- Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

- Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Tänkte ge ett litet livstecken ifrån mig genom att ladda upp mitt senaste alster, en selfie. Det är en bild jag fått använda min samlade erfarenhet och kunskap om fotografering av landskap och stjärnor för att ro iland. Det är så att säga en "state of the art"-bild för mig. Det strulade en hel del under fotograferingen, så jag hoppas få tillfälle att göra om bilden innan det blir för kallt. Titta inte för mycket på stjärnhimlen, stjärnorna är inte som de skall överallt. Det är bla därför jag hoppas få tillfälle att fotografera om bilden. Jag hoppas också på mer samarbetsvilliga naturförutsättningar vid nästa försök. Men det är i alla fall ett resultat! Den uppgående månskäran lyser upp skogen i bakgrunden. Himlen är ännu inte riktigt mörk här uppe, därav den vackra blå himmelsfärgen. Jag är trotts allt tämligen nöjd med resultatet, det är en komplex process att fotografera motivet och det kunde gått betydligt sämre än det gjorde :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: - Fredrik Karlsson

Post by VigdisVZ »

Årets astrobild 2014 :D
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Martin F »

Ruskigt häftig och snygg bild! Grymt bra jobbat! :good:
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: - Fredrik Karlsson

Post by stoffe »

Vilken rolig och kreativ komposition! Om det inte blir årets astrobild så kanske man kan rösta fram personen i mitten till årets Lucia istället :D 8) :good:

Skämt och sido, bra jobbat! Hoppas han i mitten (det kanske är du själv?) inte fick frysa allt för länge innan bilden togs. Det ser lite kylslaget ut :)

När jag tagit vintergatsbilder (astroscapes) så har jag använt en ljusstark vidvinkel 14 mm f/2.8 med en fullformats lågbrusig kamera. Sen har jag dragit upp ISO till 4000 och fyrat av en 15 sek bild med 3 sek spegelfördröjning och mjuk spegelfällning. Det har funkat klockrent i mycket bra för min egen del, vad har du haft för inställningar?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ha, ha! Årets lucia :-) Tjaa, inte helt fel. Bilden är symbolisk och tanken är att använda den på min blogg, men jag tänkte jag kunde ge ett livstecken från mig här på denna sida också. Ja visst är det jag själv på bilden, går nog inte hitta någon annan som ställer upp på det där :-)

Från det att första till sista bilden togs var det 1,5 timmar, det var en massa saker som strulade. Egentligen borde det tagit kanske drygt en halvtimme. Stativet står ute i magdjupt vatten, så även jag...

Endast naturligt ljus ute i skogen. Skyhögt ISO, vet inte hur högt, men gissar på motsvarande 51 200 där skuggorna höjts kanske dryga steget ytterligare. Bilder samtidigt tagna med en Nikon D600, f/3,5, 20 sek och ISO 6400 såg ut som rena natta, eller med allvarliga kvalitetsbrister om de ljusas upp i efterredigeringen till bildens nivå. Bilden här är inte gjord med denna.

Jag är lite förtegen med mina inställningar och hur jag egentligen gått till väga. Men någon kommer säkert på hur jag gjort och presenterar kanske något liknande alster, men jag blir faktiskt lite förvånad om fotografen själv är med på bild ute i en skogstjärn i Norrland sedan höstmörkret infunnit sig :-)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Jonas »

Näcken tar sig ett kvällsdopp!
Superfin bild Fredrik! Mer sådant!
Hälsar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Martin F »

Jag tycker mig se tecken på fler än en exponering men jag kan vara ute och cykla ;)
Spelar ingen roll för min del, bilden är grym hur som helst.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: - Fredrik Karlsson

Post by stoffe »

Nokturner wrote:Ha, ha! Årets lucia :-) Tjaa, inte helt fel. Bilden är symbolisk och tanken är att använda den på min blogg, men jag tänkte jag kunde ge ett livstecken från mig här på denna sida också. Ja visst är det jag själv på bilden, går nog inte hitta någon annan som ställer upp på det där :-)

Från det att första till sista bilden togs var det 1,5 timmar, det var en massa saker som strulade. Egentligen borde det tagit kanske drygt en halvtimme. Stativet står ute i magdjupt vatten, så även jag...

