M27 - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

M27 - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27
Exponering: 28 st 5 min
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: TS Optics 8" f/4 Newton
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: M57 med ovanstående utrustning och finjusterad med hjälp av glappkaeft, tack för hjälpen!

ISO 640, 28 st 5 min subbar. Programvara, Maxim DL, DSS, Photoshop och Startools.

Guidad med guideteleskop på en EQ6 montering.

Observera att bilden inte är kalibrerad mot darks!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
VigdisVZ

Re: M57 - Christoffer Svenske

Post by VigdisVZ »

Kul att du är ute och skjuter! Bra bild, härligt med fullformatssensor :)

Hoppas vi kan fota lite tillsammans i höst.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
stoffe

Post by stoffe »

Bilden är uppdaterad med en ny version. Ja det vore jättekul, om det är fint väder på lördag kväll nästa vecka så kanske vi ses då? :good:
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Vi syns ju, det är ju årets Starbeque. Eller, ja inte om det regnar.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
ragge

Re: M27 - Christoffer Svenske

Post by ragge »

M27 ser jättefin ut men i de övre hörnen, tycker jag mig se spår av fältrotation. Var polinställningen "så där" eller pekade guidetuben lite långt ifrån motivet ? Jag tycker också att de flesta stjärnorna drar lite väl mycket åt rött.
Men som sagt, huvudmotivet är ju hur bra som helst.

/Ragnar
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
M27 är ju en favorit, du verkar ha fint väder för det mesta. Här har vi haft åska och blixtar så inga astrobilder denna helg heller.

Ser ett lite lustigt fenomen på din bild uppe till vänster. De svaga stjärnorna är utdragna diagonalt ungefär som om polaxeln står fel, medans de ljusstarka inte har det fenomenet. Någon idé hur det kan bli så?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Post by stoffe »

Tack för fina kommentarer, det är alltid kul!

ragge - polinställningen är så perfekt jag kan få den, jag har min eq6a permanent monterad på en pir i trädgården. Det kan möjligtvis vara att så guideteleskopet pekar fel. Dock så är det nog mer troligt att GPU korrektorn inte klarar av att korrigera fältet längst ut till förmån för min 36x24 mm stora sensor. Kollimeringen kanske inte är helt perfekt heller men det blev en bra bild ändå :good:

Astrofriend - nä jag har ingen anning om varför det är så. Hoppas utrustningen klarade sig undan eventuella blixtnedslag om du haft det vädret, här har det äntligen kommit regn idag.
gunnar

Post by gunnar »

Fint Stoffe!
Frost

Post by Frost »

bra jobbat med fin mjuk bildbehandling visserligen så är stjärnorna lite urtagna på vissa ställen fast det är m 27 man fokuserar på så jag upptäckte inte det förens jag zoomade in och kollade hur stjärnorna var.
Jag håller också på med det här objektet som tidsfördriv tills Andromeda inte är rätt över köpcentret och det verkar som att 5 minuter är optimalt jag har prövat med 5,10,16,20 minuter och jag ser inte mycket skillnad på slutresultatet på om jag jämför med 5 och 20 minuters exponeringarna.
hoppas vi ses på starbeque det verkar bli bra väder på lördagen :good:
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
glappkaeft

Post by glappkaeft »

AstroFriend wrote:Hej Christoffer!
Ser ett lite lustigt fenomen på din bild uppe till vänster. De svaga stjärnorna är utdragna diagonalt ungefär som om polaxeln står fel, medans de ljusstarka inte har det fenomenet. Någon idé hur det kan bli så?

/Lars
Det beror på min bildbehandling. Som Christoffer säger så klarar inte korrektorn av hela fältet (43 mm diagonal!) och övre vänstra hörnet är sämst av någon anledning (även övre högra har vissa spår kvar). Där klarade StarTools inte riktigt att markera upp alla avlånga stjärnor eller att helt rätta till dom.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Aha.. ett bildprocessingfenomen. Det skulle vara intressant att se hur bilden såg ut innan denna korrigering gjorts.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Delvis. Att de starka stjärnorna är rundare än de svaga beror på att de svaga inte är bildbehandlade (automatiken fixade inte att markera upp dom och jag tyckte att det var för mycket jobb att manuellt markera upp hundratals stjärnor). Att stjärnorna är utdragna beror å andra sidan på att en 48 mm korrektor omöjligen kan klara av en fält med 43 mm diagonal på ett perfekt sätt. I original så är de ljusa stjärnorna lika utdragna som de svagaste.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Jo jag har själv en 2.5" flattener och den klarar 42mm imagecircle, inte riktigt fullformat, men den reducerar också och då blir kravet ännu större på optiken.

/Lars
Samt en massa tålamod!

stoffe

Post by stoffe »

Det är denna komakorrektor som jag använder.
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ab-f4.html

Jag hittar inte mycket information om den på webben, det finns en med ungefär samma optiska design (vad jag förstått det som) från ASA som har dessa data.
http://www.astrosysteme.at/images/Corr_ ... maCorr.pdf

Det man i alla fall borde kunna jämföra är det belysta korrigerade fältet. Min sensor i min DSLR är 36x24 mm istället för 24x16 mm som en APS-C i DX-format från Nikon skulle ha varit.
pesa

Post by pesa »

snygg bild,bra jobbat!

har du lika mörkt hemma som på sandvreten?

jag har dock en invändning (en mycket personlig sån, jag är säkert i minoritet) : all bildbehandling i astrosammanhang som är penselstyrd tycker jag illa om och undrar om den verkligen är nödvändig. i det här fallet tydligen nån slags lokal avfaltning.
om artefakterna är
globalt likformig,analysera varför men kör global avfaltning som t.ex maximum entropy. psf: ta vilken ensam stjärna som helst
ej lika globalt, fältvridning pga imperfekt polinställning eller koma (inte undra på isf med din jättesensor)

om guidestjärnan pekar mkt närmre polen än objektet kan det möjligen vara orsaken. troligen inte dock,så vitt jag begrper skulle det orsaka suddiga snarare än utdragna stjärnor

obs, inga påhopp tack, det här är bara mina funderingar

pelle

Return to “Bilder”