Rekommendationer för finder/guider

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Rekommendationer för finder/guider

Post by ragge »

Hej,

Jag har nu fått hem en sådan här http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... uszug.html, och till den tänker jag skaffa en Celestron Nexguider. Jag har läst många inlägg som intygar att en 9x50 sökare fungerar bra med den till måttliga fokallängder på huvudteleskopet, så jag tänkte satsa på en sådan för att komma undan med låg vikt. Men sedan börjar det svåra : Jag är ingen ungdom längre, och skulle helst slippa cirkuskonster på marken med nacken i onaturlig vinkel om nu teleskopet skulle peka rätt uppåt. Proceduren består i att hitta och fokusera guidestjärnan med ett okular (+ parfokalring) och sedan skifta till Nexguidern och låsa med den. Jag behöver alltså kunna se både i okularet och på Nexguidern (som tyvärr inte har vinklingsbar display), men jag kan tänka mig att "swappa" dem i stället för att ha en flip mirror.

Finns det något smart sätt att bygga detta för att uppnå bästa ergonomi och användbarhet ?
- vilken sökare
- vilket fäste och var på teleskopet (kolla på länken för att se alternativa fästen)
- adaptrar, vinkelsökare etc. (är det ok att sätta guidekameran i en vinkelsökare för att kunna se på displayen ? )

/Ragge
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rekommendationer för finder/guider

Post by AstroFriend »

Hej Ragge!
Spännande teleskop du köpt, har själv något liknande, lite större fast i enklare utförande med aluminiumtub. Precis som du funderar jag och försöker bygga lätt o praktiskt, jo gärna så mycket som möjligt för lite pengar också.

Kanske något av ideerna som du kan ta efter?

Om man skall bygga så man både kan fota och titta blir det genast klumpigare, högre stativ för att man skall komma i bekväm höjd. Mitt blir lågt, fördel också då jag bygger ett litet observatorium på landet, då behöver byggnaden inte vara så hög, det skall fjärrstyras så behöver inte stå i byggnaden annat än när jag skall mecka. Har inte något annat val då jag inte kan bygga något större observatoriehus för detta. Den andra uppställningen blir på en portabel vagn, här blir vikten ett riktigt stort problem.

För guidning blir det off-axis guider, då sparar jag in den extratuben, har ingen sökare heller. Mindre vikt och monteringen avlastas. Guidern fixerad relativt huvudkamera och då kan jag i stjärnkartan (via datorn) se vilka objekt som finns runt guidesensorn och lätt navigera dit. Förutsätter ju då tyvärr dator och det verkar du inte vara intresserad av eftersom du funderar på en självgående guider. Datorn medför dock fördelen att den styr huvudkameran också så man inte behöver krypa ned där och försöka se displayen.

Just off-axis biten kanske är intressant för dig, sparar mycket vikt och blir mycket stabilare. Då för du ju också med automatik vinklat upp guidekameran så den kommer i bättre position då du observerar objekt på högre vinklar. Annars tror jag inte du får något problem att ansluta autoguidern via vinkelsökaren. Kanske lite mer instabilt, och att vända på guide riktningen måste rimligen gå att göra i setupen för guidern.

Min montering är en EQ6:a, allt annat än lätt, men redan den är nog tyvärr egentligen underdimensionerad. Men kan inte göra så mycket om det. Vad har du för montering?

Igår satt jag här och gjorde nya kablar då tyvärr de första jag gjorde inte tålde kylan och isoleringen sprack. Nu bygger jag upp det så att det finns ett delbart gränssnitt mellan teleskop och refraktor. Skall lägga upp lite bilder på det senare.

En viktig sak jag har att bygga är datorstyrning av fokusen. Mekaniken och motorn bygger jag nog ihop själv och köper astrotech driver.