Endast naturligt ljus ute i skogen. Skyhögt ISO, vet inte hur högt, men gissar på motsvarande 51 200 där skuggorna höjts kanske dryga steget ytterligare. Bilder samtidigt tagna med en Nikon D600, f/3,5, 20 sek och ISO 6400 såg ut som rena natta, eller med allvarliga kvalitetsbrister om de ljusas upp i efterredigeringen till bildens nivå. Bilden här är inte gjord med denna.
De inställningar som jag nyligen föreslog med min D600 gav detta reusltat
http://astronet.se/view_image.php?id=2729

Du kanske glömt auto-iso på? Kolla EXIFen och se vad kameran har haft för sig.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Martin F wrote:Jag tycker mig se tecken på fler än en exponering men jag kan vara ute och cykla ;)
Spelar ingen roll för min del, bilden är grym hur som helst.
Bilden är inget fotografi i ordets strikta bemärkelse. Det är en illumination gjord med fotografisk teknik :-) Ungefär som astrobilder.

Men här har jag dessutom fått mixtra lite väl med himlen/delar av speglingen (till höger och i nederkant) för min egen smak pga motsträviga naturförutsättningar. Fick lov att använda bilder jag tog av denna för ett helt annat syfte än som himmelsbakgrund, 10 stackade bilder från kamera två på samma stativ, men med en annan brännvidd och ett delvis annat utsnitt. Stackning av den här typen av bilder där himlen utgör bara en del av bilden är heller ingen höjdare, eller så vet jag bara inte hur man gör. Det är nog det du ser som spår av multipla exponeringar skulle jag gissa. Men delar av stjärnhimlen upprepar sig också över vissa partier helt enkelt för att jag fått mixtra väl mycket med bilden. Jag skulle som sagt vilja få tillfälle att fotografera om bilden. Massor med redigeringsjobb, och himlen är inte ens bra. Men det blev i alla fall en bild :-)

I bildmaterialet jag tog har jag förmodligen bilder som går rädda på samma vis för en ok spegling nere till höger, men bilden får vara som den är nu. Bättre att hoppas få tillfälle att fotografera om och nöja sig med den som är :-) Men det gryende månljuset över bakgrunden från en lagom liten månskära var lyckat! Den delen av bilden kommer jag antagligen att använda om om jag får tillfälle att fotografera om himlen. Väderprognosen ser just nu lite lovande ut för de närmsta dagarna, kanske onsdag :-)
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

stoffe wrote:
Nokturner wrote:Ha, ha! Årets lucia :-) Tjaa, inte helt fel. Bilden är symbolisk och tanken är att använda den på min blogg, men jag tänkte jag kunde ge ett livstecken från mig här på denna sida också. Ja visst är det jag själv på bilden, går nog inte hitta någon annan som ställer upp på det där :-)

Från det att första till sista bilden togs var det 1,5 timmar, det var en massa saker som strulade. Egentligen borde det tagit kanske drygt en halvtimme. Stativet står ute i magdjupt vatten, så även jag...

Endast naturligt ljus ute i skogen. Skyhögt ISO, vet inte hur högt, men gissar på motsvarande 51 200 där skuggorna höjts kanske dryga steget ytterligare. Bilder samtidigt tagna med en Nikon D600, f/3,5, 20 sek och ISO 6400 såg ut som rena natta, eller med allvarliga kvalitetsbrister om de ljusas upp i efterredigeringen till bildens nivå. Bilden här är inte gjord med denna.
De inställningar som jag nyligen föreslog med min D600 gav detta reusltat
http://astronet.se/view_image.php?id=2729

Du kanske glömt auto-iso på? Kolla EXIFen och se vad kameran har haft för sig.
Fin bild i länken!

Exif för D600:an säger f/3,5, 20 sek, ISO 6400. Bilden är ganska mörk, men efter att exponeringen justerats +2 steg i Lightroom börjar det likna något, men den är fortfarande mörk (himlen får ju naturligtvis hållas tillbaka). Där tycker jag smärtgränsen går. Bilden skulle behöva lyftas ett steg till och drygt det i vissa partier. D600-bilden är inte min så jag kan inte visa den här. På ISO 6400 är kvalitén helt ok, men alltför mörk.

Jag har på olika vis kringgått kamerasensorernas begränsningar i min bild här. Att stacka bilder på himlen för ett resultat var dock inte en del av planen för detta :-)
User avatar
Juo
Posts: 54
Joined: 2007-08-12 20:27:35
Location: Luleå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Juo »

Härlig bild! Grattis till bra jobb. Hade i och för sig föredragit ett skogsrå ... ;)
/ Juo
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Tack!

Men då blir det ju ingen selfie ju... Vore ju annars toppen med ett skogsrå som ställer upp på detta, men de växer ju inte på träd direkt, eller så är det just det de gör, växer på träd :-) Kolla där i bakgrunden...
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by gost »

Det här gillar jag Fredrik, bra jobbat. Att skapa en bild utifrån en idé är väldigt belönande på många sätt. Det skall vara besvärligt och jäklas lite, då blir det så mycket roligare när bitarna faller på plats.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Roligt du tycker om bilden!

Detta är nog den bild jag jobbat mest med att försöka fånga. Dels med att få ordning på utrustningen så att bitarna faller på plats, dels med själva fotograferingen. Jag har varit ner i vattnet i tjärnen en dag och fyra nätter. Planerat allt rigoröst, provfotograferat tre ggr i natten, dubbel och trippelkollat utrustningen så allt skulle stämma när naturförutsättningarna väl medgav. Tja, man kan inte förutse allt, många bitar valde att krångla när det väl var dags. Än har jag inte riktigt fångat motivet, kanske blir det ett nytt tillfälle nu under veckan enligt väderprognosen. Men jag har ju mer rutin nu så vill bara vädergudarna blir det sannolikt en uppföljare :-)

Idén för bilden är tämligen välgrundad i min blogg vid det här laget, bilden är liksom kronan på verket av drygt ett års bloggande och hemsidesskapande. Den är egentligen inget fristående verk, utan skall betraktas i den kontexten. Har inte använt den på bloggen än, men det kommer: http://romantiskljusfangst.weebly.com/anteckningarblogg

Ja, visst är det belönande när bitarna faller på plats. En natts fotande till på motivet så är jag helt i land, bokstavligen :-)
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Har uppdaterat bilden nu.

Fick tillfälle att fotografera om himlen, nu är det bara delar av nedre högra hörnets spegling som jag eventuellt fixar till vid tillfälle. Det blåste för mycket för att speglingen skulle bli fin, men det var en ovanligt bra natt för att fånga Vintergatan. Denna gång flöt allt på som det skulle, tur för vattnet är kallare nu :-) Vad gör man inte för konsten...

Bilden blir ju inte bättre för att den varit svårfångad och jag fått jobba mycket för den, men det skänker viss tillfredsställelse att ro iland projektet :-) Dessutom får den ju en intressant historia genom dess tillkomst.

Jag hoppas ändå på en helt klar och vindstilla natt till inom det närmaste, för nu finns det ett jättespännande objekt där i motivet som jag bara måste försöka fånga om naturen vill :-) Jag fick halvtaskiga bilder på det nu som kanske går använda i värsta fall, men det vore verkligen kul med en bra natt till innan månen kommer åter och tillfället är förbi.

Kanske kommer en till uppdatering av bilden vad det lider!