Hur ska man tänka angående bränvidd?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Hur ska man tänka angående bränvidd?

Post by taipan »

Sitter o funderar lite. När jag köper ett objektiv till min kamera vet jag att objektivet är avsett för en 35mm sensor. Så tex 200mm gäller för en sån kamera. Man kan väll säga att det belysta fältet är 35mm typ. Jag som nu har en APS-C kamera med 1,6 croppfaktor får därför effekten av att ha ett 320mm objektiv med den beskärning jag får då min sensor är mindre än 35mm.
Visst, objektivet har fortfarande samma bränvidd men tror ni förstår hur jag menar.
Nu när jag sitter o kollar på teleskop. Hur vet jag hur stor det belysta fältet är på dom vid en viss bränvidd? Fins det nån standard som man kan använda sig av när jag jämför om jag vill ha en viss bränvidd för min kamera?
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Hur ska man tänka angående bränvidd?

Post by thanders »

Synfältet kan beräknas på någon hemsida t.ex. http://www.hrastro.com/ccd_fov_calculator/

Vad det belysta fältet blir undrar jag också. Det beror på optiken.

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Hur ska man tänka angående bränvidd?

Post by ragge »

taipan wrote:Hur vet jag hur stor det belysta fältet är på dom vid en viss bränvidd?
Min gissning är att du får kolla specen för resp teleskop. Kanske finns det inte listat, då är det bara att maila leverantören och fråga.

/Ragnar
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hur ska man tänka angående bränvidd?

Post by taipan »

Är ju ute efter att veta om en refraktor som är specad till 600mm 7.1 typ är ett bättre alternativ än att köpa en Canon glugg typ 400mm 5,6..(Skulle ju på min kamera bli 640mm med 2/3 steg bättre f-tal...)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Hur ska man tänka angående bränvidd?

Post by Terje »

Det finns ingen given formel Xmm brännvidd med Ymm öppning ger Zmm fullt belyst kamerayta. Det belysta fältet är helt beroende av andra parametrar i teleskopets / objektivets optiska dessign.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hur ska man tänka angående bränvidd?

Post by taipan »

Ok. Då är det ju inte så lätt att jämföra men nått man kan dra referenser till. :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur ska man tänka angående bränvidd?

Post by AstroFriend »

Enkelt kan man ju säga att det bara de exclusiva dyra teleskopen, tripple apo som klarar 35mm sensor med skärpa ut i hörnen och låg vignettering. Och då måste man ha en flatterner, är det dessutom en reducerare kräver det i regel en 3" fokuserare för att inte vignettera.

Finns en del fabrikat med 5 element design som i princip är ett teleobjektiv. Brukar kosta typ 20000kr. Dyrt eller billigt, det beror på hur mycket astroalcoholic man blivit.

Är det ett bra teleskop brukar det alltid stå vilken imagecircle det klarar. 35mm kräver minst 44mm imagecircle. APS-C mer vanligt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Hur ska man tänka angående bränvidd?

Post by Init4theimaging »

Hej.

Lek lite här: http://www.12dstring.me.uk/fov.htm

Förutom att den talar om bildfältets storlek och upplösning kan du även kolla om tänkta objekt rymms på chipet av den tänkta kombon. Verkar stämma nått så när, men missar finns. Iris nebulosan(C4) tex.

Mvh,
Daniel

Return to “Teleskop allmänt”