Datorn sparar in många dyra och tunga optomekaniska delar. Medför tyvärr strömförsörjningsbehov på helt andra nivåer. Men det kommer litiumjon batterier med låg vikt och rimliga pengar. För mitt observatorium spelar det kanske inte någon roll, men refraktorn måste vara lätt då jag behöver ta ned den. Montering, dator, ev. batterier kan stå kvar. Monteringen till den portabla vagnen kanske blir en annan, en EQ5 möjligen.

Ja det var lite om hur jag löser vissa bitar. I framtiden är ju drömmen att kunna fjärrstyra allt hemmifrån. Men för det saknas mycket, lokal dator vid teleskopet finns redan som går att fjärrstyra över internet. Men sedan är det ett antal andra saker.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rekommendationer för finder/guider

Post by ragge »

Hej Lars,
och tack för synpunkter. Det är alltid lättare att tänka när man kan bolla idéer med andra.
OAG ihop med Nexguidern, det var en ny tanke för mig. Lätt att se displayen, och knappandet gör man ju via den dedikerade handkontrollen.
Finns det någon här på forumet som har någon erfarenhet av just Nexguider med OAG ? Blir det ett väldigt litet och avgränsat FOV på displayen ?
Med en OAG så skulle jag troligen börja sessionen med ett belyst hårkorsokular+parfokalring och välja stjärna samt fokusera, sedan skifta okular mot Nexguidern och finjustera den. Ni som läser det här, kommer detta att fungera i praktiken ??

Jag har en android-app (Helicon Remote) i min mobil (med relativt stor display) som ger mig live view mm till min dslr, via usb och en OTG adapter. Zoom och grid view finns i appen, så huvudkameran har jag koll på utan att behöva ligga på marken. Dock inga batch-exponeringar med den (annat än bracketing), men det gör jag med en programmerbar remote till kamerans remote-port (icke usb).
AstroFriend wrote:Vad har du för montering?
Jag har den inte än, men tänker nog skaffa en HEQ5 Synscan pro. 12-14 kg har jag läst att den klarar. Min tub med ringar och fokuserare = 7,2 kg. Kamera tillkommer, men jag tycker väl att det borde klara sig. Jag måste prioritera portabilitet.
AstroFriend wrote:Igår satt jag här och gjorde nya kablar då tyvärr de första jag gjorde inte tålde kylan och isoleringen sprack. Nu bygger jag upp det så att det finns ett delbart gränssnitt mellan teleskop och refraktor.
Jag har sökt med ljus och lykta efter silikonkablar, och hittat den här : http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... Kabel.html.
(vad menar du med delbart gränssnitt mellan teleskop och refraktor ? vilken kabel är det du menar ?)

/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rekommendationer för finder/guider

Post by AstroFriend »

Hej Ragnar!
Gränssnitt kanske lät lite överdrivet ord. Det jag har gjort är att ha monterat en USB hub på teleskopet så att kamernas två USB kablar sitter i där hela tiden samt i framtiden, fokuskontrollen och guidekameran. Till fokusmotorn lär det också behövas en strömmatat USB Hub så får montera dit en 12 til 5 volts omvandlare senare. Sedan har jag monterat spänningsomvandlaren till Canon kameran på teleskopet också, 12 till 8 volt.

Detta medför när jag monterar bort teleskopet från monteringen kan alla sladdar sitta kvar på teleskopet och jag behöver endast lossa en strömförsörjning och en USB kabel. Blir mycket smidigare så. Det är ju viktigt att USB kablarna hamnar på samma uttag som tidigare och inte får nya adresser. Minskar ju också risken att kablarna trasslar in sig när monteringsaxlarna roterar.

Har du tittat efter silicon kablar på ELFA? Annars kanske du kan finna dom i någon hobbyaffär för modellflyg och elbilar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rekommendationer för finder/guider

Post by ragge »

Det låter som en riktig monster-setup som du har... ;)
Tack för tipsen om silikonkablarna, jag skall kolla.
/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rekommendationer för finder/guider

Post by AstroFriend »

Så här hittar jag guidestjärna utan att använda okular. Via datorn läggs en bild in i stjärnprogrammet med overlay. Där framgår tydligt då var huvudkameran ligger i fältet och var off-axis guidern ligger (den lilla rektangeln. Då ser man precis hur man skall navigera för att få in en guidestjärna. Men man hamnar i dataträsket, fast känns ganska enkelt jämfört med alla andra problem som dyker upp om man skall få guidestjärnan rätt med hjälp att skifta guidern mot okular. I varje fall känner jag så.
OffAxisScreen.jpg
OffAxisScreen.jpg (69.02 KiB) Viewed 4407 times
Den här funktionen finns färdig i kartprogrammet så man behövar bara lägga in hur många bågminuter sensorn täcker för valt teleskop. Förutsätter också att montering är rätt inställd. Att ordna med fjärrstyrd vridning av offaxisadaptern är komplicerat så man får flytta positionen på teleskopet tills man har en guidestjärna inom räckhåll. Man bör med andra ord ha en käslig guidekamera så urvalet av guidestjärnor inte blir för dåligt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rekommendationer för finder/guider

Post by Corpze »

Jag använder synguidern tillsammans med ett Sw ST102 på dualmount och är väldigt nöjd. Lätt att hitta stjärna med den aperturen. För att få bra ergonomi använder jag en 45graders diagonal innan kameran. Jag får igång guidningen på några minuter, Nex/synguider har ett oförtjänt dåligt rykte, jag gjorde en enkel manual som jag lagt upp som pdf (tror det var pdf) här på Astronet. Kruxet är att ha stjärnan mitt i synfältet med okularet innan man sätter i kameran.

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rekommendationer för finder/guider

Post by ragge »

@Lars - Nu förstår jag lite bättre vad det är som väntar mig, bilden förklarar väldigt bra. Men jag kanske inte skall räkna med att se lika många (svaga) stjärnor som du gör med din utrustning, om jag kör med Nexguidern på en 9x50 sökare.
Tack för info !
Corpze wrote:... jag gjorde en enkel manual som jag lagt upp som pdf
Jag hittade den och har printat ut. Den kommer att vara med när jag börjar praktisera. Kul att höra att konceptet med diagonal fungerar, 45° är nog ett smartare val än 90°. Tack för hjälpen !

/Ragnar
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Rekommendationer för finder/guider

Post by Terje »

Även om du inte ser lika svaga stjärnor så har du ett större synfält då sökaren har kort brännvidd, så du får in fler "starka" stjärnor i synfältet. så du bör normalt inte ha problem att hitta en guidestjärna. En sak att tänka på dock, om polinställningen är dålig så kommer fältrotationen att göra att stjärnorna blir avlånga om guidestjärnan är för långt bort från fotoobjektet, men detta får nog betraktas som överkurs.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Rekommendationer för finder/guider

Post by ragge »

Terje wrote:Även om du inte ser lika svaga stjärnor så har du ett större synfält då sökaren har kort brännvidd, så du får in fler "starka" stjärnor i synfältet. så du bör normalt inte ha problem att hitta en guidestjärna.
Där har du säkert en poäng. Lite kompensation för ljussvagare utrustning.
Terje wrote:En sak att tänka på dock, om polinställningen är dålig så kommer fältrotationen att göra att stjärnorna blir avlånga om guidestjärnan är för långt bort från fotoobjektet, men detta får nog betraktas som överkurs.
Det skall jag tänka på, att försöka få guidningen så tajt mot motivet som möjligt.
Tack för tipsen !

Ang 45 graders sökare så har jag nog ändrat mig tillbaka till 90 grader (eller också ingen alls), beroende på att jag läst mig till (är det rätt ?) att 45-gradare är gjorda med prisma och därmed optiskt sämre än en 90 graders spegeldiagonal. Iaf om man jämför samma prisklass.

/Ragnar

Return to “Teleskop allmänt”