 2013-02-04 14:29:00
spamtest: JA

Re: Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by Thunell »

Hej Jörgen!

Personligen skulle jag skaffa mig någon nischad mjukvara som PixInsight och läsa deras
tutorials och guider som andra användare gjort. De har så mycket bra funktioner och
scripts som du bara inte kan komma åt genom att bara använda photoshop för efterbehandling.

Finns säkert mycket andra bra program med, men jag använder PixInsight, och det funkar
förträffligt.

mvh
Anders
____________________________________________
10Micron GM1000HPS
Meade 5000 124mm APO
SBIG STF8300M - FW8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen!
Ett problem när man försöker pressa fram de svaga detaljerna med långa exponeringar är att stjärnorna som är mycket ljusstarkare inte blir så bra återgivna.

Här kan du läsa om dynamikrelaterade problem, se Andreas teknik längre ned på sidan hur han processar och fotar i två uppdelade sekvenser för att lösa detta.

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=9360

Men det går att lösa på flera alternativa sätt och man kanske använder sitt fboritprogram i första hand.

Jag tror dock du kan komma långt med din bild redan som den är. Har du kalibrerat den med flats och darks? Om inte så brukar det synas så som du beskriver det vid mer avancerad imageprocessing.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by Peter R »

Hej Jörgen,

jag vet inte vad du har för format och bitdjup på de filer du jobbar med men filen du har lagt upp är i gif-format, dvs enbart 256 färger.
Visst går det bra att visa slutbilder i detta format, även om jpeg är att föredra, men det är absolut inget du ska jobba med för det är alldeles för begränsande.

/*Peter R
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Tack för alla tips
Peter:
Ärligt talat är jag ganska okunnig vad gäller olika filformat. Vad jag gör är, först behandla FITS i Nebulosity. Sedan sparar jag filerna som 16 bit tiff för vidare behandling i PS. Slutligen sparar jag dem som JPEG för att kunna skicka dem till forumet. Finns det något smartare arbetsflöde? Jag tänkte titta lite på Pixelinsight verkar vara många som rekommenderar den.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by AstroFriend »

På min bildinfo står det att det är en jpg fil, tills jag klickar för fullt format då visar den samma bild i samma storlek men i gifformat, i vilket format är den uppladdad?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by Peter R »

Ärligt talat är jag ganska okunnig vad gäller olika filformat. Vad jag gör är, först behandla FITS i Nebulosity. Sedan sparar jag filerna som 16 bit tiff för vidare behandling i PS. Slutligen sparar jag dem som JPEG för att kunna skicka dem till forumet. Finns det något smartare arbetsflöde? Jag tänkte titta lite på Pixelinsight verkar vara många som rekommenderar den.
Nej, då tror jag att du har gjort allting rätt :good:
Men bilden som du har laddat upp är gif, som är ett 8-bitars indexerat färgformat (max 256 färger) mot jpeg som är 24 bitars RGB-format (16,7 miljoner färger).
Du kanske har använt Photoshops "Spara för web" och har glömt att ställa om till jpeg. Jag tror att fabriksinställningen är Gif.
Men det är en parentes, jag ville bara kolla att du inte jobbade i det väldigt begränsande formatet och därför fick lägre dynamik, men så var alltså inte fallet.

/*Peter R

Tillägg:
På min bildinfo står det att det är en jpg fil, tills jag klickar för fullt format då visar den samma bild i samma storlek men i gifformat, i vilket format är den uppladdad?
Bilden som man laddar upp är alltid fullformatsbilden. Den mindre är en jpeg-bild som Astronet tillverkar.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by Magnus Nyborg »

Ett mycket bra försök på Stephans Quintet. Galaxerna är så pass ljussvaga att himmelsbakgrunden starkt begränsar hur väl de kommer fram, och då sticker den nödvändiga exponeringstiden fort iväg mot långa tider. En riktigt mörk natt gör mer skillnad än ökad exponeringstid.

Med vänlig hälsning,
Magnus
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: Arp 319 Stephans quintet - Jörgen Johansson

Post by Kristian »

Hej Jörgen!

En kort fråga: har du kört digital development (DDP) i Nebulosity? Jag tänker att det ändå borde kunna lyfta fram mer av galaxerna eftersom du har ganska lång exponering. Vilket fil-format har du när du tar över bilderna till Photoshop? Jag tänker på den tidigare kommentaren om bit-djupet och undrar om du tappar information i den överföringen.

Jag började själv med Nebulosity, men kompletterade efter ett halvår med Pixinsight, och jag tycker att det är ett väldigt bra verktyg (med många utmärkta tutorials på nätet).

Kristian
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.

Return to “Bilder